اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

‎بافت نخستین پارچه زربفت خراسان در روستای ملی بسک تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از ‎بافت نخستین پارچه زریبافی خراسان بزرگ در روستای ملی بسک تربت حیدریه خبر داد.

‎بافت نخستین پارچه زربفت خراسان در روستای ملی  بسک تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان، خاطرنشان کرد: بعد از ثبت ملی روستای بسک و با هدف تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و جلوگیری از خام فروشی نخ ابریشم، احیا، آموزش و تولید صنایع وابسته به آن از جمله ابریشم بافی، زری بافی، نواربافی و سایر دستبافت‌های سنتی و هنری در دستور کار قرار گرفت؛ تا ارزش افزوده و سودآوری این محصول استراتژیک شهرستان نیز به مردم سخت کوش این منطقه بازگردد.  

وی تصریح کرد: در راستای تحقق این اهداف با همکاری معاونت صنایع دستی خراسان رضوی در تابستان ٩٨ تعدادی از جوانان این روستا به تهران اعزام شدند و زیر نظر پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی دوره زریبافی به صورت فشرده به ایشان آموزش داده شد. 
محمدی بیان کرد: پس از پایان دوره آموزشی و استقرار دستگاه زریبافی در خانه صنایع دستی ابریشم بسک با همت هنرمندان جوان این رشته اولین پارچه زریبافی در پاییز ٩٩ بافته شد.

محمدی افزود: با توجه به جذابیت بالای زریبافی و مراحل تولید پارچه زربفت و اهمیت این رشته و نیز علاقه مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشم و گلابتون، ثبت جهانی این روستا می تواند به جذب فزاینده گردشگران کمک کند و این روستا به عنوان قطب جذب گردشگری خارجی در استان بدل شود.

 وی در ادامه عنوان کرد:پارچه زربفت که از دومحصول ابریشم و طلا تشکیل می شود،  وجود هر دو ماده اولیه در منطقه بایگ مزیت بسیار مناسبی برای مقرون به صرفه بودن تولید  این محصول در شهرستان می باشد. 

شایان ذکر است؛ پیشینه و  قدمت زری ‌بافی در ایران به دوران قبل از اسلام برمیگردد و فن زری‌ بافی در دوران صفویه به اوج خود رسید. برابر اطلاعات تاریخی  پارچه‌های زری در ادوار مختلف تاریخی به قدری مورد توجه بوده که وقتی بازرگانان و تاجران به ایران سفر می‌ کردند بهترین هدیه و سوغات، تهیه قطعه‌ای از پارچه زری ایران بوده است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول