اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

هجمه دسته‌جمعی اصلاح‌طلبان به صدا و سیما/ وقتی «عادل» ملاک ملی بودن رسانه ملی می‌شود!

سخنان اخیر مدیر شبکه 3 سیما درباره علل پایان برنامه نود و همکاری نکردن عادل فردوسی پور با رسانه ملی باعث شد جمعی از اصلاح‌طلبان به رسانه ملی هجمه کنند و کلیت آن را زیر سوال ببرند.

هجمه دسته‌جمعی اصلاح‌طلبان به صدا و سیما/ وقتی «عادل» ملاک ملی بودن رسانه ملی می‌شود!

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: سخنان اخیر مدیر شبکه 3 سیما درباره علل پایان برنامه نود و همکاری نکردن عادل فردوسی پور با رسانه ملی باعث شد جمعی از اصلاح‌طلبان به رسانه ملی هجمه کنند و کلیت آن را زیر سوال ببرند.

فروغی در گفتگویی که تصاویر آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد در خصوص علل قطع همکاری با عادل فردوسی‌پور گفت: من می‌خواهم بگویم درباره ایشان مهم‌ترین بحث این بود که کار از مدارش داشت خارج می‌شد و بقیه هم نگاه می‌کردند و می‌گفتند اگر کسی به خاطر محبوبیت می‌تواند از مدار خارج شود، ما هم این کار را بکنیم. اصلا صداوسیما از هم می‌پاشید.

ما از این کار ناگزیر بودیم و راه را هم برای ایشان باز گذاشتیم، به شما بگویم ایشان مظلوم‌نمایی می‌کند. در همین یک سال اخیر چون ایشان کارمند رسمی صداوسیماست ما نزدیک به یک میلیارد از مطالبات او را دادیم، زمان ترفیع شغلی‌اش بود که به امضای من آن را دادیم. شبکه ورزش زیر[مجموعه] شبکه ۳ است و ایشان عدد درشتی از فوتبال ۱۲۰ گرفت.

به او گفتیم بیا گزارش کن، خودش قبول نکرد. یعنی می‌خواهم بگویم برخلاف این مظلوم‌نمایی، همان دوره که می‌گفت مهاجرت و اینها، همان موقع آمد و فوتبال ۱۲۰ را خواست. اما خب بلدند و رسانه دارند و رسانه‌ها هم زنجیره‌ای به هم وصل هستند. فضای مجازی هم دست ما نیست. ما کارهای خیلی زیادی داریم و نمی‌توانیم دنبال این چیزها برویم. اداره یک شبکه از ۷ صبح تا یک و نیم شب است و مرتب گرفتاری دارد.

همین اظهارات باعث شد اصلاح‌طلبان دست به قلم شوند و رسانه ملی را هدف بگیرند؛ آنها با شاخص گرفتن رفتار مدیر شبکه 3 سیما رسانه ملی را زیر سوال بردند.

روزنامه اعتماد اما جلودار این مسئله بود و در نسخه روز شنبه خود یک پرونده ویژه برای آن باز کرد و چندین مطلب در آن علیه صدا و سیما منتشر کرد. بخش‌هایی از این مطالب در ادامه آمده است.

هجمه دسته‌جمعی اصلاح‌طلبان به صدا و سیما

محمد هاشمی: من خودم بعضی از برنامه‌های آقای فردوسی‌پور را می‌دیدم و هیچ اشکال اصولی در آن به چشمم نخورد. تنها نکته‌ای که معمولا در این نوع برنامه‌ها وجود دارد، محبوبیتی است که در بین جوانان یا ورزشکاران به وجود می‌آید. 

برنامه‌های ورزشی در چند سال گذشته مساله خاصی از لحاظ محدودیت یا موضوعی نداشتند. یعنی چیزی نبود که به سیاست مربوط بشود یا جناح خاصی از آن خوشش نیاید یا به مسائل قومی ارتباط پیدا کند. در مجموع می‌توان گفت برنامه‌های ورزشی برنامه‌هایی هستند پرمخاطب و بی‌مساله. 

اما در مورد برنامه نود مجری برنامه کسی بود که محبوبیت زیادی به دست آورده بود، چون برنامه را خوب اجرا و مشکلات را به خوبی مطرح می‌کرد. تنها مساله‌ای که من در مورد برنامه ۹۰ می‌دیدم همین محبوبیت مجری و پرطرفدار شدن برنامه بود. جز این من مساله خاصی در این برنامه ندیدم. این برنامه مشکل خاصی از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشت که بتوانیم بگوییم داشت از مدار خارج می‌شد. مساله فقط این بود که آقای فردوسی‌پور تبدیل به یک چهره محبوب ورزشی شده بود. البته ایشان هنوز هم مورد توجه و علاقه بسیاری از جوانان این کشور است.

اگر بحث خروجی صداوسیما را از این منظر نگاه کنیم و بپرسیم آیا صداوسیما توانسته با این رسانه‌ها مقابله کند باید بگوییم صداوسیما توانایی مقابله با این رقبا را ندارد. اگر هم بپرسیم که در این شرایط آیا صداوسیما توانسته مخاطبان رسانه‌های دیگر را از جمله رسانه‌های خارجی و فضای مجازی را جذب کند؟ باز هم پاسخ منفی است. صداوسیما در مجموع نتوانسته یک رسانه ملی باشد. برنامه‌های صداوسیما در مجموع به شکلی عرضه می‌شود که آرامش مردم را تا حدودی به هم می‌زند.

باید گفت صداوسیما نتوانسته بر رقبایش پیروز شود. صداوسیما نه توانسته مخاطبان رقبایش را جذب کند و نه توانسته برنامه‌های ضد ایرانی و اسلامی که در شبکه‌های خارجی ساخته می‌شود را خنثی کند. در واقع صداوسیما بیشتر به مسائل جناحی می‌پردازد. صداوسیما امروز به عنوان یک رسانه ملی کارکرد ندارد. صداوسیما اخبارش از اینکه فلان رییس چه گفت یا فلان نماینده چه حرفی زد یا آن جلسه تشکیل شد فراتر نمی‌رود.

بیت‌الله عبداللهی: صدا و سیما هر چقدر بیشتر استقلال داشته باشد و وارد مسائل جناحی نشود موفق‌تر خواهد بود. اگر صدا و سیما به این سمت برود که مسائل جناحی را در نظر بگیرد و به دنبال حذف افراد باشد نتیجه قابل قبول خیلی سخت به دست می‌آید.

حسین نورانی‌نژاد: از حالا می‌توان حدس زد که در خوانش تاریخی آیندگان از امروز ایران، یکی از مثال‌های گویا از علل احساس خشم و تحقیر مردم، حذف عادل فردوسی‌پور و برنامه محبوب 90 توسط مدیر شبکه ۳ خواهد بود. یک جوان مطلوب  انقلابی، متکی به رانت و قدرتی انتصابی، رودرروی جوانی دیگر که ازقضا سیاسی نیست و برنامه‌ای مربوط به یکی از دلخوشی‌های ساده مردم، فوتبال را اجرا می‌کند و تخصص و خلاقیت و انصافش در بین انبوه برنامه‌های نازل صداوسیمای نامحبوب، از او چهره‌ای محبوب ساخته است. اما این موضوع به امثال آن جوان مطلوب انقلابی خوش نمی‌آید و تصمیم به حذف او می‌گیرند.

سیدمحمدعلی ابطحی: بی‌مسوولیت‌ترین رسانه نسبت به حکومت، روشی است که صدا و سیما در برابر مردم گرفته است و در سخنان رییس شبکه سه بروز پیدا کرده است. مدیر فرهنگی حتی برای حفاظت از امنیت ملی باید گزینه‌ها و راه‌حل‌هایش با مدیر امنیتی و اطلاعاتی و نظامی فرق کند. امنیت ملی در صدا و سیما با جلب مخاطب و جلب اعتماد آنها به وجود می‌آید. یعنی برای حتی منافع امنیتی هم صدا و سیما باید ده‌ها عادل فردوسی‌پور بیافریند و از ده‌ها اصل خود بگذرد تا بتواند مخاطب و اعتماد را جلب کند. 

مجید رضاییان: گاه شاهدیم از عبارتی استفاده می‌کنند مبنی بر اینکه مجری از مدار خارج شده است. این درحالی است که ستاره می‌تواند مخاطب و درآمد بیشتر برای رسانه تامین کند. از این رو، ما باید به دنبال آن باشیم که ستاره بسازیم و از شهرت و محبوبیت او برای اعتماد مخاطب استفاده کنیم. رسانه‌های حرفه‌ای دنیا بر یک مثلث درآمدی تکیه دارند که اضلاع آن درآمدهای بازرگانی، مشتریان و اسپانسرها هستند. اگر رسانه‌ها وابسته دولتی باشند و از نهادهای رسمی بودجه بگیرند ممکن است نخواهند به این قواعد حرفه‌ای پایبند باشند و از دست دادن ستاره، درآمد و مخاطب برای‌شان مهم نباشد در حالی که در رسانه حرفه‌ای مستقل مخاطب و درآمد به هم وابسته‌اند و صاحبان رسانه خود را ملزم به کسب اعتماد مخاطب می‌دانند.

عباس عبدی: کسانی را که می‌خواهند به چهره تبدیل کنند و یا چهره هستند و می‌خواهند آن را تبلیغ و تقویت کنند باید در خدمت این مدار محدود باشند و اگر خارج از مدار باشند بلافاصله سعی در تضعیف با حذف چهره را خواهند کرد. روشن این است که یک مدار محدود وجود دارد و بقیه هم باید دنبال کار خودشان بروند. نیروهایی به صداوسیما می‌آیند که کارآمدی، تخصص و درک رسانه‌ای مناسبی ندارند.

این انتقادات در حالی مطرح شده است که رسانه ملی در سال‌های اخیر با تولید برنامه‌های خاص و متنوع توانسته خود را با نیاز‌های جامعه همسو کند، تهران 20، پایش، ثریا، میدون و... برنامه‌های مردمی هستند که در آن تلاش می‌شود ابتدا مطالبات مردم مطرح و سپس راهکارهای رفع آن احصاء و پیگیری شود.

ساخت سریال‌های پر بیننده‌ای چون گاندو، پایتخت و حتی خانه امن که در حال پخش است نیز بر همین مسئله صحه می‌گذارد، نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در نظرسنجی که اخیرا نتایج آن منتشر شده است شبکه 3 که امروز به بهانه عدم همکاری عادل فردوسی‌پور با آن هدف انتقاد‌های اصلاح‌طلبان قرار گرفته است پر مخاطب‌ترین شبکه در رسانه ملی است.

و اما نکته آخر این است که آیا نظرسنجی‌های مردمی و نتایج آن مردم را نمایندگی می‌کند یا اظهارات چند اصلاح‌طلب که منافع حزب و جریان مطلوب خود را پی می‌گیرند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول