اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

از یلدا بنویسید، یورو جایزه بگیرید

خانه فرهنگ ‌ایران‌ در پاریس، مسابقه داستان‌نویسی یا قصه‌سرایی کوتاه به مناسبت شب یلدا با نام «قصه‌های شب یلدا» در فضای مجازی بر پا می‌کند.

از یلدا بنویسید، یورو جایزه بگیرید

به گزارش خبرگزاری فارس، خانه فرهنگ ‌ایران‌ در پاریس، مسابقه داستان‌نویسی یا قصه‌سرایی کوتاه به مناسبت شب یلدا با نام «قصه‌های شب یلدا» در فضای مجازی بر پا می‌کند.

در متن فراخوان آمده است: در گذشته‌هایی نه چندان دور، نیاکان ما شب‌های یلدا را زیر کرسی گرم با صرف آجیل، میوه و شیرینی جات پاس می‌داشتند و بزرگانِ خانواده با نقل خاطرات زیبا، قصه‌های شیرین و حکایت‌های عبرت انگیز برای کوچکترها، آن شب تاریک و طولانی را به سحر می‌رساندند.

برای زنده نگاه داشتن یاد وخاطره این شب باستانی و با توجه به وضعیت کرونایی موجود در سر تا سر گیتی، بر آن شدیم تا با استفاده از هنر داستان‌سرایی و خاطره گویی، این شب طولانی را تا به صبح به پایان برسانیم. بی شک امروزه قصه‌سرایی کوتاه یا همان حکایت‌نویسی از بخش های مهم ادبیات فارسی بوده که خود از هنرهای هفتگانه است.

گرچه گاهی بحث و گفتگو پیرامون قصه کوتاه، بیشتر درباره تعیین تعداد صفحات و یا مقدار کلمه‌های به کار رفته در آن است و یا آنکه بحث و جدال بر سر تاریخچه پیدایش قصه کوتاه است، اینکه به قرن نوزده در غرب باز می‌گردد یا از حکایت‌های کهن ایرانی نشات می‌گیرد؛ اما واقعیت آن است که این بحث‌ها کمترین نقشی در چگونگی نگارش یک قصه کوتاه خوب و جذاب نداشته و شب طولانی یلدای ما را با خوشی به سحر نمی‌رساند.

یک‌ حکایت یا قصه کوتاه خوب و جذاب می‌تواند از چند سطر تا چندین صفحه باشد، منوط برآن که شروع قصه و نقطه اوج و فرود آن با درایت و زیرکی نگارش یافته و به انتها برسد؛ مهم‌تر آن که این داستان کوتاه بتواند پیام و اندرزی را برای خواننده به ارمغان بیاورد. در واقع قصه کوتاه دریچه ای است بر روی زندگی یا حادثه‌ای، واقعی یا تخیلی، که برای مدت کوتاهی باز می‌شود تا اثری واحد را القا کند.

در همین‌ راستا با توجه به وضعیت کرونایی حاکم و عدم امکان فعالیت‌های حضوری در خانه فرهنگ‌ایران‌ در پاریس، بر آن شدیم که برای بزرگداشت این شب بزرگ یک‌ دوره مسابقه داستان‌نویسی یا قصه‌سرایی کوتاه به مناسبت شب یلدا با نام « قصه‌های شب یلدا » در فضای مجازی بر پا کنیم. امید داریم با شیرینی قلم دوستان اهل هنر بتوانیم زیبایی‌های این شب باستانی را پاس بداریم و یلدا را با خوشی و سلامت به سحر برسانیم. با آرزوی آن که در سال‌های آینده در کنار هم شب‌های یلدای زیباتری را برگزار کنیم.

شرایط شرکت در فراخوان نگارش حکایت یا قصه‌های کوتاه با نام «قصه‌های شب یلدا»:

۱ـ هیچ محدودیتی در عنوان و موضوع قصه نبوده و انتخاب آن به دلخواه نویسنده است. بنابراین الزامی نیست که حتما موضوع «قصه‌های شب یلدا» در ارتباط با این شب طولانی و زیبا باشد.

۲ـ آثار ارسالی نباید قبلا در کتاب‌ها یا نشریه‌های دیگری منتشر شده باشند. ترجمه قصه‌های نویسندگان خارجی در این مسابقه مردود است.

۳ـ شرکت کنندگان می‌توانند حداکثر با پنج اثر داستانی در این مسابقه شرکت کنند.

۴ـ هیچ شرط ملیتی و سنی در این فراخوان در نظر گرفته نشده است. بنابراین تمامی نویسندگان از اقصی نقاط دنیا می‌توانند در این دوره از مسابقه شرکت کنند.

۵ـ آثار ارسالی حداکثر باید در هفت صفحه یا دوهزار کلمه، با فونت B Nazanin و اندازه ۱۴ باشند. قصه‌ها بصورت فایل Word ارسال شوند.

خواهشمند است هنگام ارسال هر اثر عنوان ایمیل بصورت «فرا خوان قصه‌های کوتاه شب یلدا » ذکر شده و به نشانی cciran.paris@gmail.com ارسال شود.

در این دوره از مسابقات جوایز مختلفی برای نفرات برتر به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

الف ـ مبلغ ۲۰۰ یورو برای بهترین قصه کوتاه از نظر هیأت داوران.

ب ـ مبلغ ۱۵۰ یورو برای دومین اثر برتر از نظر هیأت داوران.

ج ـ مبلغ ۱۰۰ یورو برای سومین اثر برتر از نظر هیأت داوران.

د ـ مبلغ ۱۵۰ یورو برای بهترین قصه کوتاه از نظر خوانندگان.

هـ ـ هدیه نفیس به حکم‌ قرعه به سه نفر از خوانندگان قصه‌های شب یلدا که در انتخاب بهترین قصه کوتاه نقش دارند.

تمام آثار ارسالی و مورد پذیرش، در مجموعه‌ای به نام «قصه‌های شب یلدا» به چاپ خواهند رسید.

در صورتی که آثار ارسالی از نظر هیأت داوران دارای ایرادات نوشتاری و یا نواقص دیگری باشند، نویسنده پس از تصحیح می‌تواند قصه را مجددا برای مسابقه بفرستد.

قصه‌هایی که فاقد استاندارهای نگارش از نظر هیأت داوران باشند در انتشار کتاب «قصه‌های شب یلدا» جایگاهی نخواهند داشت.

مهلت ارسال آثار تا اول دی ۱۳۹۹ برابر با بیست و دوم دسامبر ۲۰۲۰ یعنی شب یلدا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل رایزنی فرهنگی ایران ‌در پاریس به نشانی cciran.paris@gmail.com و با شماره تلفن ۲۰ ۱۹ ۴۹ ۴۵ ۱ (۳۳ ۰۰) همه روزه به غیر از یکشنبه ها و ایام‌ تعطیلی رسمی از ساعت ۹ تا ۱۸ به وقت فرانسه تماس حاصل فرمائید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول