اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تغییرات بودجه «زیارت» در سال‌های اخیر/ رشد ۶۵ درصدی اعتبار سازمان حج و زیارت در سال آینده

در لایحه بودجه سال آینده، دولت بودجه سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران به عتبات و حج تمتع را نسبت به سال جاری حدود 65 درصد افزایش داده است.

تغییرات  بودجه «زیارت» در سال‌های اخیر/ رشد ۶۵ درصدی اعتبار سازمان حج و زیارت در سال آینده

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ امروز ۱۲ آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

این لایحه در مجلس بررسی شده و در صورت موافقت نمایندگان مجلس بودجه هر نهاد به تصویب می‌رسد. در این لایحه بودجه سازمان حج و زیارت نیز به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی پیش‌بینی شده است که با بررسی این بودجه نسبت به بودجه سال جاری، شاهد افزایش این مبلغ و رشد حدود ۶۵ درصدی آن هستیم؛ به طوری که دولت برای اعزام زوار به حج تمتع، عمره و عتبات در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای معادل با ۱۱۲ هزار میلیون ریال پیشنهاد داده است که این مبلغ برای ۵۸۵ هزار زائر پیش‌بینی شده است. در حالی است که این بودجه برای امسال ۶۸ هزار میلیون ریال و برای سال گذشته ۵۳.۳ هزار میلیون تومان بود.

تفاوت بودجه اعزام زوار به عتبات و حج در ۳ سال اخیر

در لایحه بودجه سال آینده به ازای اعزام ۸۵ هزار زائر به حج تمتع مبلغ ۸۷.۰۷۴ میلیون ریال و برای اعزام ۵۰۰ هزار زائر به عتبات مبلغ ۳۳.۹۲۶ میلیون ریال پیشنهاد شده است. این امر در حالی است که این مبلغ در بودجه سال جاری برای اعزام همین تعداد زائر به حج تمتع ۴۷.۰۲۸ میلیون ریال و برای اعزام همین تعداد زائر به عتبات ۲۰.۹۷۴ میلیون ریال بود. همچنین در لایحه بودجه سال گذشته (سال ۹۸) ۶۲ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده بود که به تفکیک برای اعزام ۸۵ هزار نفر به حج تمتع مبلغ ۴ میلیارد و ۲۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای اعزام ۵۰۰ هزار زائر به عتبات مبلغ یک میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تصویب شد.

همچنین برای سال آینده باز هم بودجه‌ای به منظور سفر زیارتی به سوریه در نظر گرفته نشده است. در حالی که سال گذشته سفر به سوریه برقرار شد و به دلیل شیوع کرونا این سفرها متوقف شد و حتی با عادی شدن کرونا پیش‌بینی می‌شود، اعزام به سوریه سودتر از سفر به عتبات از سر گرفته شود.

با نگاهی به بودجه سازمان حج و زیارت برای اعزام به زائران شاهد افزایش این بودجه در سال‌های اخیر هستیم؛ به طوری که این بودجه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با افزایش ۱۵ درصدی و سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با وجود اینکه محمود واعظی رئیس دفتر وقت رئیس جمهور اعلام کرده بود هیچ بودجه‌ای برای بحث زیارت نداریم، با افزایش ۹ درصدی همراه بوده که سال آینده نیز این افزایش نسبت به بودجه سال جاری ۶۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش فارس، امسال به دلیل شیوع کرونا هیچ سفر زیارتی به حج تمتع و عتبات نداشتیم. البته سفر به حج تمتع برای امسال از ۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان پیش‌بینی شده بود. همچنین هزینه فر به عتبات در اواخر سال گذشته حدود ۴ میلیون تومان شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول