اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پایان سرد عصر کپسول در هرمزگان/ هزینه بالای گازکشی خانگی و مصائب گازدار شدن!

در حالی گازرسانی گسترده این روزها در شهر بندرعباس در جریان است که استقبال سرد مردم از خرید انشعاب سبب چالش‌هایی شده است.

پایان سرد عصر کپسول در هرمزگان/ هزینه بالای گازکشی خانگی و مصائب گازدار شدن!

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شرکت گاز هرمزگان می‌گوید که مراحل 6 و 7 گازرسانی در بندرعباس تا پایان امسال تکمیل می‌شود و تا هفته دولت سال 1400 نیز کل شهر بندرعباس گازرسانی شهری خواهد شد.

اما حقیقت آن است که مردم بندرعباس به موازات آنگه علمک‌های گاز شهری در درب منازل‌شان نصب می‌شود، تمایلی برای خرید انشعاب گاز و انجام گازکشی درون منزل برای بهره‌مند شدن از آن ندارند و علت اصلی آن نیز نه گران بودن انشعاب بلکه هزینه بالای گازکشی درون خانه است.

از طرف دیگر مردم بندرعباس و دیگر شهرهای جنوبی که اقلیمی گرم دارند، از گاز صرفا برای پخت و پز استفاده می‌کنند و برای آن نیز یک کپسول گاز مایع حدود 30 تا 45 روز دوام دارد و هزینه تهیه آن نیز حدود 10 تا 12 هزار تومان است و ترجیح مردم آن است که بجای هزینه بالای گازکشی خانگی که بیش از 5 تا 7 میلیون تومان هزینه دارد، نیازشان را از طریق تهیه ماهانه کپسول برطرف کنند.

400 میلیارد تومان برای 3 فاز از گازرسانی به بندرعباس

فریدون همتی استاندار هرمزگان می‌گوید برای گازرسانی به مناطق مختلف شهر بندرعباس تاکنون میلیاردها تومان هزینه شده و 3 مرحله باقی مانده آن یعنی فازهای 6 و 7 و 8 گازرسانی به بندرعباس دست کم 400 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

به تدریج عرصه سلیندرهای گاز کاهش می‌یابد!

وی از مردم خواست با توجه به حجم سرمایه‌گذاری و اقداماتی که دولت برای گازرسانی در هرمزگان انجام داده، از در زمینه اتصال منازل خود به شبکه گازرسانی همکاری و مشارکت گسترده‌تری داشته باشند، زیرا به تدریج ارائه سیلندرهای گاز کاهش می‌یابد و دسترسی به گاز فقط از شبکه گازرسانی انجام خواهد شد.

 

این در حالی است که شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به تازگی از طرحی رونمایی کرده که در قالب آن شهروندان برای دریافت الکترونیک گاز مایع ثبت نام کرده‌اند و این اطمینان به مردم داده شده که در ماه تا 4 کپسول سهمیه دارند! اما این در حالی است که مردم باید بدانند که با رسیدن گاز شهری به درب منازل‌شان، سهمیه کپسول آنها قطع خواهد شد و دیگر سهمیه دریافت کپسول نخواهند داشت.

شرکت گاز: فقط 4 هزار علمک از 52 هزار علمک متصل شده است

حمزوی مدیرکل شرکت گاز هرمزگان می‌گوید: از بیش از 52 هزار علمک نصب شده از سوی شرکت گاز در درب منازل و آپارتمان‌های مردم فقط 4هزار مشترک اقدام به اتصال به منازل خود کرده‌اند و بیش از 92 درصد از این علمک‌ها هنوز توسط مردم به منازل‌شان متصل نشده است.

به گفته وی این وضعیت در سراسر هرمزگان نیز حالتی مشابه به خود گرفته است به طوری که از 82 هزار علمکی که در کل استان نصب شده فقط 12 هزار مشترک اتصال خود را برقرار کرده‌اند و مابقی علمک‌ها هنوز متصل نشده است.

آرزویی که حالا یخ کرده است!

قریب به دو دهه است که یکی از مطالبات جدی مردم هرمزگان کازکشی شهری است و مردم همواره این دغدغه خود را با مسؤولان ملی و محلی مطرح کرده‌اند اما حالا این آرزو در آستانه تحقق است و در بسیاری از محلات شهر، امکان متصل شدن به شبکه گاز شهری فراهم شده اما استقبال سرد مردم از این زیرساخت رفاهی را شاهدیم که شاید یکی از دلایل آن، هزینه بالای گازکشی خانگی و لزوم ایجاد طرح‌های ابتکاری به منظور تشویق مردم به سمت فرهنگ استفاده از گاز شهری باشد. طرحی که بجای فرستادن مردم به درب بانک‌ها برای گرفتن وام گازکشی خانه که مصائب زیادی را به مردم تحمیل می‌کند، بتوان راهی برای گازدار کردن مردم از طریق آن را دنبال کرد.

 

همیشه تغییر نوع مصرف سوخت با مقاومت همراه بوده است

یک کارشناس حوزه سوخت و انرژی در این زمینه به فارس می‌گوید: همیشه تغییر نوع سوخت مصرفی مردم با مقاومت همراه بوده است اما دستاوردهای آن بسیار فراتر از مصائب اولیه آن است. مثلا در زمانی که قرار بود تا روستاهای مناطق سردسیر کشور از نفت سفید به سمت استفاده از گاز تغییر مصرف دهند، مقاومت‌های زیادی مطرح بود و شاید سختی‌های خود را داشت اما حقیقت آن است که سطح بالاتری از رفاه را با توسعه گاز شهری در هرمزگان شاهد خواهیم بود.

عبدالهی افزود: دهه‌های متمادی است که ما به استفاده از کپسول در منازل‌مان برای پخت و پز عادت کرده‌ایم و تغییر این نوع از مصرف که البته هزینه‌ای نیز به دنبال دارد، می‌تواند در توسعه و رفاه شهری نیز موثر باشد.

به گفته وی، اکنون در بسیاری از شهرهای خوزستان نیز که آب و هوایی مشابه هرمزگان دارد و سالی 7 ماه از آن در گرمای شدید قرار دارد نیز گازکشی شهری انجام شده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است و مردم از کپسول رهایی پیدا کرده‌اند اما حقیقت ماجرا آن است که استفاده از گاز شهری نیز قواعد خاص خود را می‌طلبد و باید رسانه‌ها و شرکت گاز به موازات تشویق مردم به خرید انشعاب، حتما قواعد استفاده از آن بخصوص در زمینه استفاده از دودکش از یک سو و مجهز کردن اجاق‌گاز به ترموکوپل را یادآور شوند تا شاهد گازگرفتگی و مرگ ناشی از گازگرفتگی در استان نباشیم.

 

همکاری شبکه بانکی برای تسهیلات گازکشی ضروری است

هزینه 5 تا 7 میلیون تومانی گازکشی درون منازل مردم در بندرعباس در این روزهای سخت گرانی و تورم و دست خالی مردم به دلیل شیوع کرونا، هزینه بالایی است اما اگر شرکت گاز بتواند در قالب تفاهم‌نامه‌ای با بانک‌ها و شرکت‌های ارائه خدمات گازکشی منازل، مردم را در یک پروسه کوتاه اداری دیگر به سوی بانک‌ها روانه نکند بلکه همان پیمانکار گازکشی خانگی را واسط میان بانک و مردم قرار دهد، گام بزرگ‌تری در این زمینه برداشته خواهد شد چرا که بسیاری از مردم از رفتن به سمت بانک‌ها برای دریافت وام‌های کوچک بدلیل گرفتاری‌های آن واهمه دارند اما می‌توان با هدایت مردم به سمت بانک‌های قرض‌الحسنه و امضای تفاهم‌نامه‌ای با این بانک‌ها و متصل کردن پیمانکار به بانک مربوطه برای این منظور، سرعت بیشتری به پروسه کاری داد و در عین حال مردم را نیز تشویق به خرید انشعاب کرد.

جدی شدن الزام صدور پایان کار با انجام لوله‌کشی گاز در منازل نوساز

همچنین ضروری است تا شهرداری بندرعباس نیز در صدور پروانه ساختمانی در ابتدای پروژه به سازندگان الزام انجام گازکشی درون خانگی را ابلاغ و صدور پایان کار را نیز منوط به خرید و فعال‌سازی انشعاب به ازای هر واحد کند.

 

گزارش از مهدی خسروی

انتهای پیام/ 88055

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول