اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مفهوم زیارت؛ اولین تصویر هر فرد از مشهد است/ لزوم نهادیه شدن هویت

یک پژوهشگر مسائل شهری با اشاره به اینکه هویت وضع نمی‌شود بلکه کشف می‌شود، تشریح کرد: مفهوم زیارت اولین تصویر هر فردی از مشهد امام رضا(ع) است، اما خنده‌دار است که عده‌ای می‌گویند مشهد شهر امید و زندگی است در حالی که مخاطب این تصویر را برداشت نمی‌کند.

مفهوم زیارت؛ اولین تصویر هر فرد از مشهد است/ لزوم نهادیه شدن هویت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سعید شعرباف تبریزی در سلسله جلسات پیرامون هویت شهری با موضوع مفهوم هویت چگونه در نظامات مدیریت شهری بروز پیدا می‌کند که به همت تشکل طلبگی ربیون برگزار شد، اظهار کرد: در هر موضوعی از مسائل پیرامون در حوزه شهری وقتی سوال می‌کنیم به عنوان مثال مدل شهرسازی مطلوب ما چیست؟ یا چرا یک نظام معماری متناسب با الگوی توسعه ایرانی اسلامی نداریم یا چرا روابط ما در شهر بین شهروندان و شهرداری روابط عادلانه‌ای نیست و سوالاتی دیگر که می‌توان تمام سوالات شهری را در آن جا داد، اگر در ادبیات این سوال‌ها دقت کنیم یک پیش فرض داریم. 

این پژوهشگر مسائل شهری تصریح کرد: وقتی می‌گویم مدل مطلوب شهری ما چیست غالبا یک ضمیر ما در تمام این سوالات است گویا که می‌دانیم تعریف ما چیست، اما در واقع از نگاه یک هویتی صحبت می‌کنیم که خودش نیاز به شناخت دارد نه فقط در حوزه شهری در همه جا هست و این یکی از پیش فرض‌ها و ریشه‌های تحلیل‌ها در واقع هویت ما است. 

وی با اشاره به اینکه هویت از نظر بنده در عمیق‌ترین لایه‌ی خود جایی است که می‌خواهیم ارتباط نظامات جهان بینی، انسان شناسی، معرفت شناسی و فرجام شناسی را به کالبد و مدیریت شهری ارتباط دهیم، بیان کرد: البته این حرف را در سیاست خارجی هم می‌زنیم اما اسمش را هویت سیاست خارجی نمی‌گذاریم. 

شعرباف تبریزی با بیان اینکه معرفت شناسی من مسلمان با انسان شناسی و فرجام شناسی یعنی این پایه‌های معرفتی ما یک جایی خودش را باید در کالبد ارتباطات شهری نشان دهد، گفت: این دقیقا جایی است که هویت ما در این ارتباط دخالت کرد و برای خروج از انتزاع نیازمند یک حلقه وصل هستیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این مطلب که اگر بخواهید کار اقتصادی انجام دهید باید حواستان باشد که در برساخت سرمایه فرهنگی_هویتی و بر مبنای اعتماد انجام دهید، عنوان کرد: حتی نگاه اقتصادی یک طرفه غربی هم به این جمع بندی رسیده که باید هویتش را نگه دارد، چیزی که جریان تکنوکراسی عقب رفته‌ما در ایران حتی این را هم نمی‌فهمد و واقعا اگر به معنای عرفی خودش هم غربی بود با همان نگاه باید به داشته‌های فرهنگی و هویتی‌اش توجه می‌کرد.

وی یادآور شد: غربی‌ها کنوانسیون میراث معنوی را ملموس و ناملموس در 2003 تصویب کردند، تقریباً چیزی که می فهمیدند را آورند و در حفاظت از مفهوم هویت استفاده کردند.   

لزوم نهادینه شدن هویت

شعرباف تبریزی افزود: هویت حتی در غرب هم ریشه‌ای تر از رفاه است. غربی‌ها به صورت کاملا پراگماتیستی و ایدئولوژیک معتقد هستند هویت باید نهادینه شود یعنی اینجا شعارهای برساخت نیست برای همین است که یک اصلی وجود دارد، حتما باید اقلیت‌ها حتی اقلیت‌های ریز شناسایی شوند تا نظارت اجتماعی آن را کنترل کند. 

این پژوهشگر مسائل شهری با اشاره به اینکه در 30 سال گذشته پارادایم‌های شهرسازی در غرب با همان معنای خودشان دارند هویت محور‌تر می‌شوند، متذکر شد: لذا باعث تأسف است که ما هنوز باید در مورد مهم بودن و اساساً ریشه‌ای بودن این موضوع در شهرهای اسلامی و در کشور حرف بزنیم درحالی که تجربه جهانی نیز این را به ما نشان می‌دهد.

نباید در مفهوم هویت درگیر ظواهر شویم 

وی با تأکید بر این مطلب که نباید در مفهوم هویت درگیر ظواهر شویم، توضیح داد: هویت یک مفهوم ذهنی و میراث تاریخی نیست، بلکه هویت زنده است اما متاسفانه نگاه فعلی حداقلی و در حد حفاظت است.

شعرباف تبریزی با اشاره به اینکه هویت وضع نمی‌شود بلکه کشف می‌شود، تشریح کرد: مفهوم زیارت اولین تصویر هر فردی از مشهد امام رضا(ع) است، اما خنده‌دار است که عده‌ای می‌گویند مشهد شهر امید و زندگی است در حالی که مخاطب این تصویر را برداشت نمی‌کند. ‌ 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هویت در نظام‌های شهری ما وجود دارد، قرار نیست هویت را ایجاد کنیم ما بر مبنای هویت‌های خودمان کار انجام می‌دهیم هنر ما این است که اولا این تعارض بین هویت‌ها را حل کنیم یا تعارض‌ها را تبدیل به موجودیت واحد کنیم این هنری است که ما می‌توانیم داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه خیلی از مسائل بی عدالتی ریشه‌ای حل می‌شود، گفت: این ریشه‌ی جمله هویت مقدم بر عدالت است و به معنای بی توجهی به عدالت نیست. 

شعرباف تبریزی ادامه داد: باید ماهیت خودمان را بشناسیم و بر همین مبانی و هویت مکانی خودمان تمرکز کنیم چون تمرکز بر هویت یعنی تمرکز بر فرصت و داشته‌ها، زیرا اگر بر هویت تأمل کنی بر فرصت‌ها تأمل می کنی و با فرصت‌ها می شود مسائل را حل کرد. 

این پژوهشگر مسائل شهری افزود: ریشه تشکیل یک تصویر درست از مشهد آینده توجه به هویت آن است به معنای دقیق کلمه هویت جامع یعنی هویتی که در آن شهادت، حماسه، ادبیات و تکثر پررنگ است. 

انتهای پیام/ 70068           

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول