اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

عبور آزمایشی 2 قطار باری و مسافری از خط‌آهن خواف-هرات/امکان انتقال زوار افغانستانی به عراق

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای آزمایش خط‌آهن خواف-هرات و بررسی اقدامات بخش‌های مختلف در مرز، گمرک و ایستگاه‌ها، 2 قطار باری و مسافری پیش از افتتاح رسمی خط، از این مسیر ریلی با موفقیت عبور کرد و به افغانستان رفت.

عبور آزمایشی 2 قطار باری و مسافری از خط‌آهن خواف-هرات/امکان انتقال زوار افغانستانی به عراق

خیرالله خادمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره خط‌آهن‌ خواف-هرات و عبور آزمایشی قطار از این خط ریلی ‌اظهار داشت: ‌در راستای توسعه شبکه ریلی کشور پیش از این اتصال پنج استان به شبکه راه‌آهن‌ انجام شد و یکی دیگر از اهداف مهم توسعه شبکه ریلی کشور، اتصال راه‌آهن به کشورهای همسایه بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: در این راستا اتصال شبکه ریلی به کشور افغانستان،‌ کشور عراق و کشور آذربایجان از طریق آستارا، در برنامه‌های توسعه شبکه ریلی دنبال شده است.

* ایران همه تعهد خود را در خط‌آهن خواف-هرات اجرا کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اولین اتصال ریلی بین‌المللی، اتصال راه‌آهن‌ به کشور همسایه افغانستان در قالب خط‌آهن خواف - هرات است که اجرای آن به پایان رسید و آماده افتتاح است، این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول 225 کیلومتر طراحی شده است و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث‌ 140 کیلومتر از این خط‌آهن در 3 قطعه بود، که آماده بهره‌برداری است. 

خادمی اضافه کرد: کل خط‌آهن خواف-هرات 225 کیلومتر در قالب 4 قطعه است، ‌ما از خو‌اف ایران تا مرز شمع‌تیغ در خاک ایران، به طول 78 کیلومتر را تکمیل کردیم، سپس 62 کیلومتر از این مسیر ریلی از مرز شمع‌تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر از محل کمک های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث شد، بنابراین،‌از این مسیر 225 کیلومتری، 140 کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود اجرا شد.

 

* تکمیل ایستگاه شمع‌تیغ در خاک ایران و ایستگاه روزنک در خاک افغانستان

وی اظهار کرد: همچنین ایستگاه شمع‌تیغ در مرز ایران و ایستگاه روزنک در داخل خاک افغانستان اجرا و تکمیل شد و خط آماده بهره‌برداری است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ برای احداث این 140 کیلومتر خط ریلی حدود، 450 میلیارد تومان در سنوات مختلف هزینه شده است اما‌ ارزش روز پروژه بیش از یک‌هزار و 800 میلیارد تومان با توجه به قیمت‌های  امروز است.

* ضرورت توجه افغانستان به تکمیل قطعه 4 راه‌آهن خواف-هرات‌

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره قطعه 4 این خط‌آهن از روزنک تا هرات که در خاک افغانستان قرار دارد و در تعهد کشور افغانستان است، گفت: این قطعه 45 کیلومتر طول دارد که در توافقنامه سال 1385 بین ایران و افغانستان، تعهد ایران ساخت خط تا ایستگاه روزنک بوده است، اما قطعه 4 که در تعهد افغانستان است، هنوز اجرا نشده است که ضرورت دارد کشور افغانستان این خط را تکمیل کند.

وی توضیح داد: هدف از ساخت این خط ریلی، اتصال به استان هرات افغانستان و شهر هرات بوده است، البته هدف این طرح فعلاً اتصال هرات به شبکه ریلی است، اما یکی از اهدافی که در آینده دنبال می‌کند این است که اگر افغانستان بتواند از هرات با خط آهن به مزارشریف در شرق این کشور متصل شود، عملاً آن کریدور ریلی که از چین می‌آید و از افغانستان عبور می‌کند، می‌تواند وارد ایران شود و سپس از طریق غرب ایران و عراق به اروپا متصل شود. 

خادمی تأکید کرد: ضرورت دارد کشور افغانستان قطعه 4 این خط ریلی از ایستگاه روزنک تا شهر هرات را هر چه سریع‌تر تکمیل کند، البته ما در ملاقات‌هایی که با مقامات افغانستانی داشته‌ایم، تقاضا کرده‌ایم این بخش که در تعهد افغانستان است، به سرعت تکمیل شود تا بهره‌وری بهتری از خط‌آهن خواف - هرات داشته باشیم.

* رفع انحصار جاده‌ای در شرق کشور و بهره‌مندی 1.5 میلیون افغانستانی از خط‌آهن خواف

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: ‌این خط ریلی طوری طراحی شده است که با اجرای همین 140 کیلومتر (خواف تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان) مبادلات کالا و مسافر از داخل خاک افغانستان به ایران و بالعکس انجام شود، ایستگاه روزنک در خاک افغانستان در محل تلاقی با جاده‌ای است که از مسیر دوغارون به سمت هرات می‌رود و می‌تواند بارهایی را که در داخل داریم به آن ایستگاه و از آنجا به هر نقطه افغانستان انتقال بدهد. 

وی با بیان اینکه تحول و توسعه اقتصادی و اجتماعی در منطقه با تکمیل این خط ریلی محقق خواهد شد، اظهار کرد: با راه‌اندازی خط‌آهن خواف-هرات توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان از طریق تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر بین دو کشور حتماً صورت خواهد گرفت، دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به بنادر جنوبی و همچنین مناطق آسیای میانه و قفقاز و کشور ترکیه و در آینده عراق و اروپا فراهم خواهد شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ‌یک و نیم میلیون نفر از جمعیت افغانستان که در استان هرات افغانستان قرار دارند، از طریق این خط ریلی تحت پوشش حمل و نقل ریلی قرار می‌گیرند‌، همچنین منطقه جغرافیایی سنگان ایران و ادامه این معدن بزرگ که در خاک افغانستان است، از این انزوای جغرافیایی خارج می‌شود و از طریق این مسیر ریلی می‌تواند مصالح معدنی به شبکه ریلی ایران منتقل شود.

 

خادمی کاهش مصرف سوخت در خط‌آهن نسبت به مدل جاده‌ای را از مزایای راه‌آهن عنوان کرد و گفت: با اجرای این خط رفع انحصار حمل کالا محقق می‌شود، پیش از این حمل کالا کلاً توسط جاده به داخل خاک افغانستان انجام می‌شد اما از این پس، بخشی از کالاهایی که از ایران به خاک افغانستان می‌رود و یا بالعکس، از طریق ریل جابه‌جا می‌شود، همچنین افزایش ایمنی ترابری در شرق کشور و آن محدوده خاک افغانستان ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: واردات مواد غله‌ای به داخل خاک افغانستان از طریق بنادر جنوبی ایران و جاده انجام می‌شود و سپس به افغانستان می‌رود که قطعاً با انتقال بخشی از این کالاها و غلات به ریل، ایمنی تردد در جاده‌ها فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: در آینده با بهره‌برداری از مسیر ریلی چابهار - زاهدان می‌توانیم مسیر ریلی مناسبی برای صادرات و واردات به/ از افغانستان داشته باشیم و این موجب تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور می‌شود.

 

* امکان انتقال برادر مسلمان افغانستانی به عتبات عالیات از طریق خط‌آهن خواف-هرات‌

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: ظرفیت خط‌آهن خواف-هرات برای 6 میلیون تن بار در سال و یک‌میلیون مسافر در سال طراحی شده است، برآورد ما این است در سال‌های اولیه حدود 3 میلیون تن بار و 300 هزار نفر مسافر از طریق این مسیر ریلی انتقال دهیم، همچنین این مسیر می‌تواند برای انتقال زائران عتبات عالیات و شیعیان افغانستان، مؤثر باشد.

* عبور آزمایشی 2 قطار باری و مسافری از خط‌آهن خواف-هرات

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این خط آهن در روزهای آینده افتتاح خواهد شد، بیان کرد: از آن منظر که باید از مرز عبور می‌کردیم و تشریفات گمرکی و مرزی ممکن بود، زمان‌بر باشد، در راستای انجام تست این خط ریلی، 500 تن سیمان صادراتی ایران، متعلق به یکی از تجار افغانستانی طی هماهنگی با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از طریق قطار باری که از‌ قبل پیش‌بینی شده بود، از ایستگاه خواف به ایستگاه روزنک در خاک افغانستان منتقل شد.

 

خادمی ادامه داد: همچنین یک رام قطار ایرانی مسافری به همراه متخصصان ایرانی برای تست این خط و تعیین سرعت قطار، پس از اعزام قطار باری، در این خط اعزام شد که مشخص شد شرایط برای بهره‌برداری رسمی از این خط آماده است و بنابراین خط‌آهن خواف-هرات در آینده‌ نزدیک با حضور مسئولان عالی‌رتبه ایران و افغانستان،  افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: احتمالا مسؤولان کشور افغانستان در ایستگاه روزنک و ایران هم در ایستگاه شمع‌تیغ یا خواف مراسم افتتاح را برگزار می‌کنند و سپس قطار در خط اعزام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول