اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بهبودیافتگان کرونایی رعایت این نکات را فراموش نکنند

پزشک عمومی با هشدار به افراد بهبود یافته کرونایی گفت: این افراد پس از بهبودی باید استفاده از ماسک را مد نظر قرار داشته باشند.

بهبودیافتگان کرونایی رعایت این نکات را فراموش نکنند

بابک پورقلیچ مدیر کل حوزه ریاست سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره استفاده از دو ماسک در راستای جلوگیری از انتقال کرونا گفت: ماسک‌های پرستاری و جراحی باید سه لایه بوده و وزن وجنس خاصی هم داشته باشند. افراد با توجه به شغلی که دارند باید از ماسک های مختلف استفاده کنند. استاندارد ماسک های  مورد استفاده جراحان با افراد عادی فرق دارد. اگر شک داریم ماسک ما استاندارد نیست و می خواهیم از بیمار کرونایی مراقبت کنیم می توانیم از دوماسک به همراه هم استفاده کنیم اما اگر ماسک استاندارد باشد همان یک عدد کفایت می کند.

وی در ادامه درباره عوارض ماندگار بیماری گفت: ماندگاری عوارض این بیماری به سن فرد و بیماری زمینه ای بستگی دارد. افرادی که بیماری شدید داشته به ویژه اینکه وارد فاز التهابی شده باشند ممکن است دچار فیبروز ریه شوند بنابراین باید تحت نظر متخصص فیزیوتراپ مطمئن، ورزش های ریوی را برای بازگشت به حالت عادی انجام دهند تا از فیبروز ریه جلوگیری شده و ظرفیت ریه آنان کاهش پیدا نکند. مسلما بازگشت ظرفیت ریه در فردی جوان و مسن تر متفاوت است . این درمان آسیب ها تحت نظارت پزشک و درمان های فیزیوتراپی انجام می شود.

پورقلیچ درباره کاهش اکسیژن به واسطه استفاده از ماسک گفت: ماسک استاندارد برای فعالیت معمولی موجب کاهش اکسیژن نمی شود ولی برای فعالیت هایی مثل کوهنوردی وجود ماسک می تواند در عمق تنفس ما تاثیر داشته داشته و دریافت هوا را کمی با محدودیت مواجه کند.

پزشک عمومی کشورمان با اشاره به اینکه کوید 19 به علت وجود ویروس کرونا به وجود  می آید خاطرنشان کرد: کروناها خانواده ای از ویروس ها هستند که معمولا در فصول سرد باعث سرماخوردگی می شوند. حتی ویروس بیماری سارس هم در این خانواده قرار دارد. ویروس ها با تغییر ژنوتیپی میتوانند باعث ابتلای انسان به بیماری جدید شوند اما تغییرات این ویروس ها انقدر زیاد نیست.

پورقلیچ درباره خرید غذاهای طبخ شده مثل سبزی های سرخ کرده گفت: اگر آماده سازی این غذاها کاملا بهداشتی باشد، خرید آن موردی ندارد این مواد باید از کارخانه های معتبر تهیه شوند.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است افراد مبتلا به کرونا به ویژه کسانی‌که عوارضی همچون اسهال را داشته اند حتی تا چند هفته ویروس را از مجاری تنفسی  و گوارشی دفع کنند گفت: ملاک ما قرنطینه دو هفتگی نیست به همین دلیل به افرادی که بهبود پیدا کرده اند توصیه می شود تا مدت ها پس از حضور در محیط کار، پس از استفاده از سرویس بهداشتی آن مکان را ضدعفونی کنند و از ماسک هم به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول