اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اینجا محدودیت‌های کرونایی معنا ندارد/زریوار مریوان و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی

مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی در کردستان است که اگرچه 10 درصد فوتی‌های کرونایی استان مربوط به این شهرستان است اما متاسفانه مردم آن نسبت به این بیماری بی‌توجه هستند.

اینجا محدودیت‌های  کرونایی معنا ندارد/

خبرگزاری فارس کردستان، چند شهر کردستان جز شهرستان‌های قرمز کشور است.  

تا دیروز 942 نفر از شهروندان کردستان به دلیل ابتلای به کرونا جان باخته‌اند که عمده دلیل آن را دورهمی‌های خانوادگی، بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک عنوان می‌کنند.

مریوان یکی از شهرستان‌های مرزی است که اگرچه 10 درصد فوتی‌های کرونایی استان مربوط به این شهرستان است اما متاسفانه نسبت به این بیماری بی‌توجه هستند و براساس داده‌های دانشگاه علوم پزشکی استفاده از ماسک در این شهرستان کمتر از 15 درصد است.

شلوغی بازار خرید و فروش دلار و دینار میدان استادیوم مریوان همگان را به تعجب وا می‌دارد اینکه جدای از عدم استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و محدودیت‌های کرونایی هم در این نقطه معنایی ندارد و کسی به آن توجهی ندارد گویا مردم تنها به فکر بالا رفتن و پایین آمدن قیمت‌ دلار و دینار هستند.

ازدحام و شلوغی در ورودی دریاچه زریوار هم کمتر به چشم می‌خورد اما ماشین‌های پارک‌شده واقعیت تلخی را هشدار می‌دهد که مردم بی‌خیال‌تر از هر زمانی در این روزها دست از تفریح نکشیده‌اند.

باز کنار دریاچه همچنان باز است‌ و بدون ‌توجه به محدودیت‌های کرونایی غذاهای فست‌فودی، آب میوه و بستنی عرضه می‌شود.

خسته از خانه‌نشینی یا افتادن در دام کرونا

مرد سن و سال کرده‌ استکان چای را سر می‌کشد و می‌گوید: مردم مریوان بیش از آنکه دغدغه کرونا داشته باشند درد نان دارند.

این شهروند مریوانی اذعان داشت: کارمند، معلم و سرمایه‌دار که نیستیم اینجا مردم یا از کولبری و یا مغازه‌داری و کارگری ارتزاق می‌کنند اکنون هم که مغازه‌های داخل شهر تعطیل شده امده‌ایم حتی برای دقایقی محدود هم که شده از مشکلات فاصله بگیریم چون این محدودیت‌ها معلوم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

کوک ساز مردم با آهنگ کرونا

اینجا انگار همه سازشان را با آهنگ کرونا کوک کرده‌اند خیال دست برداشتن از همراهی و همنوایی با این ویروس هزار چهره را ندارند به ندرت افرادی پیدا می‌شوند که از ماسک استفاده کنند.

احمد می‌گوید: اوایل همه جوره رعایت می‌کردم اما از طولانی شدن این موضوع همه خسته‌ شده‌اند لذا باید خود را با این شرایط وفق دهیم.

به خاطر بچه‌ها مجبوریم

یکی دیگر از شهروندان مریوانی گفت: مدرسه تعطیل شده بچه‌ها در خانه کلافه هستند نیاز به تفریح دارند به خاطر اینکه در میان تجمع همسن و سال‌ها بیرون خانه بازی نکند هر روز نیم ساعت بیرون می‌آییم و بر می‌گردیم.

کاک امین افزود: اینجوری فراغت حالی هم برای مادرشان که صبح تا شب باید با بچه‌ها سر و کله بزند باز می‌شود هم اینکه بچه‌ها هم کمتر بی‌تابی می‌کنند.

می‌گوید اینجا محیط باز است کسی اطرافمان نیست به همین خاطر نیازی به زدن ماسک نمی‌بینم!

جمع‌های دوستانه در هیاهوی کرونا

بسیار صمیمی و بدون ماسک در کنار هم نشسته‌اند، بعضی‌ها سرشان در فضای مجازی مشغول است به سمتشان می‌رویم کمی از هم فاصله می‌گیرند می‌گویند کرونا هست اما برای محیط‌های سرپوشیده اینجا فضا باز است فاصله زیاد هم نباشد اتفاقی نخواهد افتاد.

به اعتقاد آنان، نشستن جلو آفتاب در این فضای باز کرونا را نابود می‌کند.

می‌پرسم از اینکه ناقل باشید و یکی از عزیزانتان را گرفتار کنید نگران نیستید، می‌گویند مرگ و زندگی دست خداست انشالله اتفاقی نمی‌افتد!

کرونا سوار بر بی‌توجهی مردم

آقا محمد می‌گوید: بازار که تعریفی ندارد در این چند روز هم به خاطر محدودیت‌های کرونایی مجبور شده‌ایم کرکره‌ها را پایین بکشیم به خاطر کرونا هم جرات دید و بازدید نداریم با دوستان اینجا قرار گذاشتیم که بعد از چند ماه همدیگر را ببینیم فکر نمی‌کردم دریاچه تا این اندازه شلوغ باشد.

پیوند دود و مرگ 

اگرچه درب قلیان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها در شهر بسته شده است، اما حکایت در  این سوی شهر متفاوت است، جمع‌ها دو نفره حتی 10 نفره که مشغول دوددادن قلیان هستند هم در کنار دریاچه کم نیست.

بعضی‌ها می‌گویند، ما برای گپ زدن و خوردن و نوشیدن کنار هم جمع شده‌ایم، قلیان پای ثابت نشست‌های ماست.

منابع آلوده‌ در دریاچه موج می‌زند

فله‌فروشی ممنوع، تجمع نباید بیشتر از دو نفر باشد، خرید و فروش با اسکناس ممنوع، اما با وجود این همه هشدار این منبع آلودگی همچنان دست به دست می‌چرخد، تجمع‌های فراوان داریم و هر کس به نوعی آن را توجیه می‌کند، یکی نان ندارد و باید روزی به خانه ببرد آن یکی از بی‌تابی بچه‌ها می‌نالد و این یکی تعطیلات را غنیمت شمرده و به دل جاده زده است.

همه اینها بیانگر این است که متاسفانه به این بارو که باید همه رعایت کنیم تا از دست این دشمن ناشناخته که بشریت را مورد هجمه جدی قرار داده خلاص شویم نرسیده‌ایم که اگر می‌رسیدیم اینگونه با بی‌توجهی‌ها به آسیاب دشمن آب نمی‌ریختیم  زندگی با این بیماری قواعد خاص خود را دارد تا به امروز 93 نفر در مریوان جان باخته و خیلی‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند اگر رعایت نکنیم شاید نفر بعدی ما باشیم..

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول