اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ظریف: تا زمانیکه غرب به اقدامات شرورانه در منطقه پایان ندهد باید خفه شود

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد تا زمانیکه غرب به اقدامات شرورانه خود در منطقه پایان ندهد، باید خفه شود و حق گفت‌وگو با ایران در خصوص موضوعات دیگر را ندارد.

ظریف: تا زمانیکه غرب به اقدامات شرورانه در منطقه پایان ندهد باید خفه شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در خصوص وضعیت شیوع کرونا در جمهوری‌ اسلامی ایران گفت: «اوضاع در ایران بسیار بد است. موج سوم کرونا در پاییز ایران را هدف قرار داد زیرا با بروز ویروس‌های دیگری نیز همچون  آنفولانزا همراه شد.کادر درمان ما به بهترین شکل در حال ایفای نقش هستند. ما کادر درمان بسیار قابل و باکفایتی داریم اما مسئولیت سنگینی برای مدت طولانی برعهده آنها بوده است.اوضاع بسیار طاقت‌فرسا شده است. متأسفانه ما با چیزی مواجه هستیم که دیگر نقاط جهان با آن مواجه نیستند و آن جنگ اقتصادی است که فراتر از محدودیت‌ها است».

 

ممانعت از دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی، جنایت آمریکا علیه بشریت است

وی در خصوص اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی ایران به امکانات پزشکی گفت: «ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشورهای مختلف برای پرداخت واکسن کرونا استفاده کنیم. اگر چیزی غیر از این را بیان می‌کنند، دروغ می‌گویند. وزارت بهداشت ما، بانک مرکزی تلاش کردند که پولی که داریم را برای خرید واکسن کرونا به سازمان جهانی بهداشت انتقال بدهند اما موفقیت چندانی در این زمینه به دست نیاوردیم. این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع مواجه کرده است و این اقدامات جنایت علیه بشریت است که در روزهای پایانی دولت ترامپ در حال انجام است».

ظریف در خصوص اوضاع شیوع کرونا در یمن نیز تصریح کرد: «در یمن شاهد اوضاع بسیار وخیمی هستیم، اوضاع نه تنها در زمینه همه‌گیری کرونا بلکه در تمامی جنبه‌های انسانی وخیم است. آنها در زمینه غذا و دارو با مشکل مواجه هستند. یمن تحت یک محاصره دیگر است که مانع دسترسی مردم یمن به فراورده‌های غذایی و دارو می‌شود. همان گروههای خلافکاری که علیه ایران مرتکب جنایات بشری می‌شوند، همان گروه  با جنایت بشری خود مانع دسترسی مردم یمن به غذا و دارو می‌شوند».

آمریکا در جایگاه شرط‌گذاری نیست، دولت ترامپ سرکش است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ابراز تمایل بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «بگذارید به طور جداگانه به این مسئله بپردازیم. در خصوص بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام باید بگویم، آمریکا از برجام خارج شده است اما از سازمان ملل خارج نشده است و بعنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت تعهدات و وظایفی برعهده دارد و یک قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود دارد که آمریکا باید به عنوان عضو دائم شورای امنیت به آن پایبند باشد. ایالات متحده به شدت این قطعنامه را نقض کرده است زیرا دولت ترامپ یک دولت سرکش است...قطعنامه 2231 شورای امنیت باید اجرا شود، آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد برای آن شرط بگذارد. ایالات متحده باید نقض قوانین بین‌المللی را متوقف کند. چنین چیزی اصلا نیاز به مذاکره ندارد».

ظریف سپس در ادامه به موضوعات دیگری که مقام‌های آمریکایی مدعی هستند می‌خواهند درباره آن با ایران مذاکره کنند، ادامه داد: «ما در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم وارد مذاکره مجدد نخواهیم شد. مذاکره بده و بستان است. اینطور نیست که یک طرف بخواهد و طرف دیگر انجام بدهد. حقیت اینجاست که آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال 10+20 سال محدودیت هستند. ما با هیچ‌ یک از آن موافقت نکردیم و با میانه آن موافقت کردیم، 10 سال و چند سال اضافی. این موضوع دوسال مذاکره بوده است. چنین چیزی هرگز قابل مذاکره نیست. تمام».

غرب آمادگی متوقف کردن اقدامات شرورانه در منطقه را ندارد

وی در ارتباط با مسئله موشکی ایران که در برنامه هسته‌ای به آن اشاره‌ای نشده است، توضیح داد: «موضوع سوم این است که مسئله برنامه موشکی ایران و امنیت منطقه موضوعی بود که طرفین مذاکره به عمد انتخاب کردند به آن نپردازند و دلیل آن این نبود که می‌خواستند به ایران امتیاز دهند بلکه بخاطر آن بود که طرفین مقابل آمادگی نداشتند رفتارهای شرورانه خود را در این حوزه متوقف کنند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس به برخی از اقدامات شرورانه کشورهای غربی در منطقه خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: «نگاهی به مسئله تسلیحات بیاندازید. سال گذشته، سلاح‌هایی که غرب به منطقه خلیج‌فارس عرضه کرد، بیش از سلاح‌هایی بود که به دیگر نقاط جهان عرضه کردند. بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به این منطقه عرضه شد. آیا غرب آمادگی دارد این اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟».

غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می‌کند

وی در ادامه به سیاست‌های دوگانه غرب اشاره کرد و گفت: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرده است. غرب از الحاق سرزمین فلسطینان حمایت کرده است و گرچه رسماً از آن حمایت نکرده اما در حقیقت از آن حمایت کرده‌ است. غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می‌کند. به چه دلیل اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد مثل اقدام تروریستی که هفته گذشته علیه دانشمند ایرانی در داخل خاک ایران انجام داد و هیچ پیامدی برایش نداشته است و غرب آن را محکوم نکرده است؟»

غرب نمی‌تواند شرارت‌های خود در منطقه را کنار بگذارد، خفه شود!

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس تصریح کرد: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را در منطقه متوقف کند؟ از آنجایی که آمادگی چنین چیزی را نداشتند ما این موضوعات (موشکی و امنیت منطقه) را کنار گذاشتیم. هر وقت آمادگی پیدا کردند به مسئله اقدامات شرورانه خود در منطقه رسیدگی کنند.....آنوقت می‌توانند درباره چیزهای دیگر وارد گفت‌وگو شوند. تازمانیکه چنین چیزهایی را کنار نگذاشته‌اند، خفه شوند».

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران به تلاش‌های برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته‌ای ایران توضیح داد: «در دوره ریاست‌جمهوری قبلی آمریکا نیز شماری از بازیگران در داخل آمریکا و همچنین بازیگرانی از منطقه ما تلاش داشتند در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مانع‌تراشی کنند و حتی زمانی که ما در حال مذاکره بودیم به وین آمدند و از جان کری (وزیر خارجه سابق آمریکا) خواستند برای ملاقات به آنها به فرودگاه برود و مطمئنم که به این کار خود ادامه می‌دهند».

ظریف در سؤال بعدی در خصوص توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای خلیج‌فارس گفت: «سؤال من از همسایگان ایران این است که آیا آمادگی نبرد اسرائیل با ما را دارند؟ آیا می‌خواهند شاهد باشند که اسرائیل در اطراف شهرهای آنها با ایران نبرد می‌کند؟ ما همسایه آنها هستیم و با آنها در این منطقه خواهیم بود. فکر نمی‌کنم که همسایگانمان تمایل داشته باشند به اسرائیل اجازه دهند که نبرد (علیه ایران) را به نزدیکی مرزهای آنها بیاورد».

اروپا ادعا نکند به برجام پایبند بوده، می‌توانیم تعهداتمان را کاهش دهیم

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در خصوص ترور شهید محسن فخری‌زاده و اقدامات مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: «برجام به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی دیگر طرفین به تعهداتشان، به صورت جزئی یا کلی به تعهداتش پایبند نباشد...اما از آنجایی که مذاکرات در خصوص برجام بر پایه بی‌اعتمادی بوده است، مکانیسمی را قرار دادیم (مکانیسم حل اختلاف)که طبق آن اگر یکی از طرفین به تعهداتش پایبند نبود، طرف دیگر بتواند از تعهداتش بکاهد یا از آن خارج شود. از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده است و محدودیت‌های سنگینی بر ایران تحمیل کرده است..... کشورهای اروپایی نیز نتوانستند به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند. اروپا می‌گوید که به طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است اما اینطور نبوده است...پایبندی فقط به تصویب، تعلیق یا لغو یکسری لوایح و طرح‌ها محدود نمی‌شود... اروپا نمی‌تواند ادعا کنند که به این توافق پایبند بوده‌اند...ما هیچ شرکت اروپایی در ایران مشاهده نکردیم...حتی بانک اروپایی را حاضر به انتقال پولهای ما باشد، مشاهده نکردیم، پس ما برای خود حق کاهش تعهداتمان را قائل هستیم».

منتظریم که تروئیکای اروپا، ترور شهید فخری زاده را محکوم کند

وی در خصوص مخالفت خود با طرح مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت طرفدار اقداماتی نیست که مجلس شورای اسلامی اتخاذ کرده است. ما معتقدیم که احساسات و حساسیت ملی بسیار جدی است. ما معتقدیم که قتل و ترور یکی از دانشمندان مورد احترام ما یک تجاوز بین المللی بود که باید محکوم بود و ما منتظریم که سه کشور اتحادیه اروپا یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس آن را محکوم کنند. اقدام برخی کشورها در محکوم کردن آن را تحسین می‌کنیم اما سه کشور اتحادیه اروپا این اقدام کاملاً تروریستی را محکوم نکردند».

ظریف سپس تأکید کرد: «این موضع ما است، طرحی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و ما به وضوح اعلام کردیم که این طرح را دوست نداریم اما همچون دیگر دموکراسی‌ها، وقتی تمامی روندهای قانونی خود را طی کند، به قانون تبدیل می‌شود. دولت وظیفه دارد آن را اجرا کند و ما آن را اجرا می‌کنیم زیرا این قانون سرزمین است و غیرقابل برگشت است».

آمریکا و اروپا به تعهداتشان بازگردند، ایران هم بازمی‌گردد

ظریف در خصوص بازگشت ایران به تعهدات برجامی گفت: « آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند به تعهدات برجامی خود بازگردند و در این صورت نه تنها این قانون اجرا نمی‌شود، بلکه اقداماتی که طبق بند 36 برجام برداشتیم، لغو خواهد شد و به تعهد کامل بازمی‌گردیم. راه چاره کاملاً ساده است، آنها به طور کامل به تعهداتش در قبال برجام عمل کنند، روابط اقتصادی ایران با دیگر نقاط جهان را به حالت عادی بازگردانند و شرط‌گذاری برای ایران را کنار بگذارند و تقاضاهای ظالمانه را کنار بگذارند، در آن صورت ایران به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد ».

 اگر آمریکا و اروپا به تعهداتشان بازنگردند، قانون مجلس را اجرا می‌کنیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعهد دولت به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «در صورتیکه آنها (غرب و آمریکا) به تعهداتشان بازنگردند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، ما آن را اجرا خواهیم کرد و گزینه‌ای جز اجرای قانون نداریم».

آمریکا باید حسن نیت نشان دهد، واشنگتن مسئول خساراتی است که به ایران وارد شده است

ظریف در خصوص چشم‌انداز مذاکره دولت بایدن با ایران گفت: «ایالات متحده باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش ذیل برجام همانطور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند. نیازی نیست که برای عمل به تعهداتش حتماً عضوی از برجام باشد.... این آمریکا بود که از برجام خارج شد بنابراین این کشور باید حسن نیت خود را نشان دهد. ما حسن نیت خود را در 15 گزارش پی در پی آژانس از جمله پنج گزارشی که در دولت ترامپ منتشر شد، نشان داده‌ایم...آمریکا تاکنون از خود حسن نیت نشان نداده است و باید برای اولین بار از خود حسن نیت نشان دهد بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد. تکرار می‌کنم به پایبندی کامل به تعهداتش بازمی‌گردد، با و یا بدون این طرح (مجلس شورای اسلامی) به تعهداتش بازمی‌گردد. زیرا این طرح مجلس با هدف بازگرداندن آمریکا و اروپا به تعهداتشان تهیه شده است.زمانیکه به تعهداتش عمل کنند، هدف این طرح محقق شده است. سپس آمریکا می‌تواند مجددا به برجام بازگردد. یک عضو برجام می‌تواند درباره گام‌های بعدی تصمیم‌گیری کند.»

وزیر خارجه ایران درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «همانطور که گفتم برجام یا هر توافق دیگری، یک درب گردان نیست که هر وقت بخواهیم به آن داخل شویم و محدودیت‌هایی را به دیگران تحمیل کنید و و از امتیازات عضویتی بهره ببرید و به صورت ناگهانی تصمیم به خروج بگیرید و 250 میلیارد دلار خسارت به مردم ایران وارد کنید و جان افراد زیادی را بگیرید... افراد زیادی در ایران در دوران همه‌گیری به واسطه عدم دسترسی به داروهای باکیفیت جان خود را از دست دادند...ایران یک کشور ثروتمند است و می‌تواند قرنطینه کامل اجرا کند اما تنها به واسطه محدودیت‌های آمریکا و جنگ اقتصادی آمریکا این کار را انجام دهد بنابراین  آمریکا مسئول تمامی خساراتی است که به مردم ایران وارد شده است اکثر این خسارات غیرقابل جبران است».

ایران برای تبادل زندانیان آمادگی دارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در خصوص تبادل زندانیان ایران و کشورهای دیگر جهان گفت: «در حقیقت، ایران چندین پیشنهاد را در این زمینه روی میز گذاشته است. هر زمان که احتمال تبادل وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. ما در این فرایند مشارکت می‌‌کنیم. این به نفع همه خواهد بود. ما زندانیان ایرانی داریم که به صورت غیرقانونی در اروپا زندانی هستند. ما زندانیان ایرانی در آمریکا داریم که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. زندانیانی در آفریقا داریم که دادگاه حکم آزادی آنها را صادر کرده اما تحت فشار آمریکا همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ایران آمادگی تبادل دارد. می‌توانیم فردا اقدام به این کار کنیم و حتی می‌توانیم امروز چنین اقدامی را انجام دهیم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول