اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ منعطف و غلتان است/ جزئیات عملکرد ۸ ماهه منابع و مصارف بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: فروش نفت در بودجه سال آینده منعطف و غلتان است و سال آینده احتمال می‌دهیم به سهمیه ای که اوپک برای ایران قائل شده دست پیدا کنیم.

فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ منعطف و غلتان است/ جزئیات عملکرد ۸ ماهه منابع و مصارف بودجه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به عملکرد منابع و مصارف بودجه سال ۹۹ در ۸ ماهه امسال اظهار داشت: منابع پیش بینی شده در سال ۵۷۱ هزار و ۹۹ میلیارد تومان بود که سهم ۸ ماه ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان از منابع به خزانه واریز شد و پنجاه هزار میلیارد تومان از این منابع تحقق پیدا نکرد. همچنین در بخش مصارف ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداختی وجود داشت و ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه مجاز بودیم مصرف کنیم کمتر مصرف کردیم.

وی با بیان اینکه مصارف به دو بخش هزینه ای و عمرانی تقسیم می‌شود اظهار داشت: در بخش مصارف ۳۹ درصد نسبت به ۸ ماهه ۹۸ رشد داشته که در بخش هزینه‌ای ۳۵ درصد رشد داشته و در بخش مرتبط با حقوق و مزایا که قسمتی از بخش هزینه ای است، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده که ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد و ۵۲ هزار میلیارد تومان بابت بودجه عمرانی پرداخت شده که ۶۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

*محقق نشدن ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه در ۸ ماهه​

نوبخت اضافه کرد: در ۸ ماهه امسال، ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع تحقق پیدا نکرد و همچنین در بخش مصارف ۳۱ هزار میلیارد تومان از پرداختی‌ها محقق نشد و ۱۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم. این در حالی است که می‌توانیم سه درصد از رقم بودجه که رقمی بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان است را از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم ولی ۱۹ هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کمتر است. گفته می‌شود کسری بودجه باعث شده استقراض داشته باشیم یا از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم، ولی نه تنها این امر انجام نشده که حتی از تنخواه بانک مرکزی هم کمتر استفاده شد و رئیس کل بانک مرکزی از این بابت تشکر کرد که از این محل فشاری وارد نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به گزارش مرکز آمار درباره رشد اقتصادی در ۶ ماهه امسال گفت: رشد ناخالص داخلی با نفت دو دهم درصد مثبت بوده و به غیر از بخش خدمات که به خاطر کرونا بسیاری از مشاغل را از دست دادیم، سایر بخش ها رشد مثبت داشتند. در بخش صنایع و معادن رشد مثبت ۴ درصد بوده است و رشد بخش کشاورزی نیز مثبت بوده و رشد اقتصادی در ۶ ماهه بدون نفت منفی دو دهم درصد است.

*به پیمانکاران اوراق ندادیم، ریال ناشی از فروش اوراق را دادیم

وی ادامه داد: در مورد طرح‌های عمرانی نیز در گذشته اوراق را به پیمانکاران می‌دادیم اما برای اینکه این بخش رونق بگیرد، این اوراق را به روز فروختیم و ریال آن را به پیمانکار دادیم تا کار بهتر پیش برود و همین موضوع اثر خود را در تشکیل سرمایه ساختمان نشان داده و ۵.۴ درصد رشد کرده است. همچنین سرفصل سرمایه ثابت ناخالص نیز ۱.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.  بنا به هر دلیلی پیمانکاران یا پول نقد می گیرند یا اوراق با ۱۵ تا ۱۸ درصد سود دریافت می‌کنند در حال حاضر اکثر کارگاههای عمرانی در مراکز استانها فعال هستند هرچند سیاست پولی از سوی بانک مرکزی انقباضی بود اما سیاست ما نیمه انبساطی بود.

در ادامه این نشست خبری، حمید پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: برای سی میلیون نفر که تحت پوشش بیمه سلامت هستند سهم بیمه رایگان از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش سلامت با رویکرد مقابله با کرونا که مربوط به تجهیزات واکسن و سایر مباحث مربوط می‌شود، این اعتبار ۳۴ هزار میلیارد تومانی امسال به ۷۷ هزار میلیارد تومان با رشد ۲.۳ برابری می رسد. همچنین ۵۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای احداث ساختمان پیش‌بینی شده است. همچنین استخدام ۵۳ هزار نیروی کار درمان پیش‌بینی شده که امسال و سال آتی اجرایی می‌شود. ناوگان بیمارستانی نیز ۱۰ هزار تخته در قالب ۶۰ بیمارستان عملیاتی می‌شود.

پوراصغری درباره وضعیت بخش آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: در بخش آموزش و پرورش اعتبارات از ۶۵ هزار میلیارد تومان امسال به ۹۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که ۱۰ هزار کلاس در قالب ۱۶۰۰ مدرسه ایجاد می شود. برای آموزش مجازی در مناطق محروم در لایحه بودجه سال آینده منابع پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: چهار هزار میلیارد تومان بابت بیمه تکمیلی ۱.۸ میلیون نفر ایثارگران در نظر گرفته شده و همچنین برای بیمه بازنشستگی بیمه قالیبافان خادمان مساجد و برخی از دیگر مشاغل اعتباراتی در نظر گرفته شده است. همچنین برای معلولان هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و برای رزمندگان معسر ۱۴۲۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم.

در ادامه این جلسه، حمیدرضا عدل معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی از ۸۸ هزار میلیارد تومان به ۱۳۴ هزار میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است، گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی گندم در سال آینده گذاشته شده است. همچنین منابع خوبی برای مرغ لاین که در بحث جوجه ریزی موثر است پیش‌بینی شده است. همچنین برای واکسن دام و طیور رشد دو برابری اعتبار وجود دارد.

در بخش بعدی جلسه، نوبخت و سایر مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

*خودداری از اعلام میزان پیش بینی شده برای درآمدهای ارزی نفتی دولت در سال آینده

پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه حاضر به پاسخ دادن به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان پیش بینی درآمدهای ارزی نفتی دولت در سال آینده که بر مبنای آن، درآمدهای ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی از این محل در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است، نشد.

*۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی ۸ ماهه محقق شد​

نوبخت گفت: در هشت ماه اول سال ۱۰۰درصد پیش بینی مالیاتی محقق شده و قرار نیست بار جدیدی به مردم تحمیل شود. در سال آتی نیز به همین شکل عمل خواهد شد.

وی با خنده افزود: همسان سازی حقوق بازنشستگان تا انقلاب مهدی ادامه خواهد یافت

همچنین پور اصغری در تکمیل صحبت های نوبخت گفت: حقوق بازنشستگان در سال آتی ۲۵ درصد رشد کرده است و همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.

نوبخت با بیان اینکه بودجه سال بعد انبساطی است یا نه گفت: در شرایط رکود اقتصادی هستیم در واقع چون تقاضا کاهش یافته تولید محدود شد. از طرف دیگر حجم‌نقدینگی که تقاضای بالقوه است بالاست. بانک مرکزی حتی منابع مقابله با کرونا از صندوق توسعه را با احتیاط عمل میکند و تلاش بر محدود کردن نرخ تورم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سیاستهای مالی دو ابزار مهم دارد که مخارج دولت و مالیات است که هر دو روی حجم‌پول موثر است. اگر از نظر مالی بخواهیم انقباض داشته باشیم خرج دولت را کاهش میدهیم. در سیاست مالی تلاش ما این است که به صورت انبساطی عمل‌کنیم. تلاش کردیم از طریق افزایش هزینه های پرسنلی قدرت خرید مردم را با وجود تورم زیاد‌ کنیم. در گزارش مرکز امار هم امد که در حوزه هزینه بخش خصوصی جهت گیری مثبت بوده است. برای اولین بار رشد بدون نفت مثبت شد.

*تورم‌ کشور ناشی مسائل پولی نیست بلکه ناشی از قیمت ارز است

نوبخت تاکید کرد: به نظر سازمان برنامه و بودجه، تورم‌ کشور ناشی مسائل پولی نیست بلکه ناشی از طرف عرضه و قیمت ارز است.چراکه بار سنگین فشار هزینه روی دوش آنهاست.

سید حمید پورمحمدی در پاسخ به اینکه آیا واردات خودرو در سال آینده باز می‌شود یا خیر اظهار داشت: اگر شرایط عادی باشد و آثار مخرب ارزی نداشته باشد می‌تواند واردات خودرو باز شود اما در غیر اینصورت، شرایط کنونی ادامه پیدا می کند و سازمان برنامه و بودجه دنباله‌رو سیاست‌های پولی است.

نوبخت درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی در 8 ماهه امسال نیز گفت: تقریباً ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی در این مدت محقق شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: فروش نفت در بودجه سال آینده منعطف و غلتان است و سال آینده احتمال می‌دهیم به سهمیه ای که اوپک برای ایران قائل شده دست پیدا کنیم.

همچنین یکی از خبرنگاران از نوبخت پرسید که با وجود مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس؛ آیا امکان صادرات ٢.٣ میلیون بشکه نفت در سال ١۴٠٠ وجود دارد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با لبخند پاسخ داد: حتما پس از لغو تحریم‌ها در نتیجه مصوبه اخیر دوستانمان در مجلس نه تنها ٢.٣ میلیون بشکه که حتی ۴.۶ میلیون بشکه نفت هم می‌توانیم صادر کنیم!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول