اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کمیته درون بخشی روز جهانی ایدز در دنا برگزار شد

کمیته درون بخشی روز جهانی ایدز در محل شبکه بهداشت و درمان دنا برگزار شد.

کمیته درون بخشی روز جهانی ایدز در دنا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت،کمیته درون بخشی روز جهانی ایدز در شهرستان دنا برگزار گردید.

ظفر پریسای رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا گفت: به  همت و تلاش واحد بیماری های شهرستان کمیته درون بخشی روز جهانی ایدز در محل معاونت بهداشتی شبکه تشکیل گردید.

پریسای گفت: ایدز یک نوع نشانگان نقص در سیستم ایمنی بدن است که در طی آن سیستم ایمنی بدن به شدت ضعیف شده و در برابر بیماریهای دیگر تاب و تحمل ندارد. 

وی عنوان کرد: ویروس ایدز همان ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان است که بیماری ایدز را به وجود می آورد. ویروس ایدز عضو گروهی از ویروسها به نام رترویروسها است که سلولهای انسان را آلوده می‌کند و انرژی و مواد غذایی این سلولها را صرف رشد و تولید مثل خود می کند که در برخی افراد علایم ایدز که همانا کاهش تعداد سلولهای T و عفونتهای فرصت طلب می باشد خیلی زود بعد از اولین آلودگی با ویروس اتفاق می افتد اما اغلب افراد به مدت ۱۲-۱۰ سال و تعداد کمی حتی مدتهای طولانی تری بدون علامت باقی می مانند که  همانند بیشتر بیماریهای دیگر رسیدگی های بموقع پزشکی میتواند عمر شخص را طولانی تر سازد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا گفت: آمارها نشان می دهد که در دنیا بیش از ۳۶ میلیون نفر یعنی حدود نیم درصد جمعیت کره زمین (به طور خوشبینانه)، مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند که تنها ۴۶ درصد از آن ها از بیماری خود اطلاع دارند و درصد اکثریتی نیز از بیماری خود آگاه نیستند و بالتبع، به فکر درمان و کنترل آن هم نخواهند بود.

  محمد باقر شایان معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دنا گفت:کارکنان بهداشت و درمان با کمک دیگر نهاد های شهرستان برای از بین بردن انگ و تبعیض این بیماری با افزایش آگاهی عموم و افزایش همبستگی واحد های بهداشتی کمک بزرگی به کاهش این بیماری در سطح شهرستان خواهند کرد.

شایان گفت: اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالشها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر از حقوق بشر تشکیل می دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.

وی گفت: ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس "اچ. آی. وی" آلوده می شوند و تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

محسن ظریفی مسئول واحد بیماری های شهرستان دنا بعد از ارائه آمار و ارقام در زمینه بیماری hiv در شهرستان گفت: روز جهانی و هفته اطلاع رسانی ایدز با شعار (همبستگی جهانی/مسئولیت مشترک) فرصتی برای حساس سازی مسئولان و عموم مردم به موضوع مهم hiv و همراه کردن آن ها برای پیشگیری از این بیماری در سطح شهرستان است.

ظریفی افزود :با توجه به موضوع بحران کووید 19 تمام تلاش خود را بر این خواهیم گذاشت که این همه گیری باعث بی توجهی و عدم پیگیری بیماری hiv  در شهرستان نشود .

به گزارش فارس، بازدید از کمپ های ترک اعتیاد در شهرستان، افزایش اعتبارات خرید کیت و تشکیل جلسه های برون بخشی با سایر سازمان ها و نهادها از اصلی ترین برنامه ها در شهرستان دنا در طول هفته اطلاع رسانی و روز جهانی ایدز می باشند.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول