اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

سیاست انفعالی؛ ثمره سکوت و خیانت خواص بی بصیرت!

کارشناس مسائل سیاسی نوشت: وقتی که چهره خواص امت را گرد بی‌بصیرتی می‌نشیند و در کشاکش ایام دچار روزمرگی و تجملات و تشریفات شاهانه می نماید، درد جامعه به‌ویژه محرومان و مستضعفان دگر از یاد می‌رود ولی نباید هرگز فراموش کرد که چرخ روزگار همیشه اینگونه نمی‌چرخد.

سیاست انفعالی؛ ثمره سکوت و خیانت خواص بی بصیرت!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم علیزاده کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی به بررسی برخی بحث‌های مطرح شده پس از ترور شهید محسن فخری زاده پرداخت.
متن یادداشت به شرح زیر است:

 بسم الله الرحمن الرحیم
 

 عزت و اقتداری که امام و شهدا برای ملت ایران به ارمغان آورده اند اکنون در کشاکش سیاستهای انفعالی و ارتجاعی تشنگان قدرت و خائنان به بیت المال و ثروت کشور در حال تحلیل و در معرض آسیب و خطری جدی است.  دشمنان نظام و انقلاب اسلامی نیز که به ترور ناجوانمردانه سرمایه های ارزشمند و عناصر خدوم و مخلص و تمدن ساز کشورمان، روی آورده اند نه از روی قدرت آنان است که نشان از خطاهای بزرگ و بعضاً غیرقابل جبران عناصر داخلی در حوزه های اطلاعاتی و امنیتی و سیاست خارجی و حتی اقتصادی بویژه در دولت به اصطلاح تدبیر و امید می باشد.

امیرمومنان علی علیه السلام در خطبه ۲۷ نهج البلاغه که مشهور است به خطبه جهادیه می فرمایند: فو الله ما غزی قوم فی عقر دار هم الا ذلوا = قسم به خدا قوم و ملتی که دست روی دست بگذارد و با روحیه انفعالی منتظر تهاجم دشمن به حریم خانه بماند تا با ورود خصم تازه دشمن را باور نماید و آنگاه بخواهد با او گلاویز بشود نیست مگر قوم و ملتی ذلیل و خوار. کیست که نداند برجام یک قرارداد نامشروع و نافرجام و برگ برنده در دست قماربازان قلدر غربی بویژه آمریکا بوده و هست ، براستی چرا اکنون کسی از دولتمردان خوش خیال دولت تدبیر و امید پاسخ نمی گویند که برداشتن تحریم ها در فردای امضاء سند خفت‌بار برجامی چه شد؟  آیا در محکمه وجدان مردم ایران ، کاسبان برجامی منزلتی جز محکومیت دارند؟

و اکنون نیز که انتقام خون شهیدانی که هر کدام به تنهایی یک ملت بودند همچون سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و شهید پرافتخار هسته ای و دفاعی کشور، محسن فخری زاده، در راس انتظارات قاطع همچون حق هسته ای ،حق مسلم ملت بزرگ ایران است که هرگز از آن نخواهند گذشت. هرچند به مذاق لیبرال‌ها و معاندین و بدخواهان انقلاب اسلامی خوش نیاید. زیرا در مقابل ژست و ادبیات روشنفکر مآبانه لیبرالهای بی اراده و دلداده غرب و آمریکا، این مکتب سکاندار کشتی انقلاب اسلامی است که همواره به ملت بزرگ ایران روحیه ایستادگی و مقاومت را تزریق نموده است.

روزی امام راحل هشدار دادند که اگر نوای دلنشین بسیجی از این کشور گرفته بشود و اگر بسیجیان و تفکر بسیجی به فراموشی سپرده شود دیگر نباید امیدی به ماندگاری انقلاب داشت و اکنون نیز از فحوای کلام ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مدظله) می توان اینگونه استنباط کرد که اگر جمهوری اسلامی دچار مدیران و مسئولانی بشود که جرات و جسارت ایستادگی در مقابل توطئه ها و فتنه های دشمنان را نداشته باشند؛باید کار این نظام را تمام شده فرض کرد.

وقتی که چهره خواص امت را گرد بی بصیرتی می نشیند و در کشاکش ایام دچار روزمرگی و تجملات و تشریفات شاهانه می نماید، درد جامعه بویژه محرومان و مستضعفان دگر از یاد می‌رود. ولی نباید هرگز فراموش کرد که چرخ روزگار همیشه اینگونه نمی چرخد . بالاخره روزی آه جانسوز هموطنان مظلوم در مناطق محروم از طرفی و ناله حاشیه‌نشینان شهرها و پابرهنگان جامعه که بعضاً با هیچ زندگی خود را سپری می نمایند ؛ بناگاه تومار زندگیشان را در هم پیچیده و هست و نیستشان را بر باد خواهد داد. زیرا پس از ۴ دهه آزمون و خطا و گذر انقلاب اسلامی از مرز چهل سالگی و به عبارتی رسیدن آن به مرحله پختگی و دوران بلوغ و رشد یافتگی دیگر بازی با کلمات و دوران هوچی‌گری و لاف خشک و خالی خدمت و تدبیر و امید زدن، واقعاً سپری شده است.

اگرچه توده مردم بویژه نسل جوان باید بیشتر از خواص ، دغدغه فرداهای جامعه و کشورشان را داشته باشند ، زیرا کانون اصلی عزت و اقتدار کشور و جامعه توده مردم بوده وهستند.

مردمی نجیب که با اتحاد و آگاهی و بصیرت و استقامت تاکنون قطار انقلاب اسلامی را علیرغم همه دشمنی ها و فتنه ها از گردنه‌های سخت عبور داده است. مردمی که همواره از دو پشتوانه انگیزه الهی و دیگر رهبری حکیم و فرزانه و شجاع و وارسته برخوردار بوده است و همین دو نعمت الهی است که امروز مردم شریف ایران را بر بلندای عزت جهانی قرار داده و ان‌شاء‌الله روز به روز بر این  عزت افزوده خواهد شد. "العزة لله و لرسوله ..." 

در این میان این خواص امت هستند که باید به تناسب مصالح و منافع کشور، نوع نگاه و بلکه مواضع داخلی و خارجی خود را درست تنظیم نمایند و البته اصلی‌ترین عوامل و مولفه های محاسباتی را که منجر به مواضع و عملکرد های شایسته و مطابق با خاستگاه و نیازهای توده مردم و نیز منافع ملی است ، مورد توجه و عنایت قرار بدهند.  در اینجا به چند نمونه از این عوامل اشاره می کنیم:

 ۱- شاخص اصلی تنظیم افکار سیاسی و مواضع عملکردی قانون اساسی است که به عنوان میثاق ملی همواره باید سرلوحه تصمیمات و مواضع قرار بگیرد.

۲- رهنمودها و منویات رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی که ترجمانی است از ارزش‌ها و آرمان‌های امام راحل ( رض) و شهیدان همیشه شاهد که فراتر از یک کلام و سخن ارشادی است، بلکه به عنوان نقشه‌راه و دستورات راهبردی و تکلیفی باید همواره مد نظر خاص و عام قرار گیرد. که البته اکسیر اتحاد و انسجام ملی جز از این طریق نیز به دست نمی آید.

۳- تعصب و غیرت و عرق ملی و انقلابی که نشانه های آن در عمل و رفتار جهادی و روحیه بسیجی و مقاومتی ظاهر می‌شود. از این مجرا است که انگیزه ها و نیت ها و حتی نوع نگرش به عناوین و مسئولیت‌ها رقم می‌خورد که اگر انگیزه خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم و کشور و جامعه باشد به تبع آن یک مدیر جهادی و انقلابی در این چهار ساله های زودگذر و بلکه در تمام مدت مسئولیتش خود را وقف مردم می داند و بس . و از هرگونه رانت و سوء استفاده و حرام خواری و خودمحوری پرهیز خواهد نمود و حتی وابستگی‌ها و ارتباطات حزبی و جناحی و قومی و قبیله ای را زیر پا گذارده و تنها در اندیشه خدمت صادقانه و مخلصانه به مردم و در نهایت در جهت پیشبرد اهداف عالیه انقلاب و پیشرفت جامعه تلاش می کند.

 ۴- تخصص و آگاهی های فنی و علمی و تجربی در حوزه مدیریت یکی از نکته های بسیار مهم و اساسی است . چه بسیار متدینین و چهره های انقلابی که بدلیل نداشتن تجربه و علم و تخصص  در حوزه‌ای وارد گردیدند و باعث لطمه و آسیب شدند و متقابلاً نیز بدتر از آنان بسیار افرادی که دارای تخصص و علم روز بودند ولی از تعهد و ایمان و انگیزه الهی و انقلابی برخوردار نبودند  متاسفانه فاجعه به بار آورده و همچون جریان‌های لیبرالی و سکولاری در دامن دشمنان مکار و حیله گر گرفتار آمدند و پای میز مذاکره ها اسیر لبخند های فریبنده و امیدوار به باغ های سرخ و سفید خیالی از ناحیه خصم دون شدند. نشانه این دو نوع نگاه هم اکنون در محاجه و بگومگوهای بین مجلس و دولت به وضوح مشاهده می‌گردد و البته این وجدان بیدار و دقت مردم است که باید از میان این کشمکش‌ها و بگومگو هایی که بعضاً رنگ سیاسی و سبقه حزبی و جریانی نیز متاسفانه به خود می‌گیرد، آنچه را که با مصالح و منافع کشور مطابقت بیشتر دارد آن را اختیار و مورد حمایت و تقویت قرار بدهد و البته اراده و تصمیم اکثریت مردم است که تمام کننده خواهد بود.

زیرا جامعه ای که دموکراسی را با همه ضعف ها و نقص هایی که دارد پذیرفته است چاره‌ای جز این نیز ندارد. زیرا این صندوق های رای است که سرنوشت یک ملت را تعیین می کند و لذا مردم نیز وقتی اشخاصی را با هر گرایشی انتخاب نمودند، بواقع هدایت کلی کشور را بدست آنان می‌سپارند. ولذا باید بدانند که هر گونه عوارض و عملکرد و نتیجه ای عاید کشور بشود، ریشه در انتخاب خود آنان داشته و دارد.

از این رو همواره امامین انقلاب نسبت به اهمیت انتخابات چه بلحاظ حضور پرشور حداکثری و چه نوع انتخاب مردم ، تاکیدات  جدی و فراوانی داشته و دارند و اکنون نیز نباید از این نقش محوری مردم غافل شد. زیرا شرایط خاص این روزها و ماه‌های تاریخ ساز جامعه و نظام اسلامی (ماه‌های پایانی سال ۹۹ و چند ماه اول سال ۱۴۰۰ ) تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مقطعی فوق العاده حساس و سرنوشت ساز برای ملت بزرگ ایران است و لذا از طرفی در پایان دوره ریاست جمهوری دولت یازدهم و دوازدهم ، با یادآوری گفتمانهای موسم تبلیغات انتخاباتی، باید صادقانه عملکرد دولت را ارزیابی و نمره عملکرد ۸ ساله را احصا نمود.

دولتی که با شعار تدبیر و امید خود را عرضه کرد و طبق شواهد و قرائن روشن، نمادی از اندیشه لیبرال دموکراسی بوده و با اهتمام و حمایت جریان های وابسته به احزاب مشارکتی و دوم خردادی و اصلاح‌طلب و نیز شخصیتهایی همچون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی و مرحوم  صانعی و سید حسن خمینی روی کار آمد. و البته از طرفی در این مقطع حساس این نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هستند که باید بدانند در محک جدی مردم قرار گرفته و در قبال سوگندی که خورده اند، نسبت به منافع و مصالح ملی کمترین کوتاهی و غفلت را نباید داشته باشند. 

زیرا جوهره شخصیتی و میزان احساس مسئولیت اجتماعی ایشان در ترازوی افکار عمومی ارزیابی و توده مردم  قرار دارد. قطعاً وجدان بیدار مردم بهترین محکمه  است که نوع عملکرد و مواضع نمایندگان خود را تجزیه و تحلیل نموده و تطبیق آن با شعار هایی که می دادن را دقیق خواهند سنجید.

 در این شرایط حساس هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی زیر نگاهی دقیق آحاد مردم ایران در حال گذراندن امتحانی بسیار مهم و بزرگ می باشند که نتیجه آن هرچه باشد در تاریخ این کشور ماندگار خواهد ماند.  امیدواریم هم دولت در این ماه های پایانی عمر هشت ساله که مردم شریف و صبور ایران مسئولیت خطیر امانت داری از ثروت و سرمایه های ملی را به آنان سپرده اند. از حاشیه های کلافه کننده  پرهیز نموده و گره های کور زندگی مردم را 

 با اعتماد به داشته ها و جوانان غیور و ظرفیت‌های داخلی باز نمایند . و هم مجلسیان از مرام شهید مدرس الهام گرفته و در خانه ملت تنها از منافع ملت پاسداری نموده و به دور از هر ملاحظه‌ای شجاعانه و با اقتدار از سرمایه های ملی و انقلابی دفاع نمایند تا شاید بخشی از ناکامی های گذشته جبران و دوباره مردم مظلوم و شریف ایران طعم شیرین آرامش و اقتدار و اتحاد و یکدلی را بچشند و برای آیندگان نیز سرنوشتی عزتمندانه و پرافتخار را رقم بزنند.

 ۵- توجه هوشمندانه به فتنه ها و فتنه گران.

فتنه پدیده مرموزی است که در همیشه زمان بوده و به تناسب شرایط هر زمان نیز خطرناک و پیچیده ظاهر شده می شود. هرچند طبق برخی روایات ، فتنه ی آخرالزمان چیز دیگری است که گویا جبهه شیطان با استفاده از تمام تجربیاتش در طول تاریخ حیات بشر، با همه ی ظرفیت و اعوان و انصارش به میدان خواهد آمد. و در این فتنه تشخیص حق از باطل ، خوب از بد ، بسیار دشوار تر از هر زمان دیگر خواهد بود. اما اینکه زمانی که ما در آن قرار داریم آیا همان آخر الزمانی است که در روایات آمده ، معلوم نیست. چه بسا هنوز دوران خوش ماست و مواجهه با فتنه ی آخرالزمان در پیش باشد!

ولی آنچه اکنون وظیفه ماست مراقبت از خویش و جامعه ای که در آن زندگی میکنیم، مراقبت در برابر هرگونه ناهنجاری و پلشتی که ما را به سمت گرفتار آمدن در ورطه فتنه و انحراف و یا انحطاط و انفعال و ارتجاع و یا بدعت و در نهایت خواسته یا ناخواسته در صف دشمن قرار بدهد. در این میان اگر سفارشات امیرالمومنین (علیه السلام) و دیگر بزرگان شایسته و امتحان پس داده را که در باب آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به‌ویژه در رابطه با فتنه‌ها و انحراف ها و در نهایت ضرورت شناخت جبهه حق و معیارهای سنجش آدم‌ها در عرصه‌های عمل و رفتارشان، بخوبی فهم کرده و ملاک مواضع و عمل خویش قرار بدهیم، قطعاً تلفات در میدان‌های مین و گرفتار آمدن در تله های انفجاری دشمنان، کمتر و چه بسا به صفر برسد.

تجربه تاریخ نشان داده است در فضای غبارآلود فتنه ها، بیشترین افرادی که در میدان‌های مین دشمن گرفتار آمده‌اند کسانی هستند که به جای یافتن معبرها و مسیرهایی که علمدارانی همچون پیامبران و امامان معصوم و در دوران غیبت و انتظار رهبران سلیم النفس و فرزانه و حکیمی همچون امام خمینی ( رض) پیش روی ما ترسیم نموده اند. در جهت امیال نفسانی، کبر و عجب و خود بینی و یا که اسیر وسوسه و القائات شیاطین جنی و انسی

، در باتلاق اندیشه های ارتجاعی و انفعالی و البته با پوشش قدرت طلبی و روشنفکری ، گرفتار آمده و از سر حقد و کینه جهتی غیر از جهت اولیا خدا را اتخاذ نموده اند. خدای متعال در قرآن کریم می فرماید اگر طالب سعادت و رستگاری و نجات هستید اهل اطاعت باشید و تبعیت از جبهه حق " اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم " و اما در زمان حاضر نیز که خلف صالح و شایسته امام راحل، ولی امر مسلمین، سیدنا و قاعدنا امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) علمداری امت را به عهده دارند، اطاعت و تبعیت از وی تنها معبری است که ما را به سوی سعادت و کمال رهنمون می گردد و به طور طبیعی به هر میزان زاویه با رهنمودهای معظم له،  به میدان مین دشمن  نزدیک تر خواهیم شد. چرا از تاریخ و فتنه ثقیفه و جمل، درس نمی‌گیریم و چرا فتنه بنی‌صدر و منتظری را از یاد برده ایم  و چه زود فتنه ۷۸ و ۸۸  را به فراموشی سپرده ایم. چرا حافظه بسیاری از ما مردم، تنبل و کند می شود؟ نه اینکه همین چهار سال و هشت سال قبل بود که مردم در کشمکش های سیاسی و تبلیغات انتخاباتی ، وعده و وعیدهایی را می شنیدند.

پس کجا رفت اون همه داد و هوار زدن ؟ کجایند خواص با بصیرت و شجاعی که در هدایت افکار عمومی و فرهنگ توده ه ای شمعی روشن کنند تا توده مردم به ویژه جوانان عزیزی که این روزها تحت بمباران شدید فتنه‌ها و شبه‌ها ، قرار گرفته‌اند را یاری رسانند. متاسفانه به لطف شرایط مرموز کرونائی، تریبون های نماز جمعه و جماعات مساجد هم تعطیل گردیده و در حوزه رسانه هم این روزنامه‌های زنجیره‌ای و اجاره‌ای و لیبرالی هستند که با حمایت‌های دولت فخیمه تدبیر و امید، میدان‌داری می کنند و البته عرصه فضای مجازی هم که بی در و پیکر...! 

 به راستی این چه ظلمی است که سکوت و یا خیانت برخی خواص در حق این مردم روا می دارند؟ آری وقتی خواص  بی بصیرت می شوند . و وقتی خواص ، تجمل گرا و اسیر شیرینی‌ها و جاذبه های دنیا می گردند. طبیعی است که به بیماری‌های عدیده‌ای همچون مرض قند و چربی خون و فشارهای روحی و روانی دچار بشوند. ودر این حال چگونه نشاط و رمقی برای فریاد و تلاش مجاهدانه و هوشمندانه و ایثارگرانه داشته باشند. و این همان چیزی است که به عنوان هدف نهایی جبهه فتنه گون خصم با همنوائی  اپوزیسیون داخل و خارج پی گرفته است. شما را به خدا!  امام و شهیدان را از یاد نبریم.

 شما را به خدا به اسطوره‌هایی همچون حاج قاسم سلیمانی ها و محسن حججی ها و ابومهدی ها و محسن فخری زاده ها، اقتدا کنیم.  تا هرگز راه را گم نکنیم و همچنان در معبر، پشت سر رهبر، رو بسوی آینده هایی بهتر ، به پیش رویم و خصم را برای همیشه مایوس نمائیم.

  انشاءالله تعالی
 ابوالقاسم علیزاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول