اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

روزهای تحصیل در ایام کرونا زیر ذره‌بین دانشجویان/ از خانه‌نشینی تا قطع ارتباط در کلاس آنلاین

در روزهای کرونایی، دانشجویان شرایط ویژه‎ای را سپری کردند؛ آنها از مسیرهای مختلف و حتی از استانی به استان دیگر برای تحصیل در دانشگاه‌ها حضور می‌یابند و این موضوع موجب شده است که در روند تحصیل آنها در ایام کرونا، تغییراتی ایجاد شود.

روزهای تحصیل در ایام کرونا زیر ذره‌بین دانشجویان/ از خانه‌نشینی تا قطع ارتباط در کلاس آنلاین

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: کرونا، روایات متعدد دارد؛ دلهره بیماری، توصیه پیشگیرانه، درمان و متأسفانه حتی از دست دادن برخی هم‌وطنان، یک وجه بیماری است. اما کرونا از نگاه تک تک مردم، روایت دارد و بر زندگی‌ها سایه افکنده است.

برای دانشجویان و نظام آموزش عالی نیز اینگونه بوده است؛ در روزهای کرونایی، دانشجویان شرایط سختی را سپری کردند؛ عمدتا دانش آموزان در مسیرهای نزدیک به منزل، به مدرسه می‌روند اما دانشجویان از مسیرهای مختلف و حتی از استانی به استان دیگر برای تحصیل در دانشگاه‌ها حضور می‌یابند. این موضوع موجب شده است که در روند تحصیل آنها تغییراتی ایجاد شود.

به عبارت دیگر کرونا که آمد، یکی از جاهایی که تحت تأثیر قرار گرفت، «تحصیل» بود و بر همین اساس مقرر شد که تحصیل دانشجویان در این شرایط به منازل منتقل شود و آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شود. 

*  جدیتی که در کلاس‌های حضوری است، در کلاس مجازی نیست

اما آیا زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور برای تحصیل دانشجویان فراهم است؛ ما به سراغ دانشجویان رفتیم و از آنها درباره آموزش مجازی جویا شدیم. دانشجویان می‌گویند در ایام کرونا، با تعطیلی دانشگاه‌ها، آنها خانه‌نشین شدند و آموزش متفاوتی را تجربه کردند.

زهرا وصال فرید دانشجوی رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی درباره مشکلات کلاس‌های مجازی می‌گوید: درس‌هایی هستند که عملی است و باید عملی برگزاری شود و در آموزش مجازی، آنطور که باید متوجه درس نمی‌شوم چرا که استاد را نمی بینیم و از درسی که ارائه می‌دهد هم چیزی یاد نمی‌گیرم.

وی افزود: جدیتی که در کلاس‌های حضوری است، در کلاس مجازی نیست و از نظر من کلاس های مجازی بازخورد عالی ندارد. 

* راحت‌تر به انجام کارهای روزمره‌ام می‌رسم

الهه فلاح پیشه نیز دانشجوی روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی اظهار می‌دارد: از نظر من  آموزش مجازی هیچ جذابیتی ندارد و کسل کننده است؛ تمرکز سخت است و نمی شود با درس ارتباط برقرار کرد؛ البته ضعف اینترنت و قطع شدن کلاس‌ها نیز دلیل اصلی عدم تمرکز است.

زهرا پهلوانیان دانشجوی رشته معماری، ضعیف بودن اینترنت در آموزش مجازی را مشکل می‌داند و بیان می‌کند: در لحظه‌هایی که درس مهم می‌شود و حواسم را متمرکز کرده‌ام، به دلیل ضعیف بودن اینترنت با قطع شدن کلاس مواجه می‌شویم یا دیگر نمی‌توانیم وارد کلاس شویم.

وی ادامه می‌دهد: این امر باعث می‌شود که از ادامه درس محروم بمانیم و دیگر حضور فعال در کلاس نداشته باشیم.

فاطمه طاریبخش دانشجوی رشته روانشناسی بالینی نیز در این باره می‌گوید: آموزش مجازی برای من خوبی هایی دارد چرا که زمان آزاد بیشتری دارم و راحت‌تر به انجام کارهای روزمره‌ام می‌رسم؛ آموزش مجازی باعث شده دغدغه‌هایم کم‌تر شود.

وی در رابطه با مشکلات آموزش مجازی بیان می‌کند: در آموزش مجازی نمی‌توانیم مانند کلاس‌های حضوری فعالیت داشته باشیم؛ آموزش مجازی یک اتفاق جدید است و نیاز به زیرساخت‌های اساسی دارد.

* آموزش مجازی در شرایط بحرانی و بدون زیرساخت‌های لازم راه‌اندازی شد

به سراغ برخی مسؤولان رفتیم تا ببینیم واقعا چقدر به گلایه‌های دانشجویان رسیدگی شده است؟

یوسف خجیر رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در رابطه با چگونگی راه‌اندازی آموزش مجازی در کشور می‌گوید: آموزش مجازی امروزه یک حرکت جهانی است و در بعضی از کشورها یک ترم مشخص شده در نظام آموزشی است و برای خود دارای زیر ساخت‌هایی به لحاظ فنی، آموزشی، تولید محتوا و حتی حقوقی و فرهنگی است اما در کشور ما آموزش مجازی تحت شرایط «کرونا» اتفاق افتاد؛ یک وضعیت بحرانی و آنی بود که زیر ساخت های آموزشی و تولید محتوای آن مهیا نبود، دانشجویان و حتی اساتید نیز شناخت کافی از این فضا را نداشتند.

خجیر می‌افزاید: دانشگاه سوره اتفاق دیگری را در این شرایط رقم زد و از اسفند ماه مطالعات خود را در این شیوه آغاز و برنامه ریزی کرد تا جستجوی خود را در این مسیر به نتیجه رساند. اواسط اسفند ماه به طور فشرده برای این فضا آموزش دید و با فیلم‌ها، متن های پی دی اف و موشن گرافی، چگونگی استفاده از این فضا را نیز به دانشجویان خود آموزش داد.

* سرور ایرانی ما بهتر از سرور های خارجی عمل کرد

 خجیر اظهار می‌دارد: برخی از دانشگاه‌ها از سرور خارجی استفاده می‌کردند که در وضعیت تحریم در آموزش به مشکل خوردند اما سرور دانشگاه ما، یک پلتفرم ایرانی است و ما تنها در نیمه راه با مشکل فنی مواجه شدیم.

وی در رابطه با کیفیت کلاس‌های مجازی می‌افزاید: کیفیتی که در کلاس‌های حضوری داریم، کلاس‌های مجازی ندارد. اما با این وجود توانستیم موفق عمل کنیم و این نکته قابل توجه است که در کلاس‌های حضوری نیز یادگیری صد درصد نیست.

* پنجاه تا هفتاد درصد آموزش و یادگیری در کلاس درس است

حمیدرضا اکبری از اساتید دانشگاه درباره میزان یادگیری دانشجویان در کلاس‌های مجازی می‌گوید: پنجاه تا هفتاد درصد آموزش و یادگیری دانشجویان در کلاس درس است و علت آن هم حضور همزمان چشم و گوش در کلاس درس است، اما در آموزش مجازی دانشجویان نمی‌توانند آن طور که باید مطالب را درک کنند و تعامل دو طرفه ای وجود ندارد و از نظر من در آموزش مجازی همان پنجاه درصد یادگیری هم وجود ندارد.

به گزارش فارس، در شرایط کرونا و با پیش‌بینی محدودیت‌های کرونایی، راه دیگری برای آموزش به جز آموزش مجازی نیست. در هر حال کرونا چالشی است که تا پشت سر گذاشته نشود باید همین شیوه آموزشی به کار گرفته شود.

در گزارش‌های بعدی، به بررسی مشکلات، پیشنهادت و راهکارهای دانشجویان و اساتید درباره آموزش مجازی می‌پردازیم.

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس هم در سامانه «فارس من» با درج سوژه ای با عنوان «نحوه آموزش مجازی را اصلاح کنید» خواستار پیگیری آن شدند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول