اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بحران سگ‌های بلاصاحب در شهرقدس/ ممانعت عده‌ای حامی‌نما در حفظ امنیت شهروندان

معاون خدمات شهری شهرداری قدس با بیان اینکه معضل سگ‌های بدون صاحب و سرگردان باعث ایجاد مشکلات مختلفی شده و محل مناسبی برای نگهداری از آن‌ها در شهرقدس وجود ندارد، گفت: عده‌ای به‌عنوان مدافع حقوق حیوانات موجب ایجاد اختلال در جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب شده‌ و لازم است این بخشنامه توسط وزارت کشور بررسی شود.

بحران سگ‌های بلاصاحب در شهرقدس/ ممانعت عده‌ای حامی‌نما در حفظ امنیت شهروندان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، با گسترش شهرنشینی مشکلات گوناگونی در زمینه مسائل بهداشتی و اجتماعی ایجاد شد و یکی از این مشکلات که در اکثر شهرها وجود دارد، معضل سگ‌های بلاصاحب است. 

این حیوانات سرگردان در حاشیه و نقاط مختلفی از شهر دیده شده و برای یافتن غذا به مناطق مسکونی وارد می‌شوند. 

انتقال بیماری‌های مشترک

سگ‌های بلاصاحب در شیوع و انتقال بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان تأثیرگذار بوده که می‌توان به کیست هیداتیک، هاری، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشابی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.

تاکنون موارد متعددی از حمله سگ‌های بدون صاحب به شهروندان در کوچه‌ها و خیابان‌های سطح شهرقدس و ایجاد ترس و بروز مشکلات مختلف و سلب آسایش مردم گزارش شده است و این معضل علاوه بر ایجاد نارضایتی، عامل آلوده کننده و مزاحمت در پارک‌ها و بوستان‌ها شده و لازم است اقدامات اساسی در خصوص کنترل این حیوانات به‌طور جدی به‌عمل آید.

یکی از شهروندان محله کاووسیه ضمن ابراز گلایه و سلب آرامش اهالی محل و کودکان از این حیوانات گفت: حمله یکی از سگ‌های بلاصاحب موجب آسیب و گازگرفتگی پای یکی از شهروندان محل شد و در شرایطی که مردم درگیر ویروس کرونا هستند وحشت از این حیوانات آسایش مردم را گرفته است.

شهروند دیگر ساکن خیابان چمن بیان کرد: در ساعات مختلف شبانه‌روز سگ‌ها به شکل گروهی در محل هستند و به خصوص در اوایل شب با کمی تاریک شدن هوا تعداد آن‌ها افزایش پیدا کرده و موجب وحشت مردم شده است. 

یکی از شهروندان که هنگام عبور با خودرو شاهد اتفاقی عجیب بود گفت: در مسیری که برای رفتن به محل کار با خودرو از یک منطقه مسکونی عبور می‌کردم دیدم که این سگ‌ها را  از یک ماشینی رهاسازی می‌کنند و لازم است نظارت جدی بر این مسئله انجام گیرد. 

شهرداری‌ها مسؤول رسیدگی به سگ‌های بدون صاحب 

چندی قبل دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سوی وزارت کشور با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های بلاصاحب و کنترل جمعیت آن‌ها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجه شدن با حیوانات مزاحم، تصویب شد. 

بنابراین کنترل حیوانات مزاحم برعهده شهرداری‌ها بوده و این نهاد موظف است که خارج از محدوده مسکونی در فضایی مشخص، محلی برای نگهداری سگ‌های زنده‌گیری شده، ایجاد کند و پس از انتقال معاینات و غربالگری زیر نظر دامپزشک انجام شود. 

نگهداری سگ‌های بدون صاحب شهرقدس در استان دیگر

حمید کاظمی صیاد معاون خدمات شهری شهرداری قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: سگ‌های بلاصاحب معضلی در تمام مناطق است و این مسئله در شهرهای اطراف نیز وجود دارد. 

وی گفت: در گذشته قانونی برای شهرداری وجود داشت به طوری که فردی مسؤول و متصدی اتلاف سگ‌های بلاصاحب بود و از نظر قانونی و شرعی مشکلی بر آن نیست و تنها سگ نگهبان و قلاده‌دار را نمی توان اتلاف کرد. اما از زمانی که حامیان حقوق حیوانات وارد شدند، دادستانی نسبت به این مسئله دستور داد که اتلافی انجام نشود. 

معاون خدمات شهری شهرداری قدس افزود: عدم اتلاف این حیوانات باعث ایجاد معضلاتی شده و در بخشنامه وزارت کشور آمده و بارها در جلسات فرمانداری نیز ذکر شده که این حیوانات به شکل زنده‌گیری از شهرها جمع‌آوری و به پناهگاه منتقل و عقیم‌سازی شود و سپس رها کنند تا این حیوانات به طور طبیعی از بین بروند. 

کاظمی صیاد ادامه داد: در جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چرخه باطلی اتفاق افتاده و این حیوانات به طور روزانه جمع‌آوری شده و به دلیل اینکه مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در سه شهرستان قدس، شهریار و ملارد وجود ندارد و تنها دو مرکز در کرج و اسلامشهر بوده که اسلامشهر پذیرش این حیوانات از دیگر شهرها را نداشته، به ناچار به واحد کرج در استان البرز منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: در این واحد نیز پس از عقیم‌سازی و نگهداری تا ۲ روز، رهاسازی سگ‌ها انجام می‌گیرد چرا که نگهداری هزینه‌بر بوده و نیاز به تغذیه حیوانات است بنابراین این معضل برای همه مناطق وجود دارد. 

معاون خدمات شهری شهرداری قدس با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۲۶۰۰ قلاده سگ از ابتدای سال تاکنون عنوان کرد: عده‌ای از افراد به عنوان مدافع حقوق حیوانات مانع جمع‌آوری این حیوانات شده و کار پیمانکار را با اختلال روبه‌رو کرده‌اند.

کاظمی صیاد اضافه کرد: برخی دیگر از افراد نیز به نگهداری از سگ‌های بزرگ روی آورده و این مسئله کار تشخیص سگ‌های باصاحب و بلاصاحب را در جمع‌آوری مشکل‌دار کرده است.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این حیوانات که در شهر دیده می شود، عقیم سازی شده سپس در نقاط مختلف رها شده‌اند و وظیفه شهرداری جمع‌آوری و انتقال آن‌ها است و نظارت بر مرکز نگهداری بر عهده محیط زیست منطقه‌ای بوده که پناهگاه در آنجا مستقر است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول