اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خیز نیروهای یمن برای آزادی نهایی مأرب؛ ریاض مخالف راهکار توافقی است

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیشروی به سمت شهر مأرب هستند و مذاکراتی بین هیأتهایی از قبایل این شهر با دولت یمن در جریان است تا مانع تخریب شهر شوند، ولی ریاض همچنان مخالف هر گونه راهکار توافقی برای مأرب است.

خیز نیروهای یمن برای آزادی نهایی مأرب؛ ریاض مخالف راهکار توافقی است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با حمایت قبایل «عبیده»، از چند روز پیش، در حال پیشروی نهایی به سمت شهر راهبردی «مأرب» هستند و حملات موشکی اتاق‌های عملیات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در اردوگاه «تداوین» واقع در غرب مأرب را هدف گرفته است.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد، ارتش یمن طی روزهای گذشته در غرب مأرب پیشروی خوبی داشت و شنبه هفته جاری موفق شد منطقه «ام الحناء» در اطراف منطقه «رغوان» را آزاد کند. این نیروها سه‌شنبه جاری پس از درگیری با نیروهای «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، توانستند مناطق «الفتیخه» و «العجوز» واقع در شمال غرب مأرب را آزاد کنند.

به گزارش این روزنامه، این پیشروی به ارتش و کمیته‌های مردمی این امکان را می‌دهد مرکز «اسداس» از توابع رغوان را محاصره کرده و خود را به مقر ائتلاف سعودی واقع در بین استانهای مأرب و «الجوف» نزدیک کنند.

همزمان با این حملات، نیروهای یمنی شنبه هفته جاری، اتاق عملیات ائتلاف سعودی در اردوگاه تداوین را هدف حملات موشکی بالستیک قرار دادند. در این حملات، ۱۵ نفر از فرماندهان و نظامیان سعودی کشته و زخمی شدند.

یک منبع نظامی در نیروی هوایی یمن درباره این موشک گفت: «این موشک، از سامانه بومی بدر بوده است که کارآیی تخریبی دقیقی دارد و دقت عملیاتی خود را در تحقق اهداف نشان داده است... این نوع موشک، از آغاز سال جاری، مورد استفاده قرار گرفته است. این موشک دارای کلاهک انفجاری است که ۲۵ متر پیش از رسیدن به زمین، منفجر می‌شود».

منابع حاضر در قبایل مأرب هم به الاخبار گفتند که نیروهای یمنی موفق شدند کنترل مناطق «نخلا» را به دست گیرند. این مناطق بین مأرب و منطقه «صرواح» واقع شده است. نیروهای یمنی موفق شدند جنگ با نیروهای هادی را به مناطق السحیل» واقع در شمال مأرب منتقل کنند.

به گفته این منابع، مسیر این درگیریها نشان می‌دهد که ارتش و کمیته‌های مردمی از سمت غرب و شمال، به سمت شرکهای مأرب حرکت می‌کنند. نیروهای دولتی یمن، تصمیم آزادسازی مأرب را گرفته‌اند، ولی سعی دارند تا حد امکان از درگیری این شهر اجتناب کنند و از طرق دیگر، آن را ازاد کنند.

منابع آگاه در همین ارتباط تأکید کردند، یک هیأت از قبایل مأرب اواسط هفته جاری وارد صنعاء شد تا بتوانند مانع پیشروی نظامی به سمت این شهر شوند و به توافق صلح دست پیدا کنند.

به گفته این منابع، قبایل مأرب و برخی از مسئولان محلی این شهر، از طرح «عبدالملک الحوثی» رهبر انصار الله استقبال کردند. الحوثی پیشنهاد کرده بود که مأرب را از نابودی و خونریزی دور نگه دارند، ولی «عربستان سعودی هر گونه راهکار توافقی را رد می‌کنند».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول