اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ماجرای نجات معجزه‌آسای نوزاد ایلامی در غسالخانه به روایت غسال آبدانانی

غسال آبدانانی که ناجی نوزاد 51 روزه ‌بود، می‌گوید: «لحظه‌ای که متوجه شدم نوزاد زنده‌است از شدت هیجان مو به تنم سیخ شد و از فرط خوشحالی نمیدانستم چه کنم، در آن لحظات فقط تمام تلاش خودم را برای احیای نوزاد انجام می‌دادم.»

ماجرای نجات معجزه‌آسای نوزاد ایلامی در غسالخانه به روایت غسال آبدانانی

خبرگزاری فارس، ایلام- زهرا طیبی: روز پنجشنبه در پی یک قصور پزشکی در بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام، گواهی فوت نوزاد 51 روزه آبدانانی صادر شد و نوزاد به سردخانه انتقال داده می‌شود.

این نوزاد اهل شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام است که متأسفانه با وخیم شدن حال نوزاد، به والدین خبر فوت فرزند را می‌دهند که والدین از این خبر شوکه شده‌ و در کمال ناباوری فرزند خود را به آبدانان( 175 کیلومتر دورتر از ایلام) برای غسل و تدفین انتقال می‌دهند.

بعد از تحویل نوزاد به مسوول غسالخانه آبدانان، غسال متوجه تپش قلب این نوزاد می‌شود و با عملیات احیا بر روی نوزاد و اطلاع به والدین مبنی بر زنده بودن نوزاد، اورژانس آبدانان را، باخبر می‌کند.

حال اگر این غسال دقیق، متوجه ضربان قلب نوزاد نشده بود، این نوزاد مظلوم زنده به خاک سپرده می‌شد، هر چند که شب گذشته بعد از انتقال نوزاد به بیمارستان ابوذر اهواز، نوزاد 51 روزه آسمانی شد.

حساسیت موضوع و تاثیرات ناشی از آن در جریحه دار شدن احساسات عمومی، سبب اعزام تیم وزارت بهداشت به استان ایلام و تشکیل تیم ویژه متشکل از دادستانی، بازرسی و نظام پزشکی به منظور بررسی موضوع شده است.

در ادامه خبرنگار فارس به گفت‌وگو با مرتضی بیگی غسال جوان ایثارگر آبدانانی پرداخته است.

چگونه متوجه شدید که نوزاد علائم حیاتی دارد؟

شامگاه روز پنجشنبه طبق معمول هر روز، برای غسل میت به غسال خانه رفتم که با نوزادی روبه رو و هنگام غسل دادن متوجه ضربان قلب نوزاد شدم.

لحظه‌ای که فهمیدید نوزاد دارای علائم حیاتی است چه حالی داشتید؟

لحظه‌ای که متوجه شدم نوزاد زنده‌است تمام موهای بدنم سیخ شد و از فرط خوشحالی نمیدانستم چه کنم که من اکنون وسیله‌ای برای نجات جان نوزاد هستم و تمام تلاش خودم را برای احیای نوزاد انجام دادم.

نوزاد را چگونه احیا کردید؟

 با توجه به وظیفه ذاتی خود و آموزش‌هایی که قبلا در هلال احمر دیده بودم، نوزاد را احیا کردم و بعد با کمک اورژانس او را به بیمارستان منتقل و تنفس نوزاد بازگشت.

چگونه با نحوه انجام دادن احیا آشنا شدید؟

 تا کنون 3-4 نفر را در شرایط گوناگون احیا کرد‌ه‌ام؛ 6-7 سال پیش با پسر دایی‌ام در دوره‌ی آموزش 30 روزه کمک‌های اولیه هلال احمر را شرکت کردم و از طریق کانال‌ها و فضای مجازی نحوه‌ی احیا را به طور کامل آموزش دیدم اما به دلایلی چند جلسه آخر را نتوانستم شرکت کنم که همین موضوع سبب شد تا نتوانم مدرک آن را بگیرم.

از اینکه الان نوزاد فوت شده چه احساسی دارید؟

 همسرم از لحاظ روحی درگیر این موضوع شده‌ تا کنون در غسال خانه با همچین موردی برخورد نکرده بودم و بعد از شنیدن خبر فوت نوزاد به شدت ناراحتم و اگر با خانواده‌اش رو در رو شوم خجالت می‌کشم در چشم پدر و مادرش نگاه کنم.

کار غسالی را  از کی و چگونه یاد گرفتید؟

من تنها غسال مرد آبدانان هستم و متولد 1368 دارای مدرک کاردانی حقوق بوده و 3 سال است که به صورت شرکتی در شغل غسالی مشغول به فعالیت هستم.

کار غسالی را از زمان نوجوانی با توجه به این که غسال خانه‌ای در نزدیک خانه ما بود فرا گرفتم؛ من بعضی از روزها به آن غسال خانه مراجعه می‌کردم و از نزدیک شاهد غسل دادن میت‌ها بودم و از آن زمان ترس‌هایم تمام شد و با نحوه‌ی انجام دادن آن به طور کامل آشنایی پیدا کردم.

خانواده و اطرافیان با شغلتان مشکلی ندارند؟

 من دارای 2 فرزند دختر هستم؛ خانواده‌ام با شغلم مشکلی ندارند اما بعضی از اطرافیانم حتی از دست دادن به من طرفه می‌روند که این موضوع با شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرد و این افراد از من فراری شده‌اند و بعضا برخورد مناسبی با من ندارند.

شیوع کرونا سبب نشد که از کار خود منصرف شوید؟

دو بار به کرونا مبتلا شده‌ام، از زمان شیوع کرونا بدون هیچ ترسی از مبتلا شدن با خدای خودم شرط بستم که تا پایان ریشه کنی این ویروس، تمامی فوت شدگان ناشی از کرونا را غسل دهم.

 چه موقع متوجه شدید که باید تست کرونا بدهید؟ 

با وجود اینکه خانواده ما به شدت نکات را رعایت می‌کردیم و در مکان‌های عمومی حتماً از ماسک استفاده می‌کردیم اما براثر یک غفلت و شاید و عدم رعایت دیگران به کرونا مبتلا شدم.

با ابتلا به کرونا چه کسی کار غسالی را انجام می‌داد؟

15 روز در قرنطینه بودم اما هیچ کسی حاضر نشد که به جای من اموات را تغسیل دهد و خودم با رعایت تمام موارد مجبور به تغسیل اموات شدم.

صحبت پایانی

 من باید در هر لحظه از شبانه روز برای غسل میت آماده باش باشم،  3- 4 ماه یکبار حقوق می‌گیرم به نحوی که برای گذران زندگی مجبور به کارگری و گچ کاری هستم و با هر بار عوض کردن پیمان کار امنیت شغلیم به خطر می‌افتد از مسوولین درخواست دارم به وضعیت شغلی‌ام رسیدگی کنند و مرا از شرکتی به قراردادی تغییر دهند.

انتهای پیام/ 970877/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول