اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟/ سهامداران منتظر رشد سریع شاخص نباشند

بررسی روندها در معاملات بازار سرمایه نشان از خروج هیجان و رفتار غیرتحلیلی از معاملات دارد. این روند تعادلی می‌تواند در آینده ریسک بازار سرمایه را کاهش دهد.

مرز حمایت و مقاومت شاخص بورس کجاست؟/ سهامداران منتظر رشد سریع شاخص نباشند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تحلیل روند در بازارهای مالی می‌تواند یکی از روشهای موثر در ارزیابی عملکردها باشد. در بازار سرمای نیز به عنوان یکی از بازارهای مالی می توان روندهای شاخص کل و شاخص کل هم وزن را به عنوان ساده‌ترین روش‌های تحلیلی در نظر گرفت.

بورس در ایران پس از رشد سریع شاخص کل از مهرماه سال 98 تا نیمه مرداد سال 99، یک دوره ریزش سه ماهه را تجربه کرده است. دلایل متفاوتی را می‌توان برای رشد و اصلاح بیان کرد، اما نکته حائز اهمیت رشد قابل توجه افرادی است که طی سال گذشته و امسال کد بورسی دریافت کرده‌اند.

ایجاد هیجان برای رشد سریع بورس

در ماه‌های ابتدایی سال جاری سهامداران حقیقی که تازه وارد بورس شده‌اند، به دلیل آموزش ندیدن و قرار گرفتن تحت تاثیر فضای مجازی و سیگنال فروشان، دست به معاملات هیجانی می‌زدند. نشانه این معاملات هیجانی تشکیل صف‌های چند ده میلیونی خرید و گاهی هم همین صف‌ها در بخش فروش شکل می‌گرفت.

رفتار هیجانی در بازار سرمایه طی این مدت به یک رویه تبدیل شده است؛ اما در به نظر می‌رسد، طی معاملاتی که در دو هفته گذشته انجام شده است، این رفتار هیجانی تا حدود زیادی جای خود را به تحلیل داده است. البته سهامداران باید در این زمینه از تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کنند تا به ارزیابی درست و منطقی در این زمینه دست پیدا کنند.

مقاومت و حمایت در بازار سرمایه

ترازهای حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال از مهمترین مفاهیم در روانشناسی بازار سرمایه و عرضه و تقاضا هستند. این ترازها، سطوحی از قیمت‌ها هستند که معامله‌گران تمایل به خرید سهام (در نزدیکی تراز حمایت) و فروش سهام خود (در نزدیکی تراز مقاومت) دارند.

وقتی که این خطوط روند شکسته شوند، به نظر می‌رسد که میزان عرضه و تقاضا و روان‌شناسی تغییرات قیمت سهام تغییر می‌کند و در این حالت ترازهای جدیدی برای حمایت و مقاومت تعیین می‌شود.

روند شاخص کل بورس

شاخص کل به مقاومت خورده است؟

یکی از مواردی که همه سهامداران بر اساس آن تصمیم گیری می‌کنند، مقاومت‌ها و حمایت‌هایی است که بر اساس تحلیل تکنیکال در اختیار آنها قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران، شاخص یک میلیون و چهار صد و هشتاد واحد را یک مقاومت معتبر برای شاخص کل می‌دانند.

بر همین اساس معاملات روزهای گذشته با رسیدن شاخص به این عدد، با عرضه بیشتری مواجه بوده است. کاهش رشد طی معاملات روز سه شنبه و منفی شدن شاخص کل در روز چهارشنبه این مساله را تائید می‌کند.

از دیگر سو، بسیاری از نمادهای بزرگ و اصطلاحا شاخص ساز نیز به یک سطح مقاومتی رسیده‌اند. این مساله علاوه بر مقاومت شاخص کل، فشار عرضه در بازار سرمایه را طی دو روز پایانی هفته افزایش داده است.

بازار در روزهای گذشته بیشتر به سمت تعادل تمایل داشته است. یعنی عرضه و تقاضا در حال تعادل بوده و صف‌های خرید و فروش زیادی تشکیل نشده است. البته میزان صف‌های خرید طی روزهای گذشته بیشتر از صف‌های فروش و قدرت فروشنده‌ها بوده است که توانسته شاخص را سبزپوش کند.

روند شاخص کل  هموزن بورس

طبق تحلیل تکنیکال، تا زمانی که شاخص بالای ۱۳۷۰ باشد، هدف شاخص یک میلیون و پانصد و هفتاد هزار واحد (1.570.000 واحد) و بعد از شکست این محدوده مقاومت ،هدف بعدی یک میلیون و هفتصد و بیست هزار واحد (1.720.000 واحد) خواهد بود.

مهمترین حمایت‌های بازار سرمایه از منظر تحلیل تکنیکال

طبق تحلیل تکنیکال اولین حمایت از بازار سرمایه در شاخص یک میلیون و چهارصد و سی هزار واحد (1.430.000 واحد) خواهد بود. این عدد از شاخص یک مقاومت معتبر بوده است که طی روزهای گذشته شکسته شده است. حمایت بعدی نیز عدد یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار واحد (1.370.000) خواهد بود.

طبق آنچه گفته شد، بورس وارد نوعی فاز تعادلی شده و سهامداران نباید منتظر روند سریع رشد شاخص کل بازار باشند. این روند که می‌توان بر اساس تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار را تحلیل کرد، به نظر برای بازار سرمایه نوعی پشتوانه ایجاد کرده است. در ماه‌های گذشته بیشتر هیجانات تعیین کننده روند بازار شده بود که رشد سریع و یا اصلاح 45 درصدی را می‌توان نتیجه این نوع معاملات دانست.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول