اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آمادگی عراق برای بازگشایی دومین گذرگاه مرزی با عربستان سعودی

مقامات عراقی از آمادگی برای بازگشایی دومین گذرگاه مرزی مشترک با عربستان سعودی پس از گذرگاه «عرعر» خبر دادند.

آمادگی عراق برای بازگشایی دومین گذرگاه مرزی با عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت محلی در استان «المثنی» عراق، امروز (شنبه - ۵ دسامبر)، از آمادگی برای بازگشایی گذرگاه مرزی «الجمیمه» با عربستان سعودی خبر داد.

اداره پلیس استان المثنی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، اعلام کرد: «احمد منفی جوده» استاندار المثنی، «عبدالرضا کاطع فهد» رئیس پلیس این استان، فرماندهان پلیس، دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و اطلاعاتی با حضور فرماندار و فرماندهی تیپ 11 نیروی مرزبانی از این گذرگاه بازدید کردند.

استاندار نیز در این بازدید اعلام کرد که اوضاع امنیتی در استان المثنی و مناطق صحرایی که شاهد ترددهای داخلی و خارجی است، کاملا پایدار است.

وی افزود که دولت محلی آمادگی دارد گذرگاه مرزی الجمیمة با عربستان را که به تامین هزاران فرصت شغلی برای شهروندان استان و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در راستای پیشرفت اقتصاد منجر خواهد شد، افتتاح کند.

سرتیپ عبدالرضا کاطع فرماندهی پلیس المثنی نیز گفت: فرماندهی پلیس این استان آمادگی تامین امنیت نوار مرزی مشترک با عربستان سعودی را دارد و نیروهای کافی برای جلوگیری از بروز شکاف امنیتی و حفاظت از تاسیسات مرزی که در نزدیکی گذرگاه برپا خواهد شد، مستقر خواهند شد. 

پیش از این در ۲۸ آبان گذشته، گذرگاه مرزی «عرعر» به عنوان تنها گذرگاه میان عراق و عربستان سعودی، پس از گذشت ۳۰ سال و کشمکش‌ها و رایزنی‌های رسمی طولانی، به طور رسمی بازگشایی شد.

دو سال پیش، عربستان سعودی از طریق امضای تفاهم نامه با عراق، مکلف به انجام تغییرات لازم و ایجاد امکانات لازم در این گذرگاه مرزی به ارزش ۵۰ میلیون دلار شد تا شرایط گذرگاه عرعر برای انجام تبادلات تجاری فراهم باشد. در تاریخ ۲۱ آبان ماه در جریان نشست مجازی مشترک «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، طرفین در خصوص نُه بند به توافق رسیدند که بازگشایی گذرگاه مرزی عَرعَر یکی از آنها بود.

وعده بازگشایی دو گذرگاه مرزی عرعر و الجمیمه میان عربستان و عراق، نزدیک به سه سال است که از سوی مقامات سعودی داده می‌شد و آنها از تجهیز این گذرگاه‌ها برای بازگشایی و بهره‌برداری دایمی خبر می‌دهند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول