اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پس از 25 سال، ارتش سودان بخش وسیعی از خاک خود را از اتیوپی پس گرفت

ارتش سودان که اتیوپی را به اشغال بخش‌هایی از مناطق مرزی خود متهم می‌کرد، پس از گذشت 25 سال، موفق شد بخش وسیعی از منطقه کشاورزی مورد منازعه مرزی با اتیوپی را تحت کنترل درآورد.

پس از 25 سال، ارتش سودان بخش وسیعی از خاک خود را از اتیوپی پس گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش سودان، جمعه (دیروز - ۴ دسامبر)، پس از گذشت ۲۵ سال از سیطره نیروهای اتیوپی بر مناطق کشاورزی«الفشقه» در نوار مرزی مشترک با اتیوپی، وارد این منطقه شدند و آن را از اتیوپی بازپس گرفتند.

به نوشته پایگاه خبری « سودان تریبون»، شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش اتیوپی طی دو دهه گذشته، کنترل این منطقه حاصلخیز و کشاورزی را پس از عقب‌نشینی ارتش سودان به دست گرفته بودند.

به گفته منابع آگاه، ارتش سودان دیروز با پنج کیلومتر پیشروی در منطقه الفشقه وارد پایگاه «خور یابس» واقع در «برکه نورین» شد و این مناطق را از کنترل شبه‌نظامیان تحت حمایت ارتش اتیوپی خارج کرد.

 پایگاه خبری «سودان پست» نیز از ورود ارتش سودان به پایگاه خوریابس خبر داد و نوشت که با این اقدام کنترل نیمی از منطقه تحت کنترل شبه نظامیان «الشفتا» بازپس گرفته شد.

در ۲۸ می گذشته در منطقه برکه نورین، یک فرمانده نظامی ارتش سودان در پی تبادل آتش با نیروهای تحت حمایت ارتش اتیوپی کشته شد و هزاران سودان در پی  درگیری‌های موجود میان دو طرف به مناطق نزدیک محل درگیری فرار کردند و در پی آن، نیروهای ارتش سودان حضور خود در نوار مرزی با اتیوپی را تقویت کرد.

اتیوپی و سودان بر سر منطقه الفشقه از استان «القضارف» سودان که در مجاورت منطقه «امهرا» اتیوپی  قرار دارد، با یکدیگر اختلاف مرزی دارند و هر از چند گاهی در نتیجه اقدامات غیرقانونی شبه نظامیان، این منطقه دچار تنش می شود. این منطقه که روخانه‌های «باسلام»، «استیت» و «عطبره» در آن روان است دارای ۶۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز است.

در پی حمله ارتش اتیوپی به اقلیم تیگرای در چهارم نوامبر گذشته، ارتش سودان نیروهای ذخیره خود را در مرز مشترک با اتیوپی مستقر کرد تا مانع نفوذ نیروهای مسلح به اراضی خود شود، در عین حال به ۴۷ هزار پناه‌جوی اتیوپیایی اجازه داد تا از مرزهای سودان عبور کنند. هفته پیش نیز، سودان ۵۰ نظامی را که در پی درگیری‌های نظامی در تیگرای خود را تسلیم کرده بودند، به ارتش اتیوپی تحویل داد.

« آبی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای و حزب حاکم جبهه آزادی بخش خلق تیگرای، چهارم نوامبر جاری نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه  اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم اعلام کرد که ناچار شده «جنگی ناخواسته و بی‌فایده» را در منطقه تیگرای آغاز کند. نخست‌وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به  تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می‌کند. 

آبی احمد پس از تصدی نخست‌وزیری در سال ۲۰۱۸، از اصلاحات سیاسی فراگیری خبر داد که همین اصلاحات دستیابی او به جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۹ را تضمین کرد اما گویا این اصلاحات موجب به حاشیه رانده شدن حزب حاکم در تیگرای شد که پیشتر کنترل حاکمیت در اتیوپی را در دست داشت.

به همین دلیل جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از ائتلاف دولت آبی احمد خارج شد و در ماه سپتامبر انتخاباتی محلی برگزار کرد. پس از آن هر یک از دو طرف دیگری را غیرقانونی اعلام کردند و هر یک، طرف مقابل را به آغاز درگیری و جنگ متهم کرد. بنا بر جدیدترین اطلاعات مربوط به این درگیری، کنترل شهر «مکله» مرکز اقلیم تیگرای چند روزی است که به دست ارتش اتیوپی افتاده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول