اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

شناسایی ۲۵ درصد بیماران مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد/اقدامات مراقبتی از بیماران HIV در پاندمی کووید ۱۹

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خدمات رایگان بیماران مبتلا به ایدز گفت: تاکنون ۲۵ درصد بیماران HIV در استان شناسایی شده‌اند.

شناسایی ۲۵ درصد بیماران مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد/اقدامات مراقبتی از بیماران HIV در پاندمی کووید ۱۹

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، HIV یک بیماری عفونی ساده و قابل کنترل است و فرد مبتلا در صورت تشخیص و درمان به موقع و مداوم ،هم می‌تواند زندگی طبیعی  مانند سایر افراد داشته باشد و هم اینکه انتقال بیماری به دیگران را کاهش دهد .

۱۱ آذر  امسال روز  جهانی  ایدز نام‌گذاری شده و از ۱۱ تا ۱۷ آذر هم هفته اطلاع‌رسانی بیماری ایدز است از  همین رو با کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد به گفت‌وگو نشستیم.

سید حسن فقیهی با اشاره به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های هفته آموزش و اطلاع رسانی  بیماری ایدز به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: تاکنون ۱۰۱ بیمار زنده  مبتلا به HIV  در استان شناسایی شده  که از این تعداد ۸۹ نفر تحت مراقبت و درمان هستند که در ارزیابی اخیر ۶۵بیمار تحت درمان ،در ۶۳ نفر از آنها بار ویروسی کنترل شده است.

وی با اشاره به اینکه HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است و در صورت تشخیص و درمان به موقع باعث می‌شود فرد مبتلا عمر طبیعی مانند سایر افراد داشته باشد، افزود: برآورد ما وجود ۴۱۰ بیمار مبتلا به اچ آی وی  در کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون قریب  ۲۵ درصد یعنی ۱۰۱ نفر از آنها شناسایی شده است.

کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت استان  کهگیلویه و بویراحمد و معاونت بهداشتی دانشگاه  با بیان اینکه در چند سال اخیر موارد فوت ناشی از این  کاهش یافته گفت: علت کاهش بیماران فوتی شناسایی بموقع  و تحت درمان قرار گرفتن آنها است، ضمن اینکه حدود ۱۰۰ نفر از بیماران در استان‌هایی مانند فارس ،تهران ، خوزستان و ...تحت درمان هستند. تمامی خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به ایدز  در کهگیلویه و بویراحمد مطابق با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت است و چون تعداد بیماران کمتری داریم حتی خدمات‌دهی و پیگیری بیماران بهتر انجام می‌شود و نیاز به مراجعه بیماران استان  به دیگر استان‌ها  جهت دریافت خدمات مراقبتی و درمانی نیست.

فقیهی با بیان اینکه تمام خدمات از تشخیص، مراقبت، درمان و آزمایشگاه بیماران مبتلا به ایدز رایگان و محرمانه است، عنوان کرد: تا شخص مبتلا به ایدز رضایت ندهد به هیچ کدام از اعضای خانواده در خصوص بیماری فرد مطلبی گفته نمی‌شود به همین دلیل بیماری فرد مبتلا به HIV محرمانه است.

وی با تاکید بر ارائه خدمات بهتر به مبتلایان به ایدز گفت: همان خدماتی که در تهران به فرد مبتلا به ایدز ارائه می‌شود در کهگیلویه و بویراحمد هم ارائه می‌شود  در استان بیماران را چک می‌کنیم و اگر بیماری برای گرفتن دارو مراجعه نکرده باشد علت را پیگیری می‌کنیم.

این کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال بیماریابی HIV در سطح استان هستیم، افزود: در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز و پایگاه‌های  مشاوره بیماری‌های رفتاری، مراکز ترک اعتیاد و زندان‌ها تست HIV انجام می‌شود، همچنین از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون تمامی زنان باردار در اولین ویزیت بارداری به لحاظ HIV ارزیابی می‌شوند.

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این نکته که در چند سال اخیر به دلیل تحت درمان بودن بیماران ایدزی موارد بروز بیماری کمتر بوده، افزود: از مجموع ۱۰۱ بیمار زنده  شناسایی شده ۶۷ مورد مرد و ۳۴ نفر هم زن هستند. در گذشته بیشترین راه انتقال بیماری از طریق اعتیاد تزریقی بوده اما در موارد جدید ۷۰ درصد از طریق رابطه جنسی و ۳۰ درصد اعتیاد تزریقی بوده است. کار خوبی که در ۳ سال اخیر تاکنون انجام دادیم اینکه ۷ نوزاد از مادرانی که HIV آنها مثبت بود سالم به دنیا آمدند.

فقیهی در پاسخ به سوال مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز در دوران کرونا گفت: در زمان پاندمی کووید ۱۹ تمامی بیماران مبتلا به ایدز ماهانه مراقبت و ویزیت شدند و برای همه این افراد و پرسنل مرکز مشاوره واکسن انفلونزا تزریق شد. جهت همه بیماران مبتلا به ایدز دو نوبت ماسک و مواد ضدعفونی توزیع شد که خوشبختانه به جز یک مورد که بهبود پیدا کرده ، تاکنون  ابتلا سایر افراد به کووید ۱۹ گزارش نشده است .

وی با اشاره به کیت‌های رپید تست HIV گفت: این کیت‌ها باعث می‌شود در کمتر از ۲۰ دقیقه وضعیت ابتلای افراد مشخص شود.تمامی خدمات دارویی و تشخیصی بیماران در سطح استان و کشور رایگان است، خوشبختانه علی‌رغم تحریم‌ها با  کمبود و مشکل دارویی مواجه نیستیم.

این کارشناس بیماری‌ها در بخش،پایانی سخنان خود با بیان اینکه همه دستگاه‌ها اعم از آموزش و پرورش، بهزیستی و ...وظایف خود در رابطه با آموزش و اطلاع رسانی  بیماری ایدز را انجام می‌دهند گفت: دو رویکرد مراجعه داوطلبانه و رویکرد پیشنهاد درمانگر برای شناسایی بیماران  مبتلا به ایدز را دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر تشخیص و درمان به موقع بیماری ایدز گفت: سال گذشته یک نفر و امسال ۳ بیمار مبتلا به ایدز جان خود را از دست دادند که موارد مرگ امسال از بیماران غیر فعال و یا با تاخیر طولانی مدت در دریافت درمان است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول