اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پاسخ استانداری سمنان به ماجرای کارگران/ افزایش درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری تا بیش از ۶۰۰۰ نفر

تعداد درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری تا فروردین ۱۳۹۸ برابر با ۵۸۳ نفر بوده که این عدد در فروردین ۱۳۹۹ به ۶ هزار و چهار نفر افزایش یافته است.

پاسخ استانداری سمنان به ماجرای کارگران/ افزایش درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری تا بیش از ۶۰۰۰ نفر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در پی انتشار مطلبی با عنوان «حفظ اشتغال؛ اولویت مهم دوران کرونا/ غیرواقع‌گویی‌های استاندار سمنان از بیمه بیکاری!»، روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری سمنان پاسخی به خبرگزاری فارس استان سمنان ارسال کرده که در آن آمده است: «تعهد اشتغال استان در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که از این میزان تاکنون پنج هزار و ۵۷۷ نفر معادل ۵۳ درصد از کل میزان تعهد، ایجاد شده است.

تا پایان مهرماه ۱۳۹۸ تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان سمنان برابر با سه هزار و ۱۶۲ نفر بود که این عدد در پایان مهرماه ۱۳۹۹ به سه هزار و ۲۹۷ نفر افزایش یافته است.

تعداد درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری تا فروردین ۱۳۹۸ برابر با ۵۸۳ نفر بوده که این عدد در فروردین ۱۳۹۹ به ۶ هزار و چهار نفر افزایش یافته است.

متأسفانه با شیوع کرونا در اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت برخی واحدهای صنعتی و تولیدی استان و متعاقب آن کارگران عزیز و پرتلاش در شهرستان‌های مختلف استان دچار اخلال شد که بعضاً با توقف فعالیت واحدهای تولیدی، منجر به بیکاری برخی از کارکنان این واحدها و در نتیجه افزایش میزان تقاضا به‌منظور استفاده از تسهیلات بیمه بیکاری شده است.

این در حالی بود که از اسفند ۱۳۹۸ تا خردادماه ۱۳۹۹ که بنا به دلایل مختلف از جمله ابهام در نحوه و مرجع پرداخت اعتبارات این مقوله، پرداخت بیمه بیکاری به کارگران استان محقق نشد، اما پس از آن و در حال حاضر کلیه مقرری بیمه بیکاری به‌صورت کاملاً به‌موقع و منظم پرداخت شده و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته و انشالله نخواهد داشت.

ضمن تأیید مجدد فرمایشات استاندار سمنان در جلسه ویدئوکنفرانسی کارگروه اشتغال استان، تأکید می‌کند بیانات استاندار سمنان در بحث بیمه بیکاری و پرداخت به‌موقع و منظم تسهیلات در این مقوله مربوط به پس از خرداد ۱۳۹۹ و انجام روال عادی و قانونمند برقراری بیمه بیکاری است که خوشبختانه هیچ اعتراض و گلایه‌ای را نیز پس از این تاریخ شاهد نبوده‌ایم».

چند پرسش مهم

پاسخ استانداری سمنان درباره روال اختصاص بیمه بیکاری به کارگران بیکارشده در ماه‌های اخیر، چند پرسش اساسی را فراروی رسانه‌ها قرار می‌دهد که امید است به پاسخ برسد:

نخست آنکه، اعلام شده است تاکنون ۵۳ درصد تعهد اشتغال استان سمنان محقق شده؛ بنا بر این گزاره، با گذشت حدود ۹ ماه از سال، هنوز ۴۷ درصد دیگر از تعهد اشتغال استان محقق نشده است و باید دانست برنامه مسؤولان عالی استان سمنان برای تحقق این عدد نسبتاً بزرگ در سه ماهه پایانی سال جاری چه خواهد بود؟

دوم آنکه، اعلام شده در سال جاری پنج هزار و ۵۷۷ فرصت شغلی در استان سمنان ایجاد شده است؛ ضمن خداقوت به مسؤولان محترم، پرسش اینجاست که این مشاغل در چه بخش‌هایی ایجاد شده و مستندات شغل‌های جدید چطور قابل بررسی است؟

آیا کارگرانی که از ابتدای امسال به علت شیوع ویروس کرونا بیکارشده و بیمه بیکاری برای آنها منظور شده است، وقتی دوباره به واحدهای تولیدی قبلی خود بازمی‌گردند، جزو «مشاغل ایجادی» محسوب می‌شوند یا خیر؟

سوم اینکه، شمار افزایش درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری از ۵۸۳ به ۶ هزار و چهار نفر هم به نوعی نشان‌دهنده افزایش کارگران بیکارشده است، در این مدت چه میزان از اشتغال استان سمنان از دست رفته است؟

چهارم آنکه، ضمن سپاس از پاسخ استانداری سمنان، بنا بر اذعان در متن ارسالی، از اسفندماه ۹۸ تا خردادماه ۹۹ یعنی بیش از چهار ماه، مقرری بیمه بیکاری کارگران برقرار نشده بوده و این امر با اینکه بگوییم پرداختی‌ها به‌موقع، منظم و بدون گلایه بوده و اشاره‌ای به تاریخ مدنظرمان که بعد از خردادماه است نشود، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ این نکته نیاز به دقت بیشتر نداشت؟

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول