اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

چه کسانی هنوز شیفته ترامپ هستند؟

در عصری که از توهمات نسبت به دولت دمکراتیک به شکل روزافزونی کاسته می شود، از نظر عده زیادی چین مدل اغواکننده ای است. فقط قطارها، فرودگاه ها و دیگر تسهیلات مدرن چین را با زیرساخت های فرسوده آمریکا مقایسه کنید.

چه کسانی هنوز شیفته ترامپ هستند؟

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: گذشته از 74 میلیون تن از رای دهندگان در ایالات متحده، چه کسانی هنوز پرزیدنت دونالد ترامپ را قبول دارند؟ بیشتر اروپایی ها از اینکه دیگر او را نبینند به شدت شادمان می شوند. ولی او در میان تعدادی از مردان قدرت دست راستی و بسیاری از طرفدارانش محبوبیت داشته است. تحسین او از افراد اقتدارگرا، تحقیر مهاجران، اقلیت های نژادی و مسلمانان (به استثنای معدودی از شاهزاده های سعودی) و انزجارش از هنجارهای لیبرال دمکراسی، موجب تقویت دولت های تمامیت گرا در مجارستان، لهستان، برزیل، هند و  فیلیپین شده است. 
شکست ترامپ در انتخاباتی به معنای یک شکست برای راست پوپولیست جهانی است. هرچند بسیاری از رهبران این جریان از این اتفاق جان سالم به در خواهند برد، اما یک جنبش ضد لیبرال که همین حالا هم فراگیری دارد، احتمالا حتی قوی تر از پیش صاحب یک پرچمدار پیروز در کاخ سفید هم خواهد شد.
ترامپ همچنین در میان اکثریتی از مردم دو کشور اسرائیل و تایوان نیز حامیانی پیدا کرده است، دو کشوری که او آنها را به عنوان قدرتمندترین دشمن دشمنان خودش، یعنی به ترتیب ایران و جمهوری خلق چین می دید.
 نخست وزیر اسرائیل بنجامین نتانیاهو هر چیزی را که می خواست از دولت ترامپ به دست آورد. فلسطینی ها هیچ چیز از او نگرفتند. فناتیک ترین پشتیبانان اسرائیل در آمریکا نیز کم و بیش از طرفداران ترامپ هستند؛ نه یهودیان آمریکایی که اکثرا به جو بایدن رای دادند، بلکه مسیحیان انجیلی که معتقدند خداوند سرزمین مقدس را دست کم تا زمان رستاخیز دوم مسیح که بعد از آن یهودیان باید مسیحی شوند، به قوم برگزیده خود واگذار کرده است.
اما در شرق آسیا است که محبوبیت ترامپ از همه جالب تر است، به خصوص به این دلیل که بیشتر طرفدارانش نه دست راستی هستند و نه ضد لیبرال، بلکه اغلب دقیقا خلاف این است. در حقیقت برخی از مردم در چین در ترس ترامپ از مسلمانان شریک هستند، ولی این عمده ترین دلیل احساسات طرفداری از ترامپ نیست.
مدتی پیش من با فعالان و سیاستمداران دمکراسی خواه در هنگ کنگ و تایوان صحبت کردم که ترامپ را به عنوان یک رهبر مبتذل اما قدرتمند جهان آزاد در برابر خودکامگی کمونیستی می دیدند. به ندرت دیده می شد که پرچم آمریکا در تظاهرات های عمومی در هنگ کنگ و راهپیمایی های انتخاباتی حزب مترقی دمکراتیک در تایوان غایب باشد.
در اینجا نیز نفوذ مسیحیت نقش مهمی ایفا می کند. یکی از شجاع ترین فعالان دمکراسی خواه در هنگ کنگ، یک کارآفرین و روزنامه دار بزرگ جیمی لای است. از زمان واگذاری این مستعمره پیشین بریتانیا به چین در سال 1997، لای در خط مقدم مبارزه برای کسب آزادی های مدنی بیشتر قرار داشته است. بعلاوه او به عنوان یک نوکیش کاتولیک دو آتشه، معتقد است نزاع بین دمکراسی و دیکتاتوری کمونیست چینی، یک برخورد تمدن ها بین جهان  آزاد مسیحی و یک چین خودکامه و نیاپرست است.
عده معدودی از مخالفان مسیحی چینی نیز در این دیدگاه لای سهیم هستند. آنها معتقدند که لیبرال دمکراسی محصول تمدن غرب است که درست هم هست. این دیدگاه آنها که دمکراسی نمی توانسته بدون وجود دین مسیحیت امکان پذیر شود (یونان باستان به راحتی در این میان فراموش شده) بیشتر جای بحث دارد. این تصور که آسیایی ها اگر مسیحی نشوند، نمی توانند به معنای حقیقی دمکرات شوند، به شکل آشکاری نادرست است.
اما در مورد شیفتگی چینی ها نسبت به ترامپ دلایل دیگری نیز در میان است. همانطور که یان جانسون اخیرا در نیویورک تایمز نوشته، برخی از مخالفان لیبرال در چین  از جنگ های فرهنگی در آمریکا به زحمت افتاده اند. آنها اشتیاق نسبت به چپ آمریکایی را از پشت عینک تاریخ بسیار خشونتبارتر خود می بینند. وقتی آنها مشاهده می کنند که افراد بر اساس ناخالصی های ایدئولوژیک مرزبندی می شوند، اشباح گاردهای سرخ مائو در نظرشان می آید. از نظر آنان اشتباه های سیاسی ابلهانه ترامپ، یک ضد ضربه تجدیدقوا کننده است.
با این حال دلیل اصلی تحسین ترامپ از سوی عده ای در هنگ کنگ، تایوان، ژاپن، کره جنوبی و همچنین چین، ترس از دولت چین است. با وجود تملق گویی های گهگاه ترامپ از رئیس جمهور چین ژی جین پینگ، این افراد او را به چشم کسی می بینند که در برابر چین ایستاده است. این مهم ترین میراث او در نظر کسانی است که معتقدند جهان بین دو قدرت بزرگ، یکی لیبرال و دیگری اسما کمونیست  تقسیم شده است.
البته در برخی کشورها، بی توجه به اینکه دست بر اتفاق چه کسی بر سر قدرت است، امپراتورها یا کمونیست ها، قرن هاست که قدرت چین باعث ترس آنها شده است. بسیاری از ویتنامی ها ترامپ را تحسین می کنند، اما نه به این دلیل که خودشان تحت حکومت کمونیست های مستبد قرار دارند. هر چند ایالات متحده بخش عمده ای از ویتنام را در قرن گذشته ویران کرد، ویتنامی ها چین را دشمن سنتی خود می دانند.
نگرش مردم کره جنوبی و ژاپن نسبت به آمریکا کمتر تک بعدی است. ترامپ در این دو کشور طرفدارانی دارد، اما برخلاف طرفداران او در تایوان از اکثریت مردم نیستند. هرچند این دو کشوراغلب قدرت چین را تهدیدی برای خود می دانند، اما وابستگی امنیتی آنها به آمریکا هم ضروری و هم تحریک کننده بوده است. حضور یک قلدر متکبر در کاخ سفید سطح این تحریک کنندگی را افزایش می دهد. تقریبا با قطعیت می توان گفت که جو بایدن رئیس جمهور، در اعمال نقش آمریکا در شرق آسیا محبوبیت بیشتری خواهد داشت.
روابط بایدن با چین نیز احتمالا کمتر تحریک کننده و بیشتر دیپلماتیک خواهد بود. اما تنش های اساسی بین دو ابرقدرت آمریکا و چین به قوت خود باقی خواهند بود و در صورت تداوم توفیق اقتصادی چین وخیم تر نیز خواهد شد. در عصری که از توهمات نسبت به دولت دمکراتیک به شکل روزافزونی کاسته می شود، از نظر عده زیادی چین مدل اغواکننده ای است. فقط قطارها، فرودگاه ها و دیگر تسهیلات مدرن چین را با زیرساخت های فرسوده آمریکا مقایسه کنید.
البته اینکه آیا قطارها سر وقت حرکت می کنند یا نه، تنها یا شاید حتی بهترین ملاک یک حکمرانی خوب نیست. معروف است که قطارهای موسیلینی نیز سر وقت حرکت می کردند. دست کم آمریکا به دنیا نشان داده است که همچنان می توان به یک فرد بدذات در قدرت رای داد. اما اگر آمریکا بخواهد به عنوان یک مدل برای مقابله با سیستم چین باقی بماند، در این صورت آخرین رئیس جمهور آن هر آنچه را که در ید قدرت خود داشته انجام داده تا مدلی با جذابیت کمتر را از آمریکا به تصویر بکشد.
نویسنده: یان بوروما (Ian Buruma) نویسنده کتاب های متعدد
منبع: https://b2n.ir/741116r

انتهای پیام.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول