اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

39 هزار و 106 معلول تحت پوشش بهزیستی البرز هستند

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه 39 هزار و 106 معلول در استان البرز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: 50 مرکز جهت نگهداری معلولین ذهنی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و سالمندان با ظرفیت اسمی ۳۸۸۱ نفر در البرز مشغول فعالیت هستند.

39 هزار و 106 معلول تحت پوشش بهزیستی البرز هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز، صبح امروز، همزمان با آغاز هفته جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت (سوم دسامبر مصادف با ۱۳ آذرماه) به ارائه گزارش از خدمات ارائه شده اداره کل بهزیستی البرز به افراد دارای معلولیت در بخش‌های مختلف حمایتی، توانمندسازی، مناسب‌سازی، تامین مسکن، پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تلفیق اجتماعی و... پرداخت و گفت: استان البرز مشتمل بر ۶ شهرستان و بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ با جمعیت ۲٫۷۱۲٫۴۰۰ نفر و با برآورد تقریبی (۲٫۴ درصد) دارای جمعیت معلول حدود ۶۵۰۹۷ نفر است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه بهزیستی استان البرز ۳۹۱۰۶ نفر معلول را تحت پوشش خود دارد، بیان کرد: حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده به ۳۷۲ نفر و مبلغ یارانه به ازای هر نفر ماهانه۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال  است که در شش ماه اول سال ۹۹ مبلغ ۵٫۵۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال بوده است.

این مقام مسؤول اظهار کرد: بیش از ۳۲۶۰ نفر از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن شرایط لازم برای حضور در خانواده ندارند و در ۵۳ مرکز از مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

به گفته حیدری برای هر یک از این افراد ماهانه بین ۹۲۴ هزار تا یک میلیون تومان به حساب مراکز خیریه نگهداری غیردولتی به صورت یارانه واریز می‌شود. همچنین برای ۸۷۵ خانوار دارای معلول ضایعه نخاعی هر ماه مبلغ ۵۵۴ هزار تومان بابت کمک هزینه حق پرستاری روی کارت بانکی این افراد واریز می‌شود.

افزایش 45 درصدی مستمری خانوار دارای معلولیت در البرز

وی با بیان اینکه کمک هزینه تحت عنوان (مستمری) برای ۱۶۳۱۷ خانوار دارای معلولیت به صورت ماهانه و الکترونیک پرداخت می‌شود، یادآور شد: این مبلغ در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشت و در سال آتی با با توجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کند.

مدیر کل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه پنجاه مرکز جهت نگهداری معلولین ذهنی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و سالمندان با ظرفیت اسمی ۳۸۸۱ نفر در البرز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ارائه فعالیت خدمات در منزل نیز جهت ارائه خدمت به سالمندان و معلولین ذهنی و جسمی و ضایعه نخاعی در شش مرکز جهت ۳۹۰ نفر در حال انجام است که نحوه ارائه خدمت به افراد واجد شرایط به عنوان اعزام تیم توانبخشی به منازل توانخواهان می باشد.

وی بیان کرد: طرح توانبخشی، مراقبتی مبتنی بر خانواده در این استان با فعال کردن دو مرکز با ظرفیت ۱۰۸ نفر یارانه به ارائه خدمات به جامعه هدف (معلولین تحت پوشش حوزه توانبخشی فعالیت می نماید که ۱۰۱ نفر از مرکز مراقبت در منزل زرمان و ۵۷ نفر از مرکز مراقبت در منزل توانجو خدمات تخصصی دریافت می نمایند.

حیدری اظهار کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه در ۲۳۲ روستا به منظور دسترسی معلولین به خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی اجرا و ۱۳۳۳ نفر از معلولین شناسائی شده در روستاهای استان تحت پوشش سازمان قرار گرفته و از خدمات این سازمان بهره مند شده اند.

وی گفت: در این میان ایجاد ۵ صندوق خرد محلی برای افراد دارای معلولیت در ۵ شهرستان توسط موسسات مجری برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به تعداد ۲۷۹ نفر کمک هزینه ایاب و ذهاب پرداخت شده است.

این مقام مسؤول یادآور شد: به تعداد ۸۱ نفر کمک هزینه درمان و تغذیه به این افراد پرداخت شده و جهت درمان و توانبخشی افراد مبتلا به متابولیک به تعداد ۸۱ نفر مبلغ ۵۵ میلیون تومان، هزینه کمک موردی به تعداد ۱۱۳۸ نفر به مبلغ ۸۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی از پرداخت کمک هزینه مناسب سازی منزل به ارزش ۵۳ میلیون تومان خبر داد و افزود: همچنین برای 9 نفر دارای معلولیت پلاک ویژه خودرو دریافت شد، در این میان مبلغ 5 میلیارد و 600 میلیون تومان یارانه هزینه شده برای مراکز روزانه تحت نظر بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز از اعتبار تجهیزات توانبخشی به مبلغ یک میلیارد تومان  خبر داد و ادامه داد: اعتبار کمک هزینه ارتز و پروتز ۱۲۵ میلیون تومان به تعداد ۱۵۴۵ نفر پرداخت شده است.

حیدری در ادامه از کاشت ۱۰ مورد حلزون ویژه ناشنوایان به مبلغ  ۶۸ میلیون تومان و ۳۰ مورد تعمیر قطعات گفت و بیان کرد: جهت خرید خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی برای ۴۱۵نفر مبلغ ۴۵ میلیون تومان پرداخت شد.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول