اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اولین محموله آزمایشی وارد افغانستان شد/ بهره‌برداری از خط‌آهن هرات-خواف تا 10 روز آینده +فیلم

رئیس عمومی راه اهن افغانستان گفت: با حضور مسوولان خط آهن ایران و افغانستان روند آزمایشی با ورود قطارهای باربری و مسافربری به خوبی سپری شد و در هفته آینده این پروژه عظیم افتتاح خواهد شد.

اولین محموله آزمایشی وارد افغانستان شد/ بهره‌برداری از خط‌آهن هرات-خواف تا 10 روز آینده +فیلم

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حدود 4 سال از آغاز به‌کار ساخت خط آهن هرات – خاف می‌گذرد و اکنون پس از پایان کار قطعه سوم این پروژه مهم اقتصادی، روند آزمایشی عبور قطارهای باربری و مسافربری قرار است با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان تا 10 روز آینده افتتاح شود.

«محمد یما شمس» رئیس عمومی راه آهن افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: با افتتاح این پروژه عظیم افغانستان به خاورمیانه، ترکیه و اروپا متصل خواهد شد و اموال تجاری افغانستان که از طریق بندر عباس و بندر چابهار انتقال می‌یافت پس از آن توسط خط آهن هرات – خاف با هزینه کم و در اسرع وقت انتقال خواهد یافت.

وی افزود: ظرفیت این خط آهن به 2 میلیون تن می‌رسد که در کنار حمل کالاهای وارداتی و صادراتی، انتقال مسافران نیز با تفاهمی که با مسوولان جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، آغاز خواهد شد.

شمس ادامه داد: در حال حاضر کار این پروژه در خاک ایران تمام شده و در خاک افغانستان و در ولایت هرات 99 درصد کامل است و تا یک هفته دیگر آماده بهره برداری می‌باشد و شرکت‌های خصوصی و اداره نفت هرات نیز با تجهیزات کافی آماده تخلیه بار و بارگیری هستند.

وی خاطرنشان کرد: پس از افتتاح قطعه سوم، فاز نخست قطعه چهارم این پروژه به طول 43 کیلومتر و با هزینه 55 میلیون دلار که با شرکت قزاقستانی قرارداد منعقد شده بود و به دلیل بحران کرونا تنها کار طراحی آن به‌اتمام رسیده بود، آغاز خواهد شد و پس از 9 ماه به بهره برداری می‌رسد.

این مقام افغان در ادامه تصریح کرد: پس از فاز نخست، کار ساخت فاز دوم به طول 44 کیلومتر و با هزینه 65 میلیون یورو با کمک‌های کشور ایتالیا تکمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با پیش بینی‌های دولت افغانستان از این پروژه در سال نخست یک میلیون تن کالا واردات و صادرات خواهد شد و در 3 سال بعد از آن نیز به 5 میلیون تن خواهیم رسید که 50 میلیون دلار سالانه درآمد به خزانه دولت واریز خواهد شد.

شمس همچنین گفت: پروژه خط آهن هرات – خاف می‌تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند و فساد در گمرکات را کاهش دهد.

از سوی دیگر سید مصطفی داوودی معاون فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به خبرنگار فارس گفت: هیئت کامل فنی جمهوری اسلامی ایران همراه با دو قطار باربری و مسافربری برای بررسی خطوط راه آهن و ایستگاه‌ها امروز از ایستگاه خاف وارد ایستگاه روزنک در شهرستان غوریان هرات شد که این روند آزمایشی با موفقیت سپری شد و به زودی تا کمتر از 10 روز دیگر از سوی روسای جمهور ایران و افغانستان افتتاح و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران در یک نقطه استراتژیک دنیا قرار دارد و دسترسی به آب‌ها و آسیای میانه و اروپا دارد حالا این مزیت‌ها با افتتاح خط آهن هرات – خاف هدیه شده به کشور دوست افغانستان که با ظرفیت بیش از میلیون تن خط آهن هرات – خاف در آینده شاهد حمل کالاها بیش از میلیون تن خواهد بود و پس از آن نیز مقدمات رفت و آمد قطارهای مسافربری ایجاد خواهد شد.

معاون خط آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت تقاضای بازرگانان دوطرف و با توجه به ظرفیت بالای خط آهن هرات – خاف روزانه تا 15 قطار باربری و مسافربری می‌تواند در این مسیر رفت و آمد کند.

دکتر نوراحمد حیدری معاون والی هرات نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: با آغاز به کار خط آهن هرات – خاف در گام نخست در کنار رفع چالش‌های بازرگانان، افزایش قابل ملاحظه‌ای در درآمد گمرکی خواهیم داشت و مهم‌تر از همه نگرانی بازرگانان از وجود فساد اداری در گمرکات رفع خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به تاثیر مهم این پروژه بر چرخه اقتصادی افغانستان گفت: امنیت در سطح بالایی از سوی نیروهای امنیتی تامین خواهد شد و هیچ گروهی نخواهد توانست تا این پروژه عظیم را تحت تاثیر قرار دهد.

آصف علیزائی رئیس اداره مواد نفتی هرات نیز در این مورد گفت: ایجاد راه آهن میان افغانستان و ایران گامی مهم در راستای تبادلات سالم و با کیفیت است که با این کار مهم‌تر از همه بیش از 50 درصد فساد گسترده در مواد نفتی و دیگر کالاهای وارداتی در گمرکات هرات از بین خواهد رفت.

 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول