اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

عابدزاده: پرسپولیس قهرمان آسیا شود افتخارش برای کل ایران است/ 15 سال با امیر کار کردم تا به اینجا رسید

دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود، افتخارش فقط برای پرسپولیس نیست و به نام ایران ثبت خواهد شد.

عابدزاده: پرسپولیس قهرمان آسیا شود افتخارش برای کل ایران است/ 15 سال با امیر کار کردم تا به اینجا رسید

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، احمدرضا عابدزاده با گذشت چند روز از سالگرد صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی 1998، صحبت‌هایی را در مورد آن مسابقه و مسائل مختلف انجام داد. متن این گفت‌وگو را در زیر بخوانید.

* حتما خبر دارید که چند روزی از حماسه ملبورن گذشته است.

بله، 23 سال از آن روز گذشته ولی صدا و سیما همچنان آن مسابقه را تکرار می‌کند.جالب است هرگاه مردم آن بازی را می‌بینند در موردش صحبت می‌کنند و دیدار ایران و استرالیا از اذهان پاک نشده است. همه بازیکنانی که در آن دیدار به میدان رفتند برای شادی دل مردم فوتبال بازی کردند و صعود تیم ملی بعد از 20 سال به جام‌جهانی برای همه ما لذت‌بخش بود.

الان جوان‌ها و کسانی که آن مسابقه را به یاد ندارند وقتی بازی را تماشا می‌کنند در موردش با بزرگترها حرف می‌زنند خدا را شکر می‌کنم که خاطرات خوبی برای مردم به جا گذاشتیم و پرچم ایران را بالا بردیم اما یک درخواست هم از صدا و سیما دارم.

* چه درخواستی؟

از آنها خواهش می‌کنم که هر سال بازیکنان نسل 98 را که در آن بازی‌ها حضور داشتند دور هم جمع کنند و خاطرات برای مردم زنده شود همه دنیا این کار را انجام می‌دهند و واقعا نفراتی مثل بیژن ذوالفقار نسب پرویز کماسی و کسانی که در آن تیم زحمت کشیدند باید در اذهان مردم بمانند به همین خاطر است که می‌گویم صدا و سیما باید این نفرات را دور هم جمع کند تا آنها فراموش نشوند.

* شما در تیمی مثل تام اصفهان بازی می‌کردید آیا از آن تیم خبر دارید؟

بله؛ هر زمان که به اصفهان می‌روم در دفتر باشگاه دور هم جمع می‌شویم. دفتر باشگاه تام اصفهان همچنان وجود دارد و من با آقایان چرخابی و اسلامی در ارتباط هستم. تام اصفهان و جم آبادان تیم‌هایی هستند که برای من مهم بودند و هیچ وقت خاطرات حضورم در این تیم‌ها را فراموش نمی‌کنم.

* استقلالی‌ها می‌گویند عابدزاده استقلالی است و پرسپولیسی‌ها هم شما را به خودشان منتسب می‌کنند شما طرفدار کدام تیم هستید؟

وقتی بحث پرچم ایران و تیم ملی مطرح می‌شود، استقلال و پرسپولیس زیر مجموعه این پرچم قرار می‌گیرند آبی و قرمز برای همه محترم هستند و به هر حال مردم این تیم‌ها را دوست دارند ولی همانطور که توضیح دادم همه باید به هم کمک کنیم تا یک تیم ملی خوب داشته باشیم چون استقلال و پرسپولیس هستند که شاکله تیم ملی را تشکیل می‌دهند.

* شما در چند دربی بازی کرده‌اید؟

با استقلال در 8 دربی و با پرسپولیس هم اگر اشتباه نکنم در 13 دربی بازی کردم که در هیچ کدام باخت نداشته‌ام.

* آیا کسی برای شما کری می‌خواند؟

(با خنده) برای من کسی نمی‌تواند کُری بخواند.

* دلیلی اینکه خیلی از مدافعان معتقد بودند وقتی شما درون دروازه می‌ایستید خیالشان راحت است، چه بود؟

این‌ها بستگی به نوع تمرینات دارد زمانی که فوتبال بازی می‌کردم و حتی همین حالا برای خودم تمرینات جداگانه داشتم اگر تیم عصرها تمرین می‌کرد من یک ساعت و نیم صبح‌ها تمرین داشتم زمانی که در تام اصفهان بودم این کار را شروع کردم و وقتی به استقلال و سپس پرسپولیس رفتم این رویه را ادامه دادم. مردم از دروازه‌بان استقلال و پرسپولیس انتظار زیادی دارند و من هم این موضوع را خوب فهمیده بودم تمرینات جداگانه و پرفشاری انجام می‌دادم تا همیشه در سطح بالایی باشم خوشحالم با همین رویه 15 سال تیم ملی فوتبال ایران را درون دروازه راحتت کرده بودم الان پسرم هم همین شرایط را دارد.

پسرم در پرتغال و در تیم ماریتیمو 4 سال است که بازی می‌کند و او هم همین شیوه را در نظر گرفته است چند وقت پیش وقتی با تیم ملی از اردو برگشت راهی دانمارک شد و با یک مربی مخصوص سه روز تمرینات ویژه انجام داد. او از جیبش هزینه کرد تا خودش موفق شود. این انتظار برای همه فوتبالیست‌ها و دروازه‌بانان به خصوص در تیم‌های پر طرفدار وجود دارد.

* چندی پیش فیلمی از او منتشر شد که با اعتماد به نفس به زننده پنالتی می‌گفت به من چیپ بزن آیا او این اعتماد به نفس را از شما یاد گرفته است؟

همینطور است، در سال 74 در زمین شماره سه ورزشگاه آزادی و زمانی که امیر فقط دو سال و سه ماه سن داشت با تیم ملی تمرین می‌کردیم از همان روز نوع تمرینات من را تماشا می‌کرد و حتی عکس آن تمرین را در آلبوم خاطرات‌مان داریم. 15 سال با امیر کار کردم و او در انگلیس تحصیلات خود را ادامه داد تا در زمینه فوتبال هم او را به خوبی پیش بردیم و می‌بینید که حالا راهی پرتغال شده و بهترین دروازه‌بان تیمش محسوب می‌شود.

*‌‌آیا الان هم به او توصیه می‌کنید؟

بله من بازی‌های او را می‌بینم و قبل از بازی‌ها با او تماس می‌گیرم و اگر لازم باشد نکات روحی و روانی را به وی منتقل می‌کنم. هم من و هم مادرش با او حرف می‌زنیم هر چند خوشبختانه الان به شرایطی رسیده که شاید نیاز به توصیه‌های ما هم نداشته باشد اما همچنان با او در تماس مداوم هستیم.

* شما جزو کسانی هستید که هر سال به مزار سیروس قایقران سر می‌زنید، خاطره‌ای از او در ذهن است؟

همه زندگی ما خاطره است مرحوم قایقران یکی از دوستان خوب ما بود و من وظیفه دارم که هر سال بر سر مزار وی حاضر شوم 18 سال به صورت مداوم این کار را در سالگردش انجام دادم و در یکی دو سالی هم که نتوانستم به انزلی بروم در اردیبهشت یا خرداد ماه با همسرم این کار را انجام می‌دادیم و به مزار او سر می‌زدیم.

* توصیه شما در این روزهای کرونایی به مردم چیست؟

این ویروس همه دنیا را درگیر کرده توصیه من به خانواده‌ها در وهله اول این است که رفت و آمدها را کم کنند، پدر و مادرها با فرزندان خود از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشند و الان هم نرم‌افزارهایی آمده که می‌شود تصویری صحبت کرد همین باعث می‌شود رفت و آمد خانواده‌ها کمتر شود اما ارتباط‌ها برقرار باشد. از طرف دیگر زدن ماسک بسیار مهم است و می‌تواند روی کم شدن این بیماری کمک کند می‌دانید که دو هفته قرنطینه را برای مردم در نظر گرفتند و همین موضوع آمار کاهش بیماری در روز را بالا برد حدود 100 الی 150 نفر در روز کمتر به این ویروس آلوده می‌شوند و من مطمئن هستم اگر مردم خودشان رعایت کنند می‌توانیم هر چه سریع‌تر از این شرایط خارج شویم.

* پیش‌بینی شما از حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا چیست؟

اینجا دیگر بحث ملی است پرسپولیس شرایط خوبی دارد و الان همه باید از این تیم حمایت کنند تا قهرمان شود اگر این قهرمانی به دست بیاید فقط برای پرسپولیس نیست و به نام ایران ثبت خواهد شد. ان‌شاءالله این تیم با تمام وجود در مسابقات فینال شرکت کند تا قهرمان شود و مردم ایران بعد از مدت‌ها درگیری با ویروس کرونا و مشکلات متعدد یک روز خوب را سپری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول