اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

جنبش دانشجویی با هویت استکبار ستیزی پایه گذاری شده است

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: جنبش دانشجویی با هویت استکبار ستیزی پایه گذاری شده و می‌تواند با ایجاد فضای گفتمانی مبتنی بر استکبارستیزی در اجرای منویات رهبر انقلاب با حمایت مردمی به حل مشکلات در جامعه و نظام اسلامی کمک کند.

جنبش دانشجویی با هویت استکبار ستیزی پایه گذاری شده است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس،  محمد گودرزی دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در میزگرد « 16 آذر و نقش جنبش دانشجویی در حل مشکلات کشور» که در این خبرگزاری برگزار شد، درباره وظایف جنبش دانشجویی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: در ابتدا باید تبیین کرد که نقش جنبش دانشجویی و وظیفه اصلی جنبش دانشجویی در ایران این روزهاچیست. طبق فرمایش مقام معظم رهبری وظیفه جنبش دانشجویی گفتمان سازی است. ایشان تاکید دارند که فضای دانشجویی می تواند تصمیم سازی کند،گفتمان سازی کند. حالا باید دید در چه زمینه ایی این گفتمان سازی می تواند منجربه مشارکت بیشتر جامعه در انتخابات شود.

وی ادامه داد: در بحث انتخابات ابعاد متفاوتی را باید درنظر گرفت. یکی از ابعاد همین مشارکت مردمی است. چرا که از دیدگاه مقام معظم رهبری مشارکت در انتخابات نشانه اعتمادمردم به نظام است. علاوه برآنکه مشارکت درانتخابات در هر جامعه ایی نشان دهنده  آن است که آن ملت بیداراست، هوشیار است و با نظام حاکم همراه است. بنابراین به نظربنده جنبش دانشجویی باید در راستای گفتمان سازی در وهله اول پیش رود. این گفتمان سازی هم می تواند در سطح کلان و کاندیداهای انتخابات باشد وهم فضاسازی و گفتمان سازی درسطح مردم.

گودرزی تصریح کرد: جنبش دانشجویی می تواند با واقعی کردن فضای انتخابات و هدایت ذهن جمعی جامعه، محورهای مباحث انتخاباتی را به سمت واقعیت های جامعه و مسائل و مشکلات اصلی جامعه معطوف کند. انتقال فضای بحث منطقی از بستر دانشگاه ها به جامعه، بررسی و تبیین مسائل و مشکلات واقعی مردم وحتی ارائه راهکارها به کاندیداها منجر به فضای سالم وواقعی درانتخابات می شود.

وی افزود: فراموش نکنیم فضای انتخابات به دلیل شور و هیجان این پتانسیل را دارد که با کوچکترین ابهامی از تحلیل منطقی فاصله بگیرد و انتخاب ها در فضای غبارآلودی از حقیقت فاصله ای چشمگیرداشته باشد تا جایی که جای جلاد و شهید عوض شود، بنابراین جنبش دانشجویی با گفتمان سازی می تواند در زمینه شفاف سازی فضای انتخابات نیز موثر باشد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت درباره نقش تشکل ها درباره دولت جوان حزب اللهی هم گفت: باتوجه به بیانیه گام دوم و تاکید مقام معظم رهبری آینده انقلاب اسلامی در دست جوانان است و این تاکید مقام معظم رهبری به عنوان رهبر این جریان بر حضور موثر جوانان درگام بعدی انقلاب نشان دهنده اهمیت و ضرورت حضور جوانان در ساختارهای حکومتی است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم این حضور تنها درسطح قوه مجریه کشور نیست و در تمامی سطوح این ضرورت ملموس است. چه در سطوح کلان تصمیم گیری و سیاست گذاری و چه در سطوح اجرایی.

این فعال دانشجویی گفت: متاسفانه ما در بسیاری از بخش های نظام جمهوری اسلامی استفاده کارآمد از جوانان را تنها در حد یک شعار خوش رنگ و لعاب محدودکرده ایم و این ظلم به مفاهیمی بنیادین در ساختاراجتماعی است، چرا که در تمامی جوامع نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه آن کشور است و نادیده گرفتن جوانان یعنی حذف پویاترین، خلاق ترین و با نشاط ترین طبقه نیروی انسانی جوامع.

گودرزی تاکید کرد: عدم استفاده از جوانان  به ویژه در قوه مجریه یک کشور منجر به تشکیل دولتی خواهد شد که نه تنها قدرت را در لایه های اجتماعی توزیع نمی کند و انحصارطلب است بلکه با تکیه بر تجربیات تکراری از ورود به گفتمان های جدید وحتی رویکردهای جدید گریزان است. دولتی فشل، کوچک با حلقه های قدرتی کوچک که نه تنها حرکت نمی کند بلکه عامل یازدارنده  نیروی جوان جامعه نیزهست.

وی گفت: حضور یک وزیر جوان یا چندمعاون جوان که تنها از نظر سنی جوان هستند اما درویکردها تاکید بر روش های سنتی دارند به معنای دولت جوان نیست. دولت جوان یعنی دولتی که بررویکردهای جدید با نظر براصول انقلابی تاکید دارد، از اصلاح امور در راستای اصول بنیادین گفتمانش نمی ترسد و پتانسیل جوان جامعه اش را می شناسد و نه تنها آنها را منفعل نمی کند بلکه میدان را برای تجربه  ساختارهای جدید وجوان باز می کند. دراین بستراست که تشکل های دانشجویی می توانند تنفس کنند، رشد کنند و به عنوان بازوی جوان و قدرتمند یک دولت ایفای نقش کنند.

گودرزی اضافه کرد: تشکل های دانشجویی این پتانسیل را دارند که هم در سطح مشورتی و هم در سطح اجرایی به یاری دولت ها بیایند. در سطوح مشورتی تشکل های دانشجویی ساختارهای اجتماعی هستند که به دلیل نزدیکی به بدنه جوان اجتماع می توانند تصویری درست از نیازهای آینده یک اجتماع را دراختیار دولت ها قرار دهند.

وی ادامه داد: تشکل دانشجویی می تواند دولتی در مقیاس کوچک باشد تا جوانان بیاموزند و تجربه کنند چگونه در سطح اجتماعی تاثیرگذار باشند و مسولیت بپذیرند. اما لازمه چنین بستری ایجاد فضای مشارکتی است. به این معنا که دانشجوها مجال مشارکت درساختارهای جدی تر وبزرگ تر را داشته باشند واین فضا ها را دولت ها باید تعریف کنند.

 دبیر دفتر تحکیم درباره مطالبات جنبش دانشجویی از مجلس و دولت اظهار داشت: اینکه اساسا بگوییم مثلا چند درصد از مطالبات محقق شده و چند درصد دست نخورده باقی مانده، مربوط به دیدگاه افراد و سلایق شخصی می‌شود، جنبش دانشجویی چنانچه قبلا اشاره کردیم گفتمان ساز است یعنی وقوع تحولات و تغییرات الزاما مستقیما به دست دانشجو رخ نمی‌دهد، بلکه دانشجویان فضایی را فراهم می‌کنند که جامعه پذیرای تغییرات شود.

وی افزود: نکته‌ بعدی این است که تغییرات قبل از اینکه از حاکمیت شروع شود، از ذهن مردم شروع  شود و جنبش دانشجویی با ایجاد این فضای گفتمانی مطالبه عمومی را به همراه مردم ایجاد کند تا دولت و مجلس ملزم به اجرای خواسته مردم شود. پس در وهله اول باید اقناع عمومی توسط جنبش دانشجویی برای مردم انجام شود و این اقناع عمومی تبدیل به مطالبه سراسری گردد، وگرنه به صورت مستقیم مطالبات جنبش دانشجویی در زمان مناسب توسط دولت و مجلس پاسخ داده نخواهد شد، البته جلسات، بررسی و پیگیری هایی انجام می دهند اما اینکه حتما منجر به عملیاتی و اجرایی شدن بشود دشوار است.

گودرزی در ادامه درباره مهمترین مسئله امروز جنبش دانشجویی و کشور تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ امروز کشور  را می توان در منویات مقام معظم رهبری وبه ویژه بیانه گام دوم جست جو کرد. تحقق خواسته های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب باید در مرکز توجه سیاست گذاران و دولت هاباشد. ماموریت ویژه به جوانان دراین بیانیه قابل توجه است.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی یکی از ساختارهای متشکل ازجوانان است و می توان ادعاکرد مهم ترین ساختار اجتماعی متشکل ازجوانان است.

گودرزی اظهار داشت: جنبش دانشجویی با هویت استکبار ستیزی پایه گذاری شد و ما معتقدیم با تکیه بر استقلال جنبش دانشجویی از دیگر سازمان ها و احزاب در گام دوم انقلاب می تواند با ایجاد فضای گفتمانی مبتنی بر استکبار ستیزی در اجرای منویات مقام معظم رهبری با حمایت مردمی به حل مشکلات در جامعه و نظام اسلامی کمک کند. 

وی افزود: خلاء یک مسئله کلان و نظام مسائل مشترک بین گروه‌های مختلف فکری در سطح کشور سال هاست آسیب زا شده است، یعنی اندیشه‌های مختلف سالهاست که زبان مشترک برای تلاقی گفتمانی ندارند، کار تشکلها ایجاد وحدت فکری و نهضت حل مسائل در اجتماع است. برای این مهم باید یک گفتمان برتر و مادر که سایر گفتمان ها را زیر پوشش خود قرار دهد ایجاد شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: آنچه که بعنوان کلان مسئله چه در گذشته مطرح می شد و چه امروزه بیشتر مورد اهتمام قرار می گیرد موضوع رضایتمندی مردم است. همه مسئولین نظام باید در خدمت مردم باشند و تلاش کنند معضلات و مشکلات موجود کشور را شناسایی کنند و درصدد رفع آن ها باشند.

وی گفت: برای حل این معضلات با توجه به سیاست های کلی در مانیفست گام دوم انقلاب اگر جنبش دانشجویی حلقه واسط بین حاکمیت و مردم باشد و مردم را اصل اجراییات و قاعده کار بدانیم، یقیناً اعتلای کشور را پیش رو خواهیم داشت و این نگاه به درون کشور برای حل مسائل، نتیجه اش استقلال ملی، عدم وابستگی به غرب و بالتبع آن دولت های استکباری خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول