اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رآکتور اتمی «خورشید مصنوعی» در چین آغاز به کار کرد

چین برای نخستین‌بار «رآکتور اتمی خورشید مصنوعی» خود را به راه انداخت.

رآکتور اتمی «خورشید مصنوعی» در چین آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، روزنامه پیپلز دیلی چین گزارش داد که این کشور برای نخستین بار و به صورت موفقیت‌آمیز رآکتور اتمی خورشید مصنوعی خود را روشن کرده است. این رآکتور قرار است منبع انرژی پاکی همانند خورشید باشد. 

این رآکتور به گونه‌ای طراحی شده که واکنش‌های شیمیایی که به طور طبیعی در سطح خورشید رخ می‌دهند را با کمک گازهای هیدروژن و دیتریوم شبیه‌سازی می‌کند. 

این رآکتور به نام توکاماک بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین رآکتور گداخت هسته‌ای چین به شمار می‌رود. این رآکتور در جنوب غربی استان سیچوآن واقع شده و ساخت آن سال گذشته به پایان رسید. 

به خاطر میزان نیرویی که این رآکتور تولید کرده و گرمایی که ایجاد می‌کند، به این رآکتور خورشید مصنوعی نیز می‌گویند. این رآکتور از یک میدان مغناطیسی بسیار قوی برای تحریک پلاسمای داغ استفاده کرده و می‌تواند به دمای 150 میلیون درجه سلسیوس که 10 برابر دمای هسته خورشید است برسد.

روزنامه پیپلز دیلی گزارش داد: توسعه انرژی هسته‌ای نه تنها راهی برای تأمین نیازهای استراتژیک چین در حوزه انرژی است، از اهمیت بسیار بالایی برای توسعه پایدار این کشور در آینده در حوزه انرژی در اقتصاد ملی برخوردار است. 

این پروژه بخشی از همکاری چین با موسسه بین المللی رآکتورهای تحقیقاتی ترمونوکلیر فرانسه است. در واقع این پروژه بزرگ‌ترین پروژه تحقیقاتی در باره گداخت هسته‌ای در جهان است که ارزش سرمایه گذاری آن 24 میلیارد دلار برآورد می‌شود و حدود 35 کشور در آن مشارکت می‌کنند که انتظار می‌رود تا سال 2025 به پایان برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول