اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سوت‌زنی| انجام 90 درصد معاملات خودرو در فضای مجازی/ جلوگیری از فرار مالیاتی با فعال شدن سامانه معاملات

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه 90 درصد معاملات خودرو از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد، گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی در خرید و فروش خودرو نیازمند فعال شدن سامانه ثبت معاملات خودرو است.

سوت‌زنی| انجام 90 درصد معاملات خودرو در فضای مجازی/ جلوگیری از فرار مالیاتی با فعال شدن سامانه معاملات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان فارس، با ثبت سوژه‌ای در سامانه سوت‌زنی مورد فرار مالیاتی بنگاه‌های خرید و فروش خودرو اعلام کردند که «فرایند خرید و فروش خودرو در حال حاضر به گونه ای است که بنگاه داران به عنوان واسطه عمل کرده و هیچ رد و اثری از خود به جا نمی گذارند. یعنی ابتدا خودرو را از فروشنده خریده بدون اینکه در سامانه ای ثبت شود می‌خرند و پس از فروش خودرو، آن را از خریدار به فروشنده در محضر انتقال سند می دهند و در این میان نام بنگاه قابل ردیابی و پیگیری برای وصول مالیات نیست.»

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نبود سامانه ثبت معاملات خودرو را دلیل اصلی این مسئله دانست و گفت:‌ نمایشگاه‌های خودرو هر سال مالیات خود را طبق حساب و کتاب به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند اما باید توجه کنیم که فقط 10 درصد معاملات خودرو از طریق نمایشگاه‌های دارای مجوز صورت می‌گیرد و 90 درصد بقیه از طریق فضای مجازی و فقط با یک تعویض پلاک اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: افرادی که در خرید و فروش خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند و خودرو را با استفاده از حق صلح، به فرد دیگری انتقال می‌دهند، نامشان در جایی درج نمی‌شود و مالیاتی نمی‌پردازند در حالی که اگر سامانه ثبت معاملات وجود داشت این اتفاق نمی‌افتاد. در حال حاضر به دلیل نبود این سامانه مشاهده می کنیم که فردی پژو 2008 را 100 میلیون تومان از کارخانه می خرد و آن را 8 برابر قیمتش در بازار به فروش می رساند.

موتمنی همچنین اظهار داشت: باید همان روزی که یک خودرو شماره‌گذاری می‌شود و یا در دفترخانه ثبت اسناد به ثبت می‌رسد، مالیات مربوطه نیز توسط بنگاه معاملات خودرو پرداخت ‌شود.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه وزارت صنعت، نمایشگاه‌های خودرو بابت معامله هر خودرو مجاز هستند نیم درصد قیمت خودرو را از هر کدام از طرفین معامله دریافت کنند، اظهار داشت: ‌در حال حاضر این دستورالعمل اجرا نمی‌شود زیرا به عنوان مثال فردی که خودروی 3 میلیارد تومانی را معامله می‌کند، حاضر نیست 15 میلیون تومان بابت این کار پرداخت کند، نهایتا معامله ممکن است با 2 میلیون تومان انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مالیات بنگاه‌های معامله خودرو پس از یک سال دریافت می‌شود، افزود: ما اعلام کردیم که می‌خواهیم مالیات هر واحد صنفی را در همان زمان انجام معامله به صورت آنلاین بپردازیم، اما این مسأله عملی نشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی در معاملات خودرو، گفت:‌ مالیات بنگاه‌های معامله خودرو یک یا دو سال بعد دریافت می‌شود که معمولاً رقم بالایی است و ما از پرداخت به روز مالیات استقبال می‌کنیم.

به گفته مؤتمنی، راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو باعث شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی در بازار خودرو خواهد شد.

به گزارش فارس، همچنین برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان«اخذ مالیات از حرفه‌های مختلف بازنگری شود» و «دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برای مبارزه با گرانی مسکن و خودرو» خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول