اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

امکان تسویه خوراک پتروپالایشگاه‌ها از محل بدهی‌های ارزی دولت به صندوق توسعه ملی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از امکان تسویه خوراک پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از محل بدهی‌های ارزی دولت به صندوق توسعه ملی به منظور تکمیل زنجیره ارزش افزوده صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی خبر داد.

امکان تسویه خوراک پتروپالایشگاه‌ها از محل بدهی‌های ارزی دولت به صندوق توسعه ملی

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در آخرین جلسه کمیسیون انرژی موادی از قانون پتروپالایشگاه‌ها (حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی) اصلاح شد. هر چند که کلیات این موضوع در گذشته تصویب شده بود، ولی جزئیات آن هم به تصویب رسید و درنهایت به هیأت رئیسه ارسال شد تا در نوبت بررسی در صحن قرار گیرد. 

وی افزود: مهمترین تغییرات این قانون بعد از تصویب سه موضوع است که اصلاح اول آن است که محل تسویه تنفس خوراک را که قبلا از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی بود به مطالبات ارزی صندوق از دولت و شرکت نفت توسعه دادیم. این در حالی است که قبلا سهم صندوق در قانون سال 98 با اجازه مقام معظم رهبری تصویب شده بود و چون احتمال می‌دادیم که محل تسویه بدهی کفایت نخواهد کرد، مقرر کردیم از محل مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی از دولت و شرکت ملی نفت را به قانون قبلی اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون صندوق توسعه ملی مطالبات زیادی از دولت و شرکت ملی نفت دارد که وصول نشده که حداقل 25 میلیارد دلار بوده است که در طول سالهای متمادی به این رقم رسیده که این مصوبه هم به تسویه مطالبات کمک می‌کند و هم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها؛ ضمن اینکه بار هم از صندوق ملی برداشته می‌شود. 

شریعتی اظهار داشت: با مصوبه کمیسیون انرژی، سهم صندوق توسعه ملی را 35 درصد مقرر کردیم و عملاً ورودی صندوق هم هر مقداری باشد فقط می‌تواند 35 درصد را برای تسویه خوراک درنظر بگیرند و باید بقیه آن محل مطالبات ارزی اش تسویه شود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح دوم این قانون که در کمیسیون انرژی صورت گرفت، آن بود که صنایع پایین‌دستی منجر به تکمیل زنجیره ارزش افزوده شود و اگر پتروپالایشگاه ساخته شود و همان مجموعه فعال در آنجا بتواند برای مثال پروپیلن را به پلی پروپیلن تبدیل کند، برای طرح بعدی که بنای توسعه دارد می‌تواند درخواست تنفس خوراک کند و عملاً این تنفس به پایین‌دست تسرّی پیدا می‌کند که البته ممکن است این کار توسط خود آن مجموعه صورت گیرد و یا توسط شرکت دیگری.

شریعتی افزود: نکته سوم که با پیشنهاد یکی از نمایندگان اصلاح شده آن بود که تنفس خوراک برای پتروشیمی‌های با خوراک پروپان و بوتان هم لحاظ شود، زیرا عمده خوراک پتروشیمی‌ها یا گاز طبیعی است و یا پروپان و بوتان.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پتروشیمی‌ها که خوراک پروپان و بوتان دارند، به دلیل هزینه‌های بالا و عدم تکافوی نیازهایشان مشکلاتی را دارند، ولی با تصویب کمیسیون انرژی مقرر شد که خوراک مایع پروپان و بوتان به پتروشیمی‌ها داده شود تا آنها هم تنفس خوراک دریافت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول