به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: دانشآموزان استثنایی علاوه بر خدمات آموزشیِ وزارت آموزش و پرورش، بخشی از خدمات خود را از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان دریافت میکنند.
وی با اشاره به اینکه آموزش استثنایی به طور جدی از سال 1370 در ایران راهاندازی شد، عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار 600 مدرسه خاص و استثنایی در کشور فعالیت میکنند.
وی با اشاره به این که 21 هزار مدرسه در کشور پذیرای دانشآموزان استثنایی هستند، توضیح داد: امروزه بیش از ۲۳ هزار معلم و فعال آموزشی و تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی کار میکنند.
حسینی با اشاره به تفاوتهای آموزش و پرورش عادی و استثنایی، اظهار داشت: دانشآموزان استثنایی در کنار گذراندن تمام مراحل آموزشی عادی، 2 دوره «پیش حرفهای» و «حرفهای» را سپری میکنند؛ دانشآموزان استثنایی قبل از ورود به مقطع اول متوسطه باید دوره «پیش حرفهای» را گذرانده باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه دانشآموزان استثنایی میتوانند در 36 دسته مهارتی منحصر به خودشان آموزش ببینند، عنوان کرد: در حالت کلی تمام دانشآموزان استثنایی میتوانند در یکی از 158 رشته فنی و مهارتی تحصیل خود را پیگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از کتابهای مدارس استثنایی با کتابهای عادی و دانشآموزی تفاوتی ندارند، عنوان کرد: بخشی از کتابهای دانشآموزان استثنایی به مناسب سازی نیاز دارند، در حالی که برخی از دانشآموزان به کتابهای منحصر به شرایط خود نیاز دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش بیش از هزار جلد کتاب درسی را برای دانشآموزان استثنایی مناسب سازی یا تالیف کرده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشآموزان استثنایی در طول تاریخ توانستهاند منشا اثر و ثمر باشند، تاکید داشت: نگرش جامعه در مورد دانشآموزان استثنایی باید تغییر پیدا کند.
انتهای پیام/