اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

شما برگ پاییزی به خانه نمی برید؟/این زرد و نارنجی ها، جای کرونا را تنگ می کند

بچه من چه گناهی دارد که دستش از پاییز هم کوتاه شده؟ می توان هزار بار از این جمله ها نوشت. از زبان والدینی که دلشان از کرونایی که پاییز را بر فرزندشان حرام کرده، گرفته است. والدین خلاق اما پاییز خانگی می سازند، مگر می شود؟ چرا که نه!

شما برگ پاییزی به خانه نمی برید؟/این زرد و نارنجی ها، جای کرونا را تنگ می کند

گروه خانواده؛ نعیمه جاویدی: واقعیتی است؛ بچه ها بیشتر از بزرگترها عاشق پاییز هستند. عاشق اینکه دستانشان را باز کنند زیر برگ ریز درختان پاییزی. سر به هوا چرخ بزنند و بازی رنگ های پاییزی برگ ها را ببینند. نور از لای دستانشان و برگ های نارنجی و زرد خزان رد شود، دستشان را کمی گرم و حالشان را خوب کند. دوست دارند از چنارستان ها رد شوند. خش، خش برگ های پاییزی که زیر پایشان له می شود را بشنوند.

 

 

امسال کرونا دست پاییز را بسته اما دست ما باز است تا در خانه خودمان برای بچه ها، پاییزی به یادماندنی بسازیم کم خرج و برج اما از آن خاطره سازها که هیچ وقت فراموش نشود. برای این خلاقیت ها نیاز به چند برگ پاییزی و رنگارنگ داریم. بچه ها عادت دارند مدام دستشان را به چشم و صورتشان بزنند کار ضدعفونی کردن برگ ها را والدین انجام دهند تا بی نقص و مطمئن باشد.

پاییز کاغذی با اوریگامی

اوریگامی یا سرگرمی با کاغذ و تا یک سرگرمی قدیمی است. برای خیلی های ما که ساخت موشک، بادبادک، بادبزن، خرچنگ و قورباغه کاغذی را تجربه کرده ایم، شیرین است. با کمک این شیوه حتی می توانیم کاغذهای کشی برای تزئین مراسم های جشن تولد بسازیم و خودکفا شویم از خرید. مهد این هنر در کشورهایی مثل ژاپن، چین و کره رونق فروان دارند و با ظرافتی باور نکردنی در ساخت ماکت های خاص و احجام چند بعدی استفاده می شود. برگردیم سر بحث خودمان؛ کمی کاغذ رنگی نارنجی، زرد و قرمز و یک خط کش برای ساخت اوریگامی برگ پاییزی کافی است. در فضای مجازی کافی است عنوان برگ پاییزی+ اوریگامی را جستجو کنید تا ویدئوی آموزشی را ببینید و دست بکار شوید. از این برگ ها می توانید به عنوان نشان مطالعه کتاب، تزئین دیوار و در اتاق بچه ها یا حتی ساخت ریسه پاییزی یا درخت کاغذی استفاده کرد. سرگرمی ساده و کم هزینه که این روزها می توان خانوادگی و به عنوان کار گروهی انجام داد. بچه ها می توانند روی این برگ ها تاریخ و یک جمله کوتاه بنویسید و برای روزهای بزرگسالی یادگاری نگه دارند. اجازه دهید بعد از آموزش، بچه ها خودشان کار را انجام دهند تا ساخت برگ پاییزی ملکه ذهنشان شود.

برگ، رنگ و درس نقاشی

اگر در خانه گلدان یا درختی دارید که چه بهتر اگر نیست کافی است تعدادی برگ از بوستانی در نزدیکی خانه تان جمع کنید. ترجیحاً صبح زود را برای این کار اختصاص دهید چون برگ های تازه از درخت کنده شده و پا نخورده هم از نظر بهداشتی هم سالم ماندن برگ ها برای کارهای هنری ما شرایط بهتری دارند. حالا اگر بین برگ ها چند برگ سبز هم باشد، اصلاً ایرادی ندارد و تنوع کار را بهتر می کند. برگ ها را ضدعفونی کنید و همراه کمی رنگ روغن، گواش یا آبرنگ به فرزندتان تحویل دهید. اگر در خانه رنگ های کافی ندارید این بهترین بهانه و فرصت است تا معلم کلاس نقاشی او بشوید و قانون طلایی «رنگ سازی» و ترکیب رنگ ها را آموزش دهید. کافی است سطح برگ را به رنگ آغشته کند و از آن به عنوان مهر استفاده. برگ رنگی را روی کاغذ بگذارد و فشار دهد، طرح برگ روی کاغذ می افتد حتی رد رگبرگ ها. بعد از خشک شدن طرح می تواند با ماژیک برای برگ ها چهره یا جزئیات موردعلاقه اش را ترسیم یا با تکرار طرح برگ، گل یا طرح های جدید خلق کند. از او بخواهید خلاق باشد و به کم قانع نباشد. برای مثال می توانند با همین برگ ها، تابلوی تزئینی اتاقشان را ترسیم کنند.

برگ پاییز نه! قرص انگیزه

دوباره به کمی برگ و رنگ نیاز داریم. این بار قرار نیست از شیوه فشار دادن برگ رنگین روی کاغذ استفاده کنیم. یک پالت رنگ متنوع به فرزندتان بدهید. این برگ ها حتی می تواند سبز رنگ باشد اما مهم نیست چون قرار است رنگ شود. حالا برگ ها را بگذارید خشک شوند. می توانید از کمی اسپری براق کننده کمک بگیرید. برگ های رنگی که فرزندتان رنگ کرده را می توانید به ساقه های باریک با کمک کمی نخ بپیچانید و اگر نوارکشی دارید ساقه را بپوشانید اگر ندارید کمی روبان هم کافی است. حالا برگ هایی که به کمک ساقه بلندتر شده اند را کنار هم در یک گلدان بگذارید. این گلدان پاییزی خلاقانه می تواند اتاق خالق اثر؛ فرزندتان را تزئین کند اما میز ناهارخوری یا میز اتاق نشیمن بهترین جا برای آن است چون بچه ها می بینند به کارشان بها داده شده بنابراین در مرحله بعد خلاق تر عمل می کنند.

قلب های چسبناک پاییزی

حالا خیلی هم قرار نیست به بچه ها سخت بگیریم و بخواهیم با چند برگ آثار ماندگار بسازند. مهم ساختن کاردستی است که چند دقیقه یا چند ساعت آن ها را سرگرم و چند روزی حال آن ها و ما را خوش کند. با این برگ های زرد و سرخ پاییزی می توان کارهای مختلف دیگری هم انجام داد.

یک چسب به فرزندتان بدهید. پشت برگ ها را آغشته به آن کند. حالا می تواند با چسباندن برگ ها روی زمین، مسیر حرکت پاییزی ترسیم کند یا تصویر حیوانات را که البته این یکی کمی حوصله و ذوق بیشتر می خواهد. می تواند برگ ها را روی چند تکه لباس قدیمی دورریز بچسباند  و تئاتر بازی کند. حتی می تواند یک تکه آهنربای کوچک پشت برگ بچسباند و آن را روی در اتاق یا سطح فلزی بچسباند. حتی می تواند با یک خودکار جمله ساده ای مثل «خانه پاییز از این طرف...» بنویسد و جایی که دوست دارد نصب کند. از این پیکسل آهنربایی روی در یخچال برای نگه داشتن عکس های روی در آن هم استفاده کند. حتی با کمک شما، یک خودکار و تیغ تیز می تواند روی برگ شکل مورد نظرش را بکشد و دوربر کند. قبل از این کار باید سطح شکننده برگ را با کمی افشره آب مرطوب کنید تا حالت شکننده خود را از دست بدهد و بتوان روی آن دور بر کرد. طرح های یک تکه و ساده انتخاب کنید. مثل قلب.

پاییز نمدی در خانه ما

کار با الیاف و پارچه نمدی همیشه برای ما جذاب بوده و هست. پارچه های صنعتی که به دلیل جنس خاصی که دارند برای طراحی وخیاطی هم مناسب هستند و به راحتی برش می خورند و اگر مهارت لازم در هویه کاری را داشته باشیم می توانیم با استفاده از آن ها مواردی مثل گل سینه، گردن بند، طرح های تزئینی اتاق برای اتاق، کیف دستی و ... طراحی کرد. حالا سهم این پارچه ها از پاییز خانگی ما چیست؟ با یک طرح کاغذی یا قالب شیرینی و خودکار برگ روی این پارچه ها طراحی کنید. بچه ها این مرحله کار را خیلی دوست دارند مهم نیست خودکار کمی از خط بیرون بزند یا خطوط کج باشد. بگذارید کار خودشان را انجام دهند. در مرحله بعد که برای نوجوانان جذابیت بیشتری دارد با کمک قیچی تیز مرحله دورگیری و دوربر را انجام دهید. حواستان باشد قسمت جوهری و خودکاری طرح در برگ نهایی نباید مشخص باشد. حالا چند ردیف نخ رنگی و یک سوزن کار را تمام می کند. مسیر دوخت و اندازه کوک ها را مشخص کنید و از بچه ها بخواهید مسیر رگبرگ را کوک بزنند. حالا برگ های نمدی دارید که با کمی چسب حررارتی، گیره لباس یا آهنربا می توانند به عنوان گل سینه یا پیکسل استفاده شوند. حتی می توانند نقش زیر لیوانی داشته باشند. از کوک زدن چندتای آن حتی می توان رومیزی پاییزی برای اتاق بچه ها تهیه کرد.

جورچین خانوادگی پاییزی

بعضی بچه ها یا نوجوانان کم حوصله هستند. کار با این ها کمی سخت است. برای راغب شدنشان به کاردستی و هنری از کم و از ساده ترین شروع کنید. این شیوه آزمون پس داده است و چه بسا همین فرزند کسل امروز چنان سر ذوق بیاید که هنرمند فردا شود. این ادعا نیست. مرور زندگی بعضی هنرمندان این موضوع را ثابت کرده است. مثل نویسنده ای که می گفت نوشتن را از نوشتن نامه های خیالی با خط من در آوردی خودم؛ چسباندن دایره ها به هم آن هم قبل از رفتن به مدرسه شروع کردم. برای مثال می توانید دو برش لیمو یا هر مرکباتی که دارید به فرزندتان بدهید و یک برگ کوچک پاییزی و از او بخواهید شکلی ترسیم کند. بدون استفاده از هیچ ابزاری. به مرور تعداد اجزا، حلقه های مرکبات، دکمه ها، برگ پاییزی، چوب کبریت و ... را اضافه کنید. این مثل یک جورچین بدون الگو و خلاقانه پاییزی است حتی می تواند تفریحی خانوادگی باشد و زمان شما را به خلاقیت و تمرین ذهن پر کند مثل طرح ساده همین عکس.

درآمد و جواهرات پاییزی

یک سرگرمی پاییزی و خلاقانه هم سراغ داریم. سرگرمی که برگ پاییزی خلق شده آن هم می تواند جنبه یادگاری و ماندگاری طولانی مدت داشته باشد هم به کسب درآمد ختم شود. پیشنهاد پاییزی که برای فرزندان دختر جذاب است. برای اجرای این پیشنهاد دختران کم سن و سال حتماً به کمک مادر خانواده نیاز دارند اما دختران باهوش و استعداد نوجوان خیلی زود می توانند آن را یاد بگیرند و اجرا کنند. منجوق، مروارید، ملیله، پولک و نگین هایی که در خانه دارید ترجیحاً از طیفِ رنگ برگ های پاییزی را جمع کنید. روی یک برگ پاییزی نمدی کار را شروع کنید. با سوزن کاملاً نازک و نخ نامرئی نازک فضای خالی رگبرگ بندی شده را بدوزید. بچه های کم سن و سال می توانند در دسته بندی اقلام و تحویل آن به مادر فعالیت کنند. نوجوانان اما می توانند به خوبی دوخت و دوز را انجام دهند. بعد از پر شدن همه فضاهای خالی از یک تکه پارچه برش داده شده با همان قالب استفاده کنید و سطح پشت کار را بپوشانید. حالا می توانید از گیره و این کار ارزشمند را برای تزئین مانتو یا پالتوی پاییزی استفاده کنید. اگر دختر نوجوانتان این کار را خوب انجام داد با کمک بستگان به او سفارش کار بدهید. سرگرمی سالم فکری در سن نوجوانی به خصوص در شرایط کرونا بهترین شیوه برای آرامش فکری نوجوانان است.

/انتهای پیام  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول