اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

معلولان زنجانی مشاوره ژنتیک می‌شوند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: تا سال 1400 همه معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می‌شوند.

معلولان زنجانی مشاوره ژنتیک می‌شوند

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: زمینه‌سازی برای دسترسی افراد دارای معلولیت به فرصت‌های اجتماعی همواره در اولویت برنامه‌های مربوط به احقاق حقوق معلولین است و حمایت از معلولین نیازمند اقدامی جمعی و اجتماعی است. 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: ضروری است نگرش‌های نامناسب حاکم بر جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت اصلاح شده و برای ورود معلولین به جامعه فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.

 وی با اشاره به اینکه بهتر است خانواده‌ها و سایر افراد جامعه از زمان کودکی نحوه ارتباط با افراد دارای معلولیت را آموزش ببینند، تصریح کرد: آموزش و پرورش و وسایل ارتباط جمعی می‌توانند ابزار موثری برای ایجاد فهم بیشتر و تغییر تدریجی و نتیجه بخش در طرز تلقی عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت باشند.

محمدی قیداری با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان زنجان افزود: فاز یک غربالگری ژنتیک در سال 98 آغاز شده و خانواده‌های دارای پنج تا هشت معلول غربالگری شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فاز 2 غربالگری در بین خانواده‌های سه و چهار معلول در حال انجام است، گفت: تا سال 1400 همه معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه زوج‌های جوان قبل از بارداری نسبت به انجام آزمایش‌های لازم اقدام کنند، چرا که همین اقدام ساده می‌تواند از بسیاری از معلولیت‌ها پیشگیری کند، افزود: همچنین برخی معلولیت‌ها مثل کاشت حلزون در درمان ناشنوایی و غربالگری تنبلی چشم که در زمان مناسب یا سنین پایین قابل درمان هستند، در صورت غفلت گریبانگیر فرد می‌شوند.

وی گفت: آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با بهزیستی در استان و خارج از استان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای همه مددجویان بهزیستی کاملا" رایگان است.

مدیرکل بهزیستی خاطر نشان کرد: تعداد 63 مرکز غیردولتی روزانه، شبانه‌روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک مددکاری و موسسات مردم نهاد در حوزه معلولین و توانبخشی فعالیت دارد و نزدیک به 8 هزار معلول از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: 174 نفر نیز خدمات مراقبت در منزل دریافت می‌کنند، در حوزه توانبخشی در حال حاضر بیش از 21 هزار پرونده مورد حمایت بهزیستی وجود دارد که 14 هزار و 411 خانوار اعم از افراد دارای معلولیت و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر سازمان هستند.

محمدی قیداری در مورد برنامه‌های بهزیستی به مناسبت گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت از 13 تا ۱۹ آذر گفت: تدوین برنامه‌های آگاه‌سازی با مشارکت رسانه‌های ارتباط جمعی به ویژه با بهره‌گیری از شبکه‌های استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی در سطح استان برای تقدیر از کارکنان معلول شاغل در این دستگاه‌ها،  تقدیر از مدیران مراکز شبانه روزی را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: کنترل ویروس کرونا، تقدیر از مراکز روزانه توانبخشی آموزشی برتر در ارائه خدمات توانبخشی از راه دور و تقدیر از کارگاه‌های تولیدی حمایتی و مراکز حرفه آموزی که با تغییر تولید محصولات خود به کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا کمک کردند از جمله برنامه‌های بهزیستی در این هفته است.

 محمدی برگزاری نمایشگاه نقاشی و صنایع دستی انفرادی و گروهی هنرمندان دارای معلولیت بصورت مجازی را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول