اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

حجاب و عفاف در دانشگاه در شأن محیط علمی باشد/ دانشجویان نگذارند فضای دروغین بر انتخابات 1400 حاکم شود

معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهمیت پرداختن درست به بحث حجاب و عفاف در دانشگاه و جامعه گفت: دانشگاه محیط علم و دانش است و حجاب و عفاف باید در شأن دانشگاه و یک محیط علمی باشد.

حجاب و عفاف در دانشگاه در شأن محیط علمی باشد/ دانشجویان نگذارند فضای دروغین بر انتخابات 1400 حاکم شود

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نهادی است که به دستور رهبر معظم انقلاب و در راستای ایجاد دانشگاه مومن و متعبد به هدایت الهی و همچنین تبیین ارزش‌های اسلامی و تعمیق آگاهی‌های دینی و اعتقادی دانشجویان و دانشگاهیان و بر اساس مصوبه نهایی اسفندماه سال ۱۳۷۲ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد سازمانی جدید برای تحقق منویات رهبر انقلاب تشکیل شد. برای این نهاد وظایفی همچون « تاکید و تلاش جدی بر حرکت‌های زیربنایی و عمیق فرهنگی در راستای رشد و توسعه اندیشه‌ها و آگاهی های دینی و اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان» و « ایجاد و تقویت روحیه تحرک و مشارکت فعال دانشجویان و دانشگاهیان در عرصه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه و دانشگاه‌ها» مشخص شده است.

در همین راستا و با توجه به اینکه این روزها با شیوع کرونا برنامه دانشگاه ها هم به صورت مجازی دنبال می شود، درباره اقدامات نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها پیرامون این وظایف و اقدامات صورت گرفته نهاد با حجت الاسلام تقوی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

 

فارس: شیوع کرونا در کشور موجب شده خیلی از فعالیت‌های دانشگاه ها تعطیل شود و تدریس هم به صورت مجازی برگزار می شود، در چنین شرایطی برنامه های نهاد چگونه انجام می شود؟

حجت الاسلام تقوی: طبیعتاً این روزها در یک فضای خاصی در دانشگاه ها هستیم، دانشگاه‌ها از نظر آموزشی تعطیل هستند و برنامه هایی که قبلا در دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار می‌شد هم اکنون برگزار نمی شود. 

زمانی که بحث کرونا پیش آمد عمده نهادهای فرهنگی کشور و نهادهایی که متولی کار فرهنگی هستند در ابتدا با یک سردرگمی مواجه بودند و انس زیادی برای برگزاری برنامه ها به صورت مجازی وجود نداشت. در این شرایط ما به سرعت با دوستان در مجموعه های دیگر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همفکری کردیم و برنامه ها به سمت برگزاری برگزاری مجازی پیش رفت. در این راستا الحمدلله توفیقات خوبی هم کسب شد و امروز برنامه های مختلف به صورت مجازی برگزار می شود.

شاید این انتظار درستی نباشد که در فضای مجازی به همان اندازه ای که ما در فضای حضوری کارکرد داشتیم و برنامه برگزار می کردیم هم برنامه داشته باشیم، شاید این انتظار منطقی نباشد اما ما تلاش می کنیم هر چه بیشتر در عرصه فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی فعال شویم.

* در دانشگاه حجاب و عفاف باید در شان یک محیط علمی باشد

فارس: شما به عنوان معاون فرهنگی نهاد فعالیت دارید و مسلما یکی از مسائل مهم این حوزه بحث حجاب و عفاف است، شما در این حوزه در دانشگاه‌ها چه برنامه‌هایی دارد؟

حجت الاسلام تقوی: در عرصه فرهنگی، پرداختن به بحث عفاف و حجاب هم یکی از اولویت‌های هم نظام است و هم در دانشگاه‌ها پرداختن درست به این موضوع بسیار مهم است، ممکن است در محیط های عمومی هم خیلی به این موضوع حساسیت نداشته باشیم اما دانشگاه محیط علم و دانش است و اینجا حجاب و عفاف باید در شان دانشگاه و یک محیط علمی باشد.

 

البته این موضوع باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود، اینکه علت کم حجابی و یا بدحجابی چیست، ممکن است این بحث متاثر از بحث اقتصادی باشد، می ‌تواند متاثر از بحث روحی و روانی باشد، مولفه‌های بسیاری وجود دارد که در بحث حجاب و عفاف تاثیرگذار است به همین دلیل باید به صورت علمی و دقیق این مسائل بررسی شود.

با این حال ما برنامه های خوبی در رابطه با بحث عفاف و حجاب در دانشگاه های کشور داشتیم و این بحث از اولویت های برنامه های ما بوده است، البته این بحث یک بحث حاکمیتی است و اینگونه نیست که یک نهاد به تنهایی بتواند متولی این حوزه باشد باید مجموعه‌های حاکمیتی کنار هم قرار بگیرند و حرکت کند.

* گاهی از خیریه‌های دانشگاهی سواستفاده سیاسی شده ‌است/ فعالیت‌های خیریه دانشگاه رصد می‌شود

فارس: اخیرا با توسط نهاد ۸۰ مرکز نیکوکاری در دانشگاه‌های کشور تاسیس شد، این مراکز قرار است چه کاری انجام دهند و چرا نهاد چنین اقدامی را انجام داد؟

حجت الاسلام تقوی: بله این مراکز نیکوکاری که با عنوان نهال انقلاب (منّا) با حضور حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در سراسر کشور  راه‌اندازی شد، برنامه‌های مختلفی را در بحث خیریه و کمک به نیازمندان خواهد شد.

البته مراکز خیریه زیادی هم اکنون در دانشگاه‌ها فعال است که ما از زحمات همه آنها تقدیر می‌کنیم اما تا کنون در این رابطه ساختار مشخص و اینکه این مراکز تحت یک ساختار و سازمان مشخص بخواهند به صورت منظم فعالیت کنند، وجود نداشت.

 

در همین راستا بعضاً ما مشاهده می کردیم که از این مراکز خیریه سوء استفاده‌های فرهنگی و سیاسی شده است و این هم مصداق دارد ثابت شده و مشخص است به همین دلیل تصمیم گرفتیم خلاءهایی که در این عرصه وجود دارد را پر کنیم و مراکز نیکوکاری نهال انقلاب را راه اندازی کردیم که در این مراکز فعالیت‌های خیریه رصد خواهد شد.

بعضاً ما مشاهده می کردیم که از این مراکز خیریه سوء استفاده‌های فرهنگی و سیاسی شده است و این هم مصداق دارد ثابت شده و مشخص است به همین دلیل تصمیم گرفتیم خلاءهایی که در این عرصه وجود دارد را پر کنیم

این مراکز با چند هدف تشکیل شده یکی اینکه مراکز خیریه به صورت یک ساختار منسجم باشد و خلاهای موجود را پر کند و هم دستورات و منویات مقام معظم رهبری در بحث مواسات و همدلی را پیگیری کند و هم اینکه مراکزی باشند که ارزیابی های فعالیت و مسائل مالی در آن ها مشخص باشد.

الحمدالله در توافقاتی که با کمیته امداد انجام شد، تاسیس نزدیک به صد مرکز نیکوکاری در دانشگاه‌‌ها تصویب شد و دفاتر دیگری هم برای تاسیس این مراکز در نوبت هستند.

 یکی از اقدامات خوب این است که پایه اصلیِ کارِ مسئله ازدواج و خانواده هم قرار است در این مراکز اتفاق بیفتد که این اتفاق خیلی خوبی است و این مراکز می توانند کمک خوبی برای بحث ازدواج دانشجویان باشند.

 

در همین راستا مذاکرات خوبی با نهادهای مختلف صورت گرفته و قرار شده برخی از نهادها در بحث خرید جهیزیه برای زوج‌های دانشجو و همچین بحث مشاوره و موارد دیگر مشارکت داشته باشند.

* تشکیل دولت جوان حزب اللهی باید در دانشگاه‌ها گفتمان شود

فارس: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان مطرح کردند بحث تشکیل دولت جوان حزب اللهی بود، بدون شک دانشگاه و دانشجویان برای تحقق این مهم نقش ویژه ای دارند، نهاد برای موضوع چه برنامه ای دارد؟ 

حجت الاسلام تقوی: بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با تشکیل دولت جوان حزب اللهی می تواند یک بحث دقیق و راهگشا برای نظام باشد. تجربه ای که در نظام به وجود آمده این است که ما نیاز به یک دولت جوان، فعال و انقلابی داریم که نگاهش به دست خودمان باشد نه دیگران.

ما هرجا به ظرفیت‌های داخلی و توان خودمان اعتقاد داشتیم آنجا موفق بودیم. ما سرمایه ها و ظرفیت های بسیار زیادی داریم. اما چقدر از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم؟ 

 

متاسفانه گاهی می ‌بینیم بیش از اینکه به ظرفیت داخلی توجه شود حل مشکلات کشور را به خارج از کشور گره زده اند، آن هم به کشورهایی که مشخص شده در صف دوستان ما قرار ندارند و در صف دشمنان ما هستند و در طول انقلاب به ما خیلی خیانت کردند. مانند بحث تحریم ها، جنگ تحمیلی و مباحث اقتصادی، اما با این حال ما باز نگاهمان به دست آنهاست که این اشتباه است. 

گاهی می ‌بینیم بیش از اینکه به ظرفیت داخلی توجه شود حل مشکلات کشور را به خارج از کشور گره زده اند، آن هم به کشورهایی که مشخص شده در صف دوستان ما قرار ندارند و در صف دشمنان ما هستند و در طول انقلاب به ما خیلی خیانت کردند

بحث تشکیل دولت جوان حزب اللهی باید به عنوان یک گفتمان در دانشگاه‌ها ایجاد شود.  گفتمانی که در آن بصیرت زایی اتفاق بیفتد. استدلال در آن وجود داشته باشد و فضای استادی و دانشگاهی ما به این باور برسد که ما می توانیم به توان داخلی اتکا کنیم و به اینت نتیجه برسند که آن رئیس جمهوری می‌تواند چنین کارهایی را انجام دهد که ویژگی هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند را داشته باشد.

اگر یک نیروی جوان انقلابی که متکی به نقاط قوت باشد و در یک کلام نگاه توحیدی داشته باشد سر کار بیاید بسیاری از مشکلات هم حل خواهد شد چون ما در نظام توحیدی بن بست نداریم، شاید در نظام های مادی بن‌بست وجود داشته باشد ولی در نظام توحیدی بن بستی وجود ندارد.

وقتی حضرت موسی علیه السلام به رود نیل برخورد می کنند اصحاب و یاران ایشان احساس می‌کند که دیگر شکست خوردند ولی آنجا حضرت موسی به اصحابش می‌فرماید که اگر شما خدا ندارید من خدایی دارم که به اتکا می کنم و گفته شده بعد از اینکه حضرت موسی این جمله را فرمودند رود نیل شکافته شد، این نگاه توحیدی است.

ما در جنگ تحمیلی مگر چه داشتیم؟ در مقابل دشمن ما کاملاً مصلح بود و از سوی بسیاری از کشورها حمایت می شد؛ ولی ما به پیروزی رسیدیم و این به خاطر همان نگاه توحیدی و تکیه بر جوانان و توان داخلی است.

ما در ابتدای جنگ چیزی نداشتیم اما امروز قدرت ما در حدی شده که بر تن تمام دشمنان لرزه می اندازد این همان نقطه اتکایی است که ما می گوییم باید به آن متکی باشیم یعنی باید در داخل روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و انشاالله دولتی که مد نظر حضرت آقاست و در این مسیر حرکت می کند، تشکیل شود.

ما در ابتدای جنگ چیزی نداشتیم اما امروز قدرت ما در حدی شده که بر تن تمام دشمنان لرزه می اندازد

در این راستا هم وظیفه متولیان امور فرهنگی است که در دانشگاه روشنگری انجام دهند و همین که دانشجو خودش نیروی نخبه این جامعه است و باید این مسائل را تببین کند.

از طرفی ما تشکل های خوب و فعالی داریم، اینها باید وارد میدان شوند روشنگری را انجام دهند و نباید بگذاریم فضای دانشگاه‌های ما در بحث انتخابات دچار یک فضای بحرانی احساسی شود.

* دانشجویان نباید بگذارند فضای دروغین و کاذب در انتخابات حاکم شود

اگر قرار باشد در چنین زمانی هم دانشگاه‌ها در فضای احساسی باشند با یک دوقطبی ساده و با یک مباحث انحرافی و ساده می توانند فضای دانشگاه‌ها را منحرف کنند.

نباید فضای دانشگاه‌های ما فضایی احساسی و کاذب شود. باید دچار یک واقع‌بینی در بحث انتخابات باشیم. دانشجویان ما هم می‌توانند نقش بسیار خوبی در این راستا داشته باشند. هم در سطح دانشگاه و هم در سطح جامعه. آنها فرهیختگان و روشنفکران ما هستند و باید با واقع بینی ها و بصیرت افزایی ها مانع این شوند که فضای دروغین و کاذب در انتخابات حاکم شود.

* بیانیه گام دوم یک تو دهنی بزرگ به دشمنان بود 

فارس: یکی از اتفاقات مهم در چهل سالگی انقلاب، انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود، در این بیانیه مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به جوانان داشتند، از آنجایی که این بیانیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جوانان نخبه هم امروز در دانشگاه ها هستند، دانشگاه برای تحقق اهداف این بیانیه چه برنامه ای دارد؟

حجت الاسلام تقوی: بیانیه گام دوم مسیر روشن آینده این انقلاب اسلامی است. یعنی اینکه ما در چهل سال ابتدایی انقلاب تجربیات خوبی را داشتیم و از گردنه های سخت عبور کردیم و دستاوردهای بسیار زیادی را به دست آوردیم.

 

خب در انتهای چهل سال های اول قصد دشمنان این بود که یک جنگ جهانی و رسانه‌ای علیه نظام ایجاد کنند و بگویند که مردم ایران چهل ساله انقلاب را نخواهد دید و جشن پیروزی چهل ساله انقلاب را نمی تواند برگزار کند و یک جو سنگین رسانه ای بین المللی هم در این باره وجود داشت. در همین زمان مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح می کند و این یعنی یک تو دهنی بزرگ به دشمنان که چشم شما کور، نه تنها ۴۰ سال از این انقلاب گذشت و بلکه ما برای ۴۰ سال دوم هم برنامه ارائه می دهیم. این خیلی تودهنی بزرگی به دشمنان بود یعنی اینکه ما چهل ساله انقلاب را می بینیم که هیچ برای چهل ساله دوم با قدرت قدم برمی داریم.

بیانیه گام دوم یک تو دهنی بزرگ به دشمنان بود که چشم شما کور، ما نه تنها ۴۰ سالگی انقلاب را جشن گرفتیم بلکه برای ۴۰ سال دوم هم برنامه ارائه می دهیم

بیانیه گام دوم انقلاب راه روشنی برای مسئولین نظام است. اینجا دیگر بحث دانشگاه و غیره نیست، بحث همه مسئولان نظام است یعنی همه باید با هم تلاش کنند تا آرمان‌ها تحقق پیدا کند.

مقام معظم رهبری یک نگاه تمدنی به نظام دارند حضرت آقا یک تمدن نوین و یک تمدن به معنای واقعی کلمه اسلامی را ترسیم کردند و دانشگاه ها هم در تبیین و ترویج این بیانیه و تفسیر این بیانیه و در نهادینه کردن و اجرایی کردن آن باید تلاش کنند و این باید به گفتمان اصلی در نظام و دانشگاه ها تبدیل شود.

در همین رابطه تلاش‌های زیادی در دانشگاه ها صورت گرفته است، کرسی‌های مختلفی برگزار شده و مطالعات و تحقیقات زیادی انجام شده است. کتب و جزوات زیادی هم تدوین شده و در جلسات مختلف در این باره روشنگری شده است. محورهای این بیانیه در سطح هم‌اندیشی اساتید و در گفتمانهای استادی و دانشجویی مطرح شده است. البته باز هم جای کار دارد و باید بیشتر از اینها کار شود. چون بیانیه چراغ راه ما است و شاید تنها راه موفقیت ما این است که این مسیری که مقام معظم رهبری به عنوان بیانیه گام دوم تبیین کردند پیگیری شود و این مسیری است که ما را به سعادت می رساند.

*  خبرهای بسیار خوبی در بحث ازدواج دانشجویی در راه است

فارس: یکی از برنامه‌های نهاد در حوزه فرهنگی، بحث پرداختن به مسئله ازدواج دانشجویی و بحث خانواده است، در این باره چه اقداماتی صورت گرفته در دستور کار نهاد است؟

حجت الاسلام تقوی: یکی از سیاست‌ها و یکی از اولویت های جدی بنده بحث ازدواج و خانواده است و برای همین هم بنده اداره ازدواج و خانواده را مدیریت ازدواج و خانواده ارتقا دادم، یعنی هم اکنون این اداره به مدیریت خانواده و ازدواج تبدیل شده است.

ما در بحث ازدواج برنامه های بسیار خوبی داریم، اگرچه با توجه به بحث کرونا ممکن است سفرهای مشهد زوج های دانشجو را نداشته باشیم ولی برنامه‌های بسیار خوب، عمیق، ریشه دار و پایداری را داریم در بحث ازدواج دانشجویی طراحی می‌کنیم تا انشالله بتوانیم در این رابطه شاهد اقدامات خوبی باشیم.

ما هم اکنون بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم که مسلماً این تعداد اگر متاهل نباشند در سن ازدواج قرار دارند و طبیعتاً نیازهای بسیار زیادی در بحث آموزش و مشاوره دارند و ما برنامه‌های بسیار مدونی داریم که کارهای عمیق و ریشه داری را در این حوزه داشته باشیم.

در همین راستا ما با تمام مراکزی که در سطح کشور در بحث ازدواج تاثیر گذار هستند، مانند مجلس، سازمان ملی جوانان، قوه قضائیه، وزارت کشور و ... تماس گرفتیم، با وزارت کشور در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش طلاق توافقنامه داریم، با قوه قضاییه هم در حال عقد یک تفاهم‌نامه هستیم، به شورای فرهنگ عمومی کشور هم طرح خود را ارائه دادیم و در کل توافقات بسیار خوبی را انجام دادیم و آنها هم قول ها و وعده های خوبی به ما دادند.

ما انشالله با جدیت کار را دنبال می کنیم و به شما در اینجا این وعده و قول را می‌دهم که در آینده خبرهای بسیار خوبی را در بحث ازدواج دانشجویی خواهیم داشت.

در گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار زوج برای شرکت در برنامه های ازدواج دانشجویی ثبت نام می کردند اما طبیعتاً تعداد ازدواج دانشجویی بیش از این رقم است.

کاری که ما اکنون قرار است انجام دهیم این است که ازدواج آسان را در بین جوانان ترویج کنیم. اگر ازدواج آسان را ترویج کنیم و این مهم اتفاق بیافتد و سختگیری ها نباشد بسیاری از مشکلات ازدواج حل خواهد شد.

ما به صورت جدی پیگیر بحث خوابگاههای متاهلی دانشجویان هم هستیم و اگر با این اقدامات بحث ازدواج را تسهیل کنیم حتماً اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

ما به صورت جدی پیگیر بحث خوابگاههای متاهلی دانشجویان هم هستیم و اگر با این اقدامات بحث ازدواج را تسهیل کنیم حتماً اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد

آمارها نشان می دهد که بهترین و پایدارترین ازدواج ها، ازدواج های دانشجویی است و این ثابت شده است که کمترین آمار طلاق در بین ازدواج های دانشجویی اتفاق می افتد چون این ازدواج ها با بینش، آشنایی و اطلاعات خوبی اتفاق می‌افتد و مشاوره های خوبی انجام می شود.

با همه اینها جای کار بسیار است و باید انشالله به صورت جدی این کار را دنبال کنیم که این کار جز سیاست های ما نیز قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول