اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ایجاد شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در ندامتگاه تهران بزرگ

آیین افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف برگزار شد.

ایجاد شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در ندامتگاه تهران بزرگ

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،  آیین افتتاح شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف مستقر در ندامتگاه تهران بزرگ با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، حیات الغیب مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، حجت الاسلام فیروزجایی معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در امور زندان‌ها و دیگر مقامات و مسؤولین قضایی در محل ندامتگاه تهران بزرگ واقع در بخش فشافویه استان تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه قضائیه در این مراسم ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت دانشمند هسته‌ای آقای دکتر فخری زاده و بیان خاطراتی از مباحثاتی که با وی در باب فلسفه علم داشته است با ذکر آنکه مجازات زندان جز در حداقل موارد جزو مجازات‌های اسلامی نیست، گفت: مجبور هستیم در برخی موارد در برابر افراد خطرناک برای جامعه از آن استفاده کنیم. 

وی افزود: هر آدمی را که یک روز زودتر از زندان خلاص کنید خدمت بزرگی به جامعه، به زندانبان و خود آن فرد زندانی و خانواده اوست. کسی که در شورای حل اختلاف زندان کار می‌کند کار خیلی بزرگ انجام می‌دهد و نجات بخش انسان‌ها از زندان است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف ادامه داد: بالاخره در هر پرونده هم به متشکی عنه و هم به شاکی توجه کنید و جامعه و هم خود مردم و میانجی گران و هم شورای حل اختلاف این مسأله چند وجهی را حل کنند و به همه ابعاد مسأله توجه کنند تا مسائل زندانی حل شود. مثلا اگر اساس مشکل از بیکاری زندانی بوده است با کمک خیرین، کار آفرینان برای زندانی کار فراهم شود تا بتواند در آینده بدهی‌اش را پرداخت کند و امثالهم که البته این اقدامات روحیه جهادی می‌خواهد. 

وی از همکاران سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی به ویژه از ریاست سازمان و مدیران و تمامی همکارانی که سعی دارند تا افرادی که ظرفیت آزادسازی دارند، آزاد شوند تقدیر و تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی بیان داشت: لازم است تعداد زیادی نیرو در اینجا به کمک بیایند تا این مسأله هرچه سریع‌تر حل شود و آقای مهدوی و آقای فیروزجایی تلاش خوبی کردند تا این کار به نتیجه برسد و زندانیان با کمک خیرین و نیکوکاران آزاد شوند. 

در این مراسم که با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، حیات الغیب طی سخنانی با تقدیر از مساعدت‌های رئیس کل دادگستری استان تهران و ریاست سازمان زندان‌ها برای رفع مشکلات زیرساختی ندامتگاه تهران بزرگ گفت: از کل زندانیان استان تهران ۲۵ درصد متهمین و ۷۵ درصد را محکومین تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۹۷ درصد از زندانیان مرد و ۳ درصد زن هستند.

وی افزود: یکی از مسائل مرتبط با رسیدگی به امورات زندانیان که مورد تأکید ریاست قوه قضائیه و همچنین ریاست سازمان زندان هاست، مقوله شورا‌های حل اختلاف است که زمینه بسیار خوبی برای کاهش پرونده‌های قضایی، کاهش ورودی پرونده‌ها و حتی جمعیت کیفری در زندان محسوب می‌شود و به جرأت می‌توان گفت یکی از بارزترین نماد‌های صلح و سازش مربوط به شورا‌های حل اختلاف داخل زندان است که در صورت حمایت همه جانبه می‌تواند موجب کاهش اطاله دادرسی، سرعت بخشیدن به رسیدگی و حتی کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی شود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران تصریح کرد: مقوله بعدی آن است که برخی از زندانیان با عنوان رد مال جزئی در حبس به سر می‌برند که با پیگیری واحد مددکاری زندان و شورای حل اختلاف می‌توان در رابطه با آزادسازی زندانی یا تخفیف و کسب رضایت از شکات زمینه استخلاص این زندان را فراهم کرد.

حیات الغیب در ادامه افزود: در زندان‌های قزلحصار، رجایی شهر، دماوند، زنان و کانون اصلاح و تربیت در مجموع ۵ شعبه شورای حل اختلاف فعال وجود دارد که با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته امروز با حضور ریاست مرکز توسعه شورا‌های حل اختلاف کشور ۳ شعبه در ندامتگاه تهران بزرگ کار خود را آغاز می‌کند و امیدواریم با همکاری خوبی که بین اداره کل زندان‌های استان تهران و شورای حل اختلاف استان وجود دارد در سایر زندان‌ها نیز در آینده نزدیکی شعب سازشی راه اندازی شود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران با بیان آنکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ پرونده در شعب فعال شورای حل اختلاف داخل زندان‌ها رسیدگی شده گفت: خوشبختانه ۲۳۶ فقره از آن‌ها منجر به صلح و سازش شده که با توجه به آنکه اکثرا این پرونده‌ها، پرونده‌های قتل و مجازات قصاص بوده دارای ارزش و اعتبار بسیار بالایی است که توانسته اند محکوم را از چوبه دار نجات دهند. همچنین بیش از ۵۰ پرونده مفتوح دیگر در حال رسیدگی است که در آینده نزدیک منجر به نتیجه خواهد شد.

مهدوی نیز در ادامه بیان داشت: آیت الله رئیسی در بخشنامه‌ای که در مرداد ماه سال گذشته منبعث از ماده ۱۱ و ۸ قانون شورا تصریح کرد که شعب صلح و سازش شورای حل اختلاف در دادسرا‌ها و زندان‌ها و سایر مراجع ذیربط استقرار یابد. 

وی افزود: در حال حاضر ۲۶ شعبه در ۱۹ دادسرای تهران مستقر شده و به علاوه در اتحادیه‌های صنعتی، شهرک‌های صنعتی و حتی یکی از امام زادگان در شهر تهران ۵۹ شعبه ویژه صلح و سازش و ۵۰ شعبه صلح و سازش در شهر‌های تابعه استان تهران مستقر است و تا آخر مهر ماه به ازای هر ۹۰ فقره پرونده به یک شعبه سازشی، سازش ما ۵۶ درصد شد و در آبان ماه ۷۰ درصد سازش داشته‌ایم.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران تصریح کرد: در گذشته مجتمع ۳۰ که ویژه زندان بود تقریبا هیچ شعبه‌ای را در داخل زندان مستقر نکرده بود. این مجتمع هر ماه ۹۰ فقره وارده هم نداشت. ما سعی کردیم این شعب را به داخل زندان منتقل کنیم که این کار صورت گرفت. با توجه به اینکه ندامتگاه تهران بزرگ بزرگترین زندان سطح کشور و بیشترین تعداد زندانیان استان تهران را دارد، با بررسی‌هایی که بعمل آوردیم از خود شهر قم از روحانیون معزز برای عضویت در این سه شعبه دعوت شد و با مساعدت رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، ابلاغ آنها صادر شد و در مدت ۲ هفته‌ای که با ابلاغ داخلی فعالیت می‌کردند زمینه آزادی قریب ۵۵ نفر از زندانیان را فراهم کردند.

وی یادآور شد: در این مدت حدود ۴۱ نفر، توسط خیرین آزاد شده اند و قریب ۹۷۰ میلیون تومان پول داده اند و یک میلیارد و اندی از شکات تخفیف گرفته شده است. 

بعد از پایان مراسم رئیس مرکز توسعه حل اختلاف و هیأت همراه از بخش‌های مختلف ندامتگاه تهران بزرگ بازدید کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول