اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید تاجیکستان بر لزوم تقویت حفاظت مرزهای جنوبی پیمان امنیت جمعی

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان بر ضرورت تقویت حفاظت از مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد.

تاکید تاجیکستان بر لزوم تقویت حفاظت مرزهای جنوبی پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در نشست شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی که تحت ریاست روسیه به صورت مجازی برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از رئیس جمهور روسیه برای سازماندهی این نشست به تلاش‌های طرف روس برای تامین فعالیت پایدار سازمان مذکور در شرایط دشوار امروز اشاره کرد.

رحمان با بیان این که امسال جهان با افزایش بی سابقه چالش ها و تهدیدات رو به رو شده است، گفت: بیماری همه‌گیر کووید 19 منجر به رکود جهانی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی شد و به طور قابل توجهی بر زندگی عادی تاثیر گذاشته و همه کشورهای جهان را مجبور می‌کند برنامه‌ها و ابتکارات از قبل برنامه ریزی شده را بازنگری کنند.

وی افزود: بحران اجتماعی و مالی اقتصادی در نتیجه همه‌گیری کووید 19 بر رشد مورد انتظار اقتصاد جهانی تاثیر منفی گذاشته و منجر به افزایش نرخ بیکاری و تهدید امنیت غذایی شد.

رئیس جمهور تاجیکستان در این راستا، پیشنهاد داد تا مکانیزم همکاری در قالب سازمان مذکور برای تضمین امنیت بهداشتی و بیولوژیکی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تاسیس شود.

رحمان گفت: در کنار این، تهدیدات جهانی تروریسم، افراط گرایی، رادیکالیسم و جرایم سازمان یافته فراملی، از جمله قاچاق مواد مخدر در حال افزایش است.

بنابر سخنان وی، نیروهای مختلف تروریستی و افراطی اهداف مخرب خود را ترک نکرده و در مناطق مختلف جهان، در مجاورت مناطق مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در این راستا، رئیس جمهور تاجیکستان ضمن نگرانی اوضاع در افغانستان در مناطق شمالی و شرقی آن گفت: این مسئله واکنش مناسب همه از طریق اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت حفاظت از مرزهای جنوبی پیمان امنیت جمعی را تقاضا می‌کند.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین با توجه به استفاده فعال از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای اهداف تبلیغاتی بر اهمیت تداوم هماهنگی اقدامات نیروهای امنیتی در زمینه مقابله با جرایم سایبری و همچنین تصمیم شورای امنیت جمعی در مورد ایجاد لیست واحد سازمان‌های که در چارچوب پیمان امنیت جمعی به عنوان تروریستی شناخته شده‌‌اند، تاکید کرد.

​رحمان در بخش دیگری افزود: با توجه به تشدید وضعیت در جهان و منطقه، اهمیت توسعه ظرفیت سازمان پیمان امنیت جمعی برای مقابله موثر با تهدید و چالش های امنیتی دوچندان می شود.

وی با اشاره به انتقال ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی به تاجیکستان، این کشور برای تداوم و تقویت همکاری برای تضمین امنیت و آرامش مردم کشورهای عضو این سازمان ابراز آمادگی کرد.

رحمان افزود: در این راستا، اقداماتی برای گسترش دامنه اهداف و مقاصد کنونی سازمان مشخص کردیم و در امر اجرای آنها، روی حمایت شرکای خود حساب باز می‌کنیم.

وی ابراز اطیمنان کرد که فعالیت مشترک کشورهای عاملی برای ایجاد انگیزه و پویایی بیشتری در فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی خواهد شد.

رئیس جمهور تاجیکستان در پایان سخنان خود از سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای شرکت در نشست آتی شورای امنیت جمعی این سازمان که قرار است سال آینده میلادی به میزبانی این کشور در شهر «دوشنبه» برگزار شود، دعوت کرد.

در پایان این نشست، بیانیه و اعلامیه سازمان پیمان امنیت جمعی تصویب و تعدادی تصمیمات مهم شورای امنیت جمعی در راستای تقویت بیشتر همکاری کشورهای عضو، به امضا رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول