اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نگاهی به تصمیم آمریکا در حذف «ترکستان شرقی» از لیست سازمان‌های تروریستی

علت حذف جنبش «ترکستان شرقی» از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا، فراهم کردن زمینه بیشتر برای رقابت و مقابله با چین است که موقعیت «واشنگتن» در عرصه بین الملل را با چالش مواجه کرده است.

نگاهی به تصمیم آمریکا در حذف «ترکستان شرقی» از لیست سازمان‌های تروریستی

«عادل کائوکن اف» کارشناس مسائل منطقه ضمن یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی اهداف آمریکا از حذف جنبش اسلامی ترکستان شرقی از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا، «واشنگتن» تشدید فعالیت‌های خود در خاورمیانه و افغانستان را در دستور کار قرار داد که برای این امر نیاز به حمایت‌های بین المللی از جمله کشور چین داشت.

پس از آن بود که آمریکا و سایر کشورهای غربی گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دادند.

اما در حال حاضر دستور کار سیاست خارجی آمریکا در مورد این مسئله به طور چشمگیری تغییر کرده و دیگر «جنگ علیه تروریسم» مهم‌ترین موضوع برای فضاسازی های رسانه ای نیست که حتی قبل از همه گیری کرونا نیز این واقعیت به صراحت به نظر می‌رسید.

حالا دیگر کشور چین محور اصلی دستور کار به اصطلاح رویارویی‌های آمریکا را تشکیل می‌دهد.

برای واشنگتن مهم‌ترین دغدغه این است که در متن رشد و پیشرفت‌های بی وقفه اقتصادی و سیاسی چین، چگونه می‌توان نقش رهبری جهانی را حفظ کرد.

در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، بارها چین به عنوان رقیب اصلی و تهدید بلند مدت برای منافع آمریکا عنوان شد.

تحریم‌های مختلفی علیه چین اعمال شده و می‌شود تا از استفاده «پکن» از منابع آمریکا جهت توسعه خود جلوگیری به عمل آید.

کار به جای رسیده که بحث ضرورت تداوم حضور دانشجویان چینی در آمریکا نیز مورد سوال قرار گرفته زیرا در «کاخ سفید» از آن نگرانند که رقبای ژئوپلیتیک و فناوری بالقوه خود را آموزش می‌دهند.

بنابراین در لیست اقدامات جهت رقابت و مقابله با چین که در حال بزرگ شدن است، حذف جنبش اسلامی ترکستان شرقی از لیست سازمان‌های تروریستی است.

از مدت‌ها پیش در آمریکا موضوع تجدید نظر نسبت به این گروه مطرح بود که بالا گرفتن اختلافات با چین بالاخره زمینه چنین تصمیمی را فراهم کرد.

گذشته از آن سازمان «کنگره جهانی اویغور» که در آمریکا مستقر است، بارها از کاخ سفید به دلیل تصمیم قرار دادن جنبش اسلامی ترکستان شرقی در لیست سازمان های تروریستی انتقاد کرده بود.

واشنگتن مدعی است نشانه‌ای از وجود افکار تروریستی در این سازمان را ندارد و به همین دلیل آن را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرده است.

چین از این تصمیم به شدت خشمگین بوده و به تعدادی از حملات تروریستی این گروه در چین و نمایندگی‌های چینی در خارج تاکید می‌کند.

بدیهی است که اختلافات موجود میان آمریکا و چین دیگر اجازه انجام مبارزه مشترک علیه  تروریسم را نمی‌دهد، زیرا اکنون کارزار ژئوپلیتیک از اولویت بیشتری برخوردار شده است.

برای واشنگتن قرار داشتن جنبش اسلامی ترکستان شرقی در لیست سازمان های تروریستی بسیار ناخوشایند بود، چرا که بر این اساس چین می‌توانست بر مبنای قانون مبارزه با تروریسم، خواستار حمایت در اقدام علیه اویغور تبارانی شود که به اصطلاح در نقاط حساس قرار دارند.

اکنون کاخ سفید می‌تواند مواردی را که از سوی «پکن» در رابطه با مشارکت اعضای این گروه در فعالیت‌های تروریستی تهیه می‌شوند، نادیده بگیرد.

با توجه به شکست ترامپ در برابر«جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست دولت جدید این کشور نسبت به چین شاید از نظر بیانیه‌ها خویشتن‌دارانه تر شود ولی بعید است خط مشی اصلی کاخ سفید تغییر کند. زیرا بین جمهوری خواهان و دموکرات ها نظر واحد وجود دارد که چین اصلی‌ترین چالش در برابر قدرت آمریکا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول