اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا کشورهای عربی به ایران پیام تسلیت فرستادند؟/ آمریکا نگران پایگاه‌هایش در منطقه باشد

کارشناسان امور بین‌الملل با تأکید براینکه محکومیت ظاهری کشورهای عربی دال بر نگرانی آن‌ها از واکنش جمهوری اسلامی ایران است، عنوان کردند رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین به همراه عربستان متهم ردیف اول ترور دانشمند هسته‌ای ایران هستند.

چرا کشورهای عربی به ایران پیام تسلیت فرستادند؟/ آمریکا نگران پایگاه‌هایش در منطقه باشد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، هم‌زمان با انتشار خبر ترور شهید فخری‌زاده شاهد بودیم لرزه بر تن کشورهایی افتاد که در مظان اتهام هستند. جمهوری آذربایجان که بنا به ادعای روزنامه الجریده، چاپ کویت دو فروند پهپاد رژیم صهیونیستی از باکو به داخل کشورمان وارد شده بود و نیز کشورهای عربی متحد و جیره‌خوار عربستان جزو متهمان ردیف اول ترور دانشمند هسته‌ای ایران محسوب می‌شوند.

در ماجرای ترور شهید قاسم سلیمانی، سردار سلیمانی شاهد بودیم مقام‌های جمهوری آذربایجان با موضع‌گیری‌ کوتاه و ذکر اینکه چنین تروری خیلی بد است، آن را رد کردند؛ اما در ماجرای ترور شهید فخری‌زاده به این دلیل که یک پای اتهام هستند، با دستپاچگی تلاش کردند خود را مبری از ماجرا جلوه دهند و به همین دلیل با وجود میزبانی از تروریست‌ها و صهیونیست‌ها، حادثه تروریستی را محکوم کردند.

وضعیت کشورهای عربی نیز به همین منوال است. اماراتی‌ها ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم کردند، زیرا پیغامی که از تهران دریافت کرده بودند حاوی هیچ نقطه روشنی برای «بن‌زاید» نبود.

گرچه اماراتی‌ها فکر می‌کردند با رفتن در آغوش صهیونیست‌ها امنیتشان تضمین می‌شود، ولی با محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده که قطعاً می‌دانند صهیونیست‌ها در آن متهم ردیف اول هستند، نشان دادند هیچ پشتوانه‌ای ندارند.

در همین رابطه «محمدحسن قدیری ابیانه»، سفیر اسبق ایران به خبرگزاری خبرگزاری آنا گفت:

قطعاً کشورهایی مانند امارات و عربستان که در همکاری با رژیم صهیونیستی و آمریکا در عملیات‌های مختلف ترور علیه ایران دخالت داشتند و حمایت‌شان از تروریست‌هایی همچون ریگی و جنایتکاران داعشی برای ما مسجل است بعید به نظر می‌آید در این عملیات مشارکت نداشته باشند.

کشورهای عربی و عادی‌سازان روابط با رژیم صهیونیستی از انتقام ایران از آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده نگران هستند.

پایگاه‌های آمریکایی بیشتر در کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس وجود دارد و هرجا این پایگاه‌ها هستند، باید نگران انتقام ایران باشند، به‌ویژه اینکه امارات به‌تازگی با رژیم صهیونیستی روابط همه‌جانبه در ابعاد اطلاعاتی برقرار کرده است.

علاوه بر این، آن‌ها قاطعیت ایران را در انتقام دیده‌اند که چگونه بعد از ترور شهید سلیمانی پایگاه نظامی آمریکا را در عراق هدف قرار دادیم و آن‌ها در مقابل کاری نتوانستند انجام دهند. 

طبیعی است اعراب با مشاهده قاطعیت ایران سعی کنند اتهام مشارکت در ترور دانشمند هسته‌ای را از خود با محکوم کردن ترور، دور کنند. البته اگر برای مسئولان کشورمان ثابت و مسجل شود آن‌ها در ترور دست داشتند، انتقام لازم در زمان، مکان و نحوه مناسب گرفته خواهد شد.

انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی است

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس امور بین‌الملل نیز گفت:

با توجه به اقدام خبیثانه‌ای که بیشترین انگشت اشاره به سمت رژیم صهیونیستی است و ادلّه مختلف آن را تأیید می‌کند، در روزهای اخیر مشاهده کردیم بعضی از کشورهای عربی منطقه نسبت به این موضوع واکنش‌ نشان دادند که این واکنش‌ها از نظر دیپلماتیک جالب توجه است، اما آیا واقعاً انتظارهای ملت‌های منطقه و جمهوری اسلامی همین است که فقط بیانیه صادر شود یا این کشورها باید اقدامات دیگری نیز انجام دهند.

اگر پیام‌های تسلیت و محکومیت کشورهای عربی واقعی است، باید کمک کنند برخورد حقیقی با تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی انجام شود. اگر پیامشان واقعی است، از سر استیصال یا ترس پیام نداده‌اند و منافقانه عمل نکرده‌اند، باید به گروه‌ها و جریان‌های حامی آرمان فلسطین برای گرفتن انتقام خون هزاران نفری که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به شهادت رسانده است، کمک کنند.

اگر پیام محکومیت اعراب واقعی است، روزنامه‌ها و رسانه‌های خودشان را کنترل کنند و اجازه ندهند دل کسانی که از این اقدام تروریستی داغدار است، جریحه‌دار شود.

اگر پیام‌ کشورهای عربی واقعی است، چرا به‌طور مستقیم رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام نمی‌کنند از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی تنفر دارند و در موارد مشابه حاضرند امکانات خودشان را برای حمایت از کشورهای اسلامی یا افرادی که در این رابطه آسیب دیده‌اند، به‌کار ببرند؟

در هر صورت به نظر می‌آید بخش قابل توجهی از پیام‌ تسلیت و محکومیت‌ها واقعی نیستند، بلکه به‌خاطر خطر احتمالی است که تصور می‌کنند از جانب جمهوری اسلامی به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول