اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

از ماجرای کار پاره‌وقت تا دانشجوی خوش‌شانس/ شهریه دانشگاه به قیمت داروهای قلب پدر

دانشجویان در روز دانشجو درددل‌هایی دارند، برخی از هزینه اینترنت در دوران کرونا و برخی از هزینه بالای کتاب‌های درسی می‌گویند؛ کتاب‌هایی که تا آخر ترم، نصف آن نیز تدریس نمی‌شود.

از ماجرای کار پاره‌وقت تا دانشجوی خوش‌شانس/ شهریه دانشگاه به قیمت داروهای قلب پدر

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وقتی در سایت سازمان سنجش، نتیجه کنکور آمد، به جای اینکه خوشحال باشم، ناراحت بودم؛ همیشه آرزو داشتم که بتوانم باری از روی دوش خانواده‌ام بردارم اما نتیجه کنکورم، حس خوبی بهم نداد. نتیجه تلاش‌های یکساله‌ام، پذیرفته شدن در دانشگاه غیردولتی بود. انقدر از دیدن این نتیجه شوکه شده بودم که تصمیم گرفتم دوباره یکسال دیگر درس بخوانم تا در دانشگاه دولتی قبول شوم.

اما همان شب یک اتفاق دیگر افتاد؛ اتفاقی که باعث شد حالا دانشجو باشم؛ آن شب، پدر و مادرم کلی با من صحبت کردند. نه صحبت‌های همیشگی بلکه از آینده‌ام حرف می‌زدند و از اینکه تمام آرزوی آنها، خوشبختی من است و در نهایت هم امیدوارم کردند که هزینه‌های دانشگاه من، در زندگی‌مان‌ خللی ایجاد نمی‌کند. پدر و مادرم آنقدر با اطمینان حرف می‌زدند که جای هیچ شک و شبهه‌ای نبود و همین هم باعث شد که الان من یک دانشجو باشم.

با خودم عهد کردم که یک دانشجوی خوب باشم، درسهایم را خوب بخوانم و واحدهای زیادی بگیرم که بتوانم زودتر لیسانسم را بگیرم تا پدرم مجبور نباشد، هزینه زیادی را متحمل شود اما حالا چند وقتی است احساس گناه می‌کنم. 

نه از دانشگاه رفتن که دانشگاه را دوست دارم اما تازگی‌ها متوجه شدم که پدرم، قرص‌های قلبش را تهیه نمی‌کند؛ هزینه قرص‌ها ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان می‌شود؛ پولی که به جای درمان پدر، صرف هزینه دانشگاه من می‌شود.

پدری که سکته قلبی باعث شد، زودتر بازنشسته شود؛ پدری که آرزوی ته تغاری‌اش را از داروهای قلب خود مهم‌تر می‌بیند و پنهانی درد می کشد و تمام سعی‌اش را می‌کند تا حال و روزش را از دختر کوچک خود پنهان کند تا مبادا فرزندش جز لبخند در چهره او در جست‌وجوی چیزی باشد؛ غافل از اینکه دخترکش شاهد تمام لحظه‌های درد و رنج پدر بوده است.

اما امروز نه بخاطر خودم بلکه بخاطر پدر و مادرم این مسیر را ادامه خواهم داد، پدر و مادری که تا ابد قدردان محبت هایش هستم. 

* دانشجویان را بانک تصور می‌کنند!

به سراغ برخی از دانشجویان به ویژه دانشجویان محصل در دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی در سطح کشور رفتیم، تا مسائل و مشکلات دانشجویان را بررسی کنیم. 

نازنین خانی دانشجوی رشته گرافیک در مقطع کارشناسی، گفت: در دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی، دانشجویان را بانک پول در نظر گرفته‌اند و برای هر درس نرخ تعیین کرده‌اند  کسی به اوضاع مالی خانواده‌ها فکر نمی‌کند.

وی ادامه داد: به نظرم برخی افراد از اینکه می دانند در شرایط کنونی خیلی سخت می شود، دختران و پسران را از تحصیل در دانشگاه منع کرد، سوء‌ استفاده می‌کنند.

این دانشجو که به نظر از آموزش کمی عصبانی است، اضافه کرد: بعضی استادان نیز که انگار آمده‌اند، کتاب‌های خود را به دانشجویان بفروشند و کسی هم با خود نمی گوید دانشجوی خصوصا دختر با سن کم چگونه از پس هزینه ها بر بیاید، اگر شرایط با این گرانی ادامه پیدا کند، دیگر دانشجویی در دانشگاه ها وجود نخواهد داشت. 

وی درباره هزینه‌های اینترنت افزود: به تازگی یک غصه دیگر هم با افزایش کرایه‌ها بر دغدغه‌های دانشجویان اضافه شده، نمی دانیم بخواهیم دانشگاه باز شوند و یا در خانه ماندن را ترجیح دهیم. قبل از کرونا اگر هفته ای ۳۰هزار تومان هزینه رفت و آمدمان بود، الان هفته‌ای ۵۰ هزار تومان هزینه اینترنتمان است.

* گلایه دانشجویان از شهریه‌های بالا

یکی از گلایه‌های دانشجویان، از شهریه‌ها بالاست؛ شهریه‌هایی که دانشجویان در شرایط گرانی‌ و مشکلات کرونا، منصفانه نمی‌دانند.

سوادی دانشجوی رشته گرافیک در مقطع کارشناسی، درباره هزینه شهریه بیان کرد: بسیار به رشته‌ام علاقه دارم و همین باعث شد که بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها این رشته را انتخاب کنم؛ متاسفانه من دو یا سه جلسه در کلاس‌های حضوری بودم، اینکه با هزینه ها مشکل نداشته باشم غیرممکن است،خصوصاً در شرایط ویژه کرونا که پول کلاس‌های عملی را می دهم اما عملا چیزی متوجه نمی شوم.

وی افزود: هنوز ترم دوم هستم اما دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان، فقط برای یک ترم هزینه کردم که با خریدهای وسایل مورد نیازم برای دانشگاه هر ترم حدود سه میلیون و۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنم، فقط برای دو ترم تحصیل، 6 میلیون و ۶۰۰هزار تومان پرداخت کرده ام.

پهلوانیان دانشجوی رشته روزنامه نگاری گفت: یکی از مشکلاتم به عنوان دانشجو، نداشتن شغل است چون هنوز جایی مشغول به کار نشدم که درآمدی برای پرداخت هزینه‌های تحصیلم داشته باشم؛ پدرم نیز با داشتن دو فرزند زیر فشار سنگینی مخارج مانده است.

وی افزود: متاسفانه در دوران آموزش مجازی با توجه به اینکه از امکانات دانشگاه برخورد دار نیستیم، به نظرم میزان شهریه‌ها منصفانه نیست. 

* یک کار دانشجویی!

برخی دانشجویان دوست دارند که در زمان تحصیل، یک کار پاره وقت داشته باشند که بتوانند هم کار یاد بگیرند و هم اینکه کمکی به تحصیلشان باشد. 

باقری دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی درباره مشکل اشتغال دانشجویان، اذعان کرد: اگر مشکل تنها هزینه ها بود و می‌دانستیم تا چندسال آینده شغلی داریم که توسط آن می‌توانیم در آمد زایی کنیم، در آن صورت شاید مشکلات شهریه و... قابل تحمل بود. از نظر من مهم ترین مشکل دانشجو عدم اشتغال است.

وی ادامه داد: دانشجویی که بعد این همه سال تحصیل می داند که رسیدن به شغل دلخواهش نیز دشوار است و  در حال حاضر باید زیر فشار هزینه‌های تحصیلش باشد، غصه می‌خورد و کم‌کم ناامید می‌شود. 

* کتاب‌های گرانقیمت که تا آخر ترم هم تدریس نمی‌شوند

منتقد بودن از ویژگی‌های دانشجویی است اما برخی دانشجویان می‌گویند که این ویژگی‌ آنها سرکوب می‌شود.

 رضایی دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی، بیان کرد: همه در مناطقی زندگی نمی کنند که دسترسی به مترو راحت باشد، برای همین زمانی که می‌خواهیم به کلاس ها برسیم نمی توانیم ساعت ها برای اتوبوس صبر کنیم و مجبور به گرفتن تاکسی هستیم که باعث می‌شود هزینه هایمان بیشتر شود.حتی بعضی ها نیز مشکل خوابگاه دارند که خوشبختانه با بیماری کرونا هزینه خوابگاه و رفت و آمد برداشته شده است.

وی افزود: قسمت ناراحت کننده ماجرا همین است که با وجود بیماری این هزینه کم شده است،تا قبل از بیماری علاوه بر شهریه این مشکلات نیز بود. برخی استادان نیز کتاب های گران قیمتی را معرفی می کنند که حتی تا آخر ترم نصف آن کتاب ها نیز تدریس نمی شود. 

رمضانی دانشجوی رشته حسابداری، در خصوص عدم توجه مسؤولین به دانشجویان گفت: از مشکلات دانشجویان آزادی بیان است؛ همه جا از دانشجو به عنوان قلب تپنده کشور یاد می شود اما آنطور که باید به دانشجویان توجه نمی‌شود.

وی افزود: در دوران آموزش مجازی نیز مشکلات بسیاری داریم، مثل قطعی اینترنت، لغو کلاس های عملی اما شهریه این کلاس ها دریافت می‌شود که هر کدام از اینها نیاز به رسیدگی اساسی دارد. 

* دانشجوی خوش‌شانس

جهانیان دانشجوی دیگر گفت: برداشت افراد از واژه مشکل تعاریف متفاوتی دارد، من جزو آن دانشجویان خوش شانس ورودی مهر ۹۸ بودم که توانستم تا قبل از کرونا، فضای دانشجویی و امتحان حضوری را تجربه کنم؛ حس و حال این فضا بسیار دلنشین و فوق العاده است و در همان 6 ماه جوری به فضای دانشگاه وابسته می شوی که بعد از آمدن کرونا چیزی شبیه غمی طولانی را تجربه می کنی؛ دانشگاه توانست در کوتاه مدت من را به  چیزهای مثبت و رنگی دلبسته کند که برای خودم هم عجیب بود.

وی ادامه داد: پاندمی کرونا باعث شد من به این فکر کنم که یک هزینه  تقریباً ماهی ۳۰۰هزار تومان از دوش خانواده ام برداشته شده، خیالم راحت بود تا اینکه با آموزش مجازی آشنا شدم؛ این نوع آموزش هزینه خیلی سنگین اینترنت را برای من بوجود آورد، چون اینترنت همراه خیلی پر سرعت تر و کارآمدتر از مودم های خانگی است و من یک هزینه ۴۰۰هزارتومانی اینترنت دارم و در مقابل هزینه اینترنتی که می دهم،بعضی مواقع قطع و وصلی هایی وجود داشت که مجبور می شدیم از شبکه های جایگزین استفاده کنیم. 

وی افزود: از طرفی هم به عنوان کسی که در کرج زندگی می کند،یک دغدغه دیگرم کتاب هایی بود که نمی دانستم چگونه باید تهیه کنم، کتاب فروشی هایی که به خارج از تهران ارسال کتاب داشته باشند نمی شناختم و باید با تاکسی های اینترنتی خودم برای خرید کتاب ها اقدام می کردم، چون اصلا نمی توانم نسخه های الکترونیکی بخوانم و باید نسخه فیزیکی کتاب را داشته باشم. 

به گزارش فارس، شرایط کرونا موجب شده است که فضای کلاس دانشجویی به تلفن همراه و سیستم‌های رایانه منتقل شود و حس و حال کلاس‌های درس و آن شور و شوق تحصیل تغییر کند؛ به نظر می‌آید برای شرایط کرونا و پس از کرونا و حضور موثر دانشجویان باید برنامه‌ریزی شود تا از مشکلات آنها کاسته شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول