اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عزم و اراده جمعی؛ راه عبور از بحران کرونا

باز هم کرونا، همان ویروس کوچکی که حالا دهمین ماه آمدنش به کشورمان در حال سپری شدن است و روز به روز با گستاخی بیشتر جان می‌ستاند.

عزم و اراده جمعی؛ راه عبور از بحران کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کرونا؛ همانی که همه تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و آمد و شدها حول محورش می‌چرخد و ده ماه است در صدر اخبار کشور قرار دارد.

آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا رفته رفته بیشتر شد تا شهر شیراز و استان فارس هم علی‌رغم اقدامات شایسته دانشگاه علوم پزشکی، کادر درمان و ستاد مدیریت کرونا قرمز رنگ شود و باز هم محدودیت‌های شدید کرونایی اوج گیرد.

اکنون که دو هفته از قرنطینه کامل همه گروه‌ها بجز دسته یک می‌گذرد، جریمه‌های بعد از ساعت ۹ لحاظ شده است و مغازه‌ها و اماکن اجازه بازگشایی ندارند، اما عده‌ای با بی‌مبالاتی و بدون استفاده از ماسک در حال گشت و گذار و عکاسی‌ از ژست‌های پاییزی خود هستند و مسبب بروز رخدادهای ناگواری می‌شوند که تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

کافی است در کوچه باغ‌های قصردشت قدمی بزنید یا در کوچه پس کوچه‌های بلوار چمران نگاهی بیندازید تا تعداد زیادی از جوانان را مشاهده کنید که بدون استفاده از ماسک و یا داشتن حجاب مناسب، اقدام به عکاسی پاییزی می‌کنند.

از دیگر سو تخلف برخی مشاغل که کرکره‌ها را تا نیمه گشوده و مشتری راه می‌اندازند، سبب می‌شود محدودیت‌ها یک هفته دیگر تمدید شود. صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌ها برای دریافت روغن نیز از سوی دیگر منجر به شلوغی‌ کوچه و خیابان‌ها شده است، همچنین تجمع مقابل برخی دفاتر ثبت اسناد نیز جالب توجه است.

آمار مبتلایان و فوتی‌ها طی روزهای اخیر در فارس روند کاهشی داشته است، تا جایی که حریرچی، معاون وزیر بهداشت، استان فارس را یکی از بهترین استان‌ها در کنترل و مدیریت بیماری می‌داند و می‌گوید: تعداد تست‌های انجام شده در فارس دو برابر میانگین کشوری است و همین شناسایی زودهنگام و قرنطینه خانگی، روند کنترل بیماری را به خوبی مدیریت کرده است.

اما برخی رفتارها، هنجارشکنی‌ها، بی‌مدیریتی‌ها و سوءاستفاده‌ها در این بحبوحه مشکلات را دوچندان می‌کند تا تلاش عده‌ای که جان و زندگی‌شان را برای کاهش اثرات این ویروس، گره‌گشایی و یا کنترل این بیماری منحوس و ناشناخته حراج کرده‌اند هم نادیده گرفته شده و به نتیجه نرسد.

کادر درمان یکی پس از دیگری مبتلا می‌شوند و جان می‌دهند، همین سه چهار روز پیش بود که دومین بانوی مدافع سلامت در شیراز هم راهی دیار ابدی شد و داغی بر دل همه گذاشت

کادر پزشکی، پرستاری و خدمات‌رسان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها یکی پس از دیگری مبتلا می‌شوند و جان می‌دهند، همین سه چهار روز پیش بود که دومین بانوی مدافع سلامت فارس و شیراز هم راهی دیار ابدی شد و داغی بر دل همه گذاشت.

دورکاری ادارات از دیگر سو، بحثی است که طی هفته گذشته مطرح شد و با سخت‌گیری جهت حضور پرسنل اداری در این حوزه نیز اتفاق خوبی بود اما باز هم برخی در این میان کارشکنی می‌کنند و به دستورالعمل‌ها پایبند نیستند.

این روزها خبرهای ضد و نقیض بسیاری نیز مبنی بر وارد بازار شدن واکسن کرونا به گوش می‌رسد، اما قطعیت آن هنوز به اثبات نرسیده است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا پیرامون آخرین وضعیت کرونا در شهرستان‌های استان فارس می‌گوید: ۱۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی هستند.

عبدالرضا قاسمپور با بیان اینکه هیچ شهرستانی از استان در وضعیت سفید قرار ندارد، اظهار داشت: هر شهرستان با توجه به رنگ مشخص شده شامل محدودیت‌های طرح جامع هوشمند مدیریت کرونا می‌شود.

۱۱ شهرستان فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی هستند که هر منطقه، با توجه به رنگ مشخص شده شامل محدودیت‌های طرح جامع هوشمند مدیریت کرونا می‌شود

معاون استاندار فارس ادامه داد: از فردا یا پس فردا وضعیت و رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان دوباره اعلام و محدودیت‌ها بر اساس آن مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا همچنین همراهی و رعایت بسیاری از مردم سبب شد از آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کووید ۱۹ در استان فارس کاسته شود، گفت: احتمال می‌دهیم که در هفته جاری و پس از اعلام وضعیت جدید شهرستان‌ها، تنها در یکی دو شهرستان استان با رنگ قرمز مواجه باشیم و محدودیت‌ها نیز در سطح شهرستان‌های استان با توجه به تغییر وضعیت، کاهش یابد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به ادامه داشتن و تشدید بازرسی و نظارت‌ها در سطح استان فارس افزود: در مدت دو هفته گذشته ۲۳ هزار و ۴۱۸ خودرو جریمه ۲۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی شده‌اند که نشان از عدم رعایت پروتکل‌ها توسط برخی از مردم است.

قاسمپور در ادامه بازرسی و نظارت در حوزه اصناف را نیز مهم خواند و تاکید کرد: در حوزه اصناف نیز بازرسی‌های بسیاری انجام شده است و تعداد زیادی از اصناف اخطار گرفته‌اند همچنین بازرسی از اصناف در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت.

وی از پلمب ۳۰۰ واحد صنفی متخلف پس از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا خبر داد و افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان فارس تا کنون ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی به دلیل تخلف تعطیل شده‌اند.

گرچه روند ابتلا و مرگ و میر طی روزهای اخیر سیر نزولی داشته اما خطر همچنان وجود دارد و تا زمانی که کرونا به طور کامل از بین نرود باید نسبت به آن احتیاط کرد

قاسمپور بیان کرد: گرچه روند ابتلا و مرگ و میر طی روزهای اخیر سیر نزولی داشته اما خطر همچنان وجود دارد و تا زمانی که کرونا به طور کامل از بین نرود باید نسبت به آن احتیاط کرد.

در این راستا پُر‌واضح است که علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از اقشار جامعه در راستای کنترل این ویروس برخی افراد نیز ساز مخالف می‌زنند و با وجود قربانیان بی‌شمار این ویروس، هنوز آن را جدی نگرفته‌اند!

بدون شک زندگی با شیوه جدید در کنار این ویروس در عین مراقبت از خود راهکار این روزها است به‌ شرطی که تلاش ستاد کرونا، جان‌فشانی‌ کادر درمان، از خودگذشتگی گروه‌های جهادی همیار بیمار، تحمل سختی خانواده‌های پرسنل بهداشت و درمان نیز توسط عده‌ای نادیده گرفته نشود و برخی با بی‌خیالی زحمات این اقشار را زیر سوال نبرند.

چرا که کنترل و مهار این ویروس ناشناخته نیازمند یک عزم همگانی و مشارکت دسته‌جمعی است و اینکه هر کس راه خود را برود، نتیجه موثری در بر نخواهد داشت. به طور قطع، با عبور از این بحران سخت شرایط بهتری در انتظار مردم است که با همتی جمعی می‌توان به آمدن روزهای خوب امیدوار بود.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول