اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیوند دانشجویی با حقیقت‌طلبی تجدید شود

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: همه گروه‌های دانشجویی باید آینده دانش را به سمت قرار گرفتن در جایگاه فلسفه ایرانی و اسلامی هدایت کنند که پیوند دانشجویی با حقیقت‌خواهی و حقیقت‌طلبی تجدید شود.

پیوند دانشجویی با حقیقت‌طلبی تجدید شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز ، آیت الله لطف الله دژکام در مراسم روز دانشجو که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: دانشجو بودن به حسب فلسفه های مختلف، معانی مختلفی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس فلسفه ایرانی و اسلامی دانش را کشف حقیقت می دانیم اما براساس فلسفله تمدن اروپایی و آمریکایی این گونه نیست و ممکن است دانش را به عنوان حقیقت ندانند.

امام جمعه شیراز گفت: اگر مبانی علم شناسی اروپایی و آمریکایی را بپذیریم، دانش جایگاه خود را به چیزی که ممکن است بهره ای از حقیقت نداشته باشد، تنزل می دهد.

آیت الله دژکام افزود: نقش دانش از نظر فلاسفه بزرگی در اروپا به این حد کاسته شده که می تواند برای حل مشکل زندگی ما مفید باشد و به کشف حقیقت در فلسفه های اروپایی بی اعتنایی شده است.

وی ادامه داد: باید همانطور که شهید محسن فخری زاده دانشمند کشورمان گفته است فلسفه خود را کاربردی کنیم و در علوم به کار ببریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در نگاه فلسفی ایرانی و اسلامی دانشجو باید به دنبال کشف حقیقت باشد، گفت: متاسفانه با تعریفی که اروپایی ها از دانش بیان کردند و گفتند هرچیزی مفیدی علم است، فرق بین واقعیت و غیرواقعیت و حقیقت و غیرحقیقت گم شد.

آیت الله دژکام افزود: این نقطه ضعفی در تمدن اروپایی و آمریکایی است که فکر می کنند اگر ما مرگ گفتیم می خواستیم یک کاری در فضای جغرافیا و غیره انجام دهیم، در حالی که اینگونه نبوده و ما یک تمدن که نماینده آن آمریکا است را به چالش کشیدیم و روز دانشجو، روز مبارزه با آمریکایی است که باعث شهادت دانشجویان شده است.

وی ادامه داد: همه گروه های دانشجویی باید آینده دانش را به سمت قرار گرفتن در جایگاه فلسفه ایرانی و اسلامی هدایت کنند که پیوند دانشجویی با حقیقت خواهی و حقیقت طلبی تجدید شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: توقع از دانشگاه شیراز این است که به این مساله ورود کند و استادان این دانشگاه به صورت مقایسه ای نگاه های به علم و فلسفه علم را مطرح کنند.

آیت الله دژکام افزود: شهید فخری زاده معتقد بوده که باید فلسفه ما با علم و دانش امروز پیوند بخورد.

وی ادامه داد: امید است مجمع حکمت اسلامی شیراز که در دو سال اخیر راه اندازی شده، مجالی برای حضور دانشجویان فراهم کند و به طرح و بررسی این مباحث بپردازد.

امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به ویژگی های جوان از نظر امام صادق(ع) بیان کرد: جوانان اگر کار خیر و خوبی برای مردم و جامعه پیش بیاید، سرعت می گیرند و آن کار را عملیاتی می کنند که نمونه این مساله را در کارهای جهادی دوران کرونا شاهد هستیم.

آیت الله دژکام افزود: اگر این خصوصیت در جوانان وجود داشته باشد در بسیاری از مسایل اقدام جهادی صورت می گیرد.

وی در ادامه به مساله مطالبه گری اشاره کرد و گفت: مطالبه گری باید در چارچوبی قرار گیرد تا نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد، در حال حاضر مطالبه گری به بیان آرمانی محدود شده است.

وی ادامه داد: اینکه آرمان های ما چیست بسیار ارزشمند است و باید بیان شود اما برنامه ریزی برای رسیدن به یک آرمان مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اگر آرمانی صحبت کنیم ممکن است آن آرمان با واقعیت های مدیریتی هماهنگ نباشد بنابراین باید یک هدف قابل دسترسی در جهت آرمان تعریف کنیم.

آیت الله دژکام افزود: دانشگاه باید راهکار و راه حل علمی برای رفع مشکلات موجود ارایه دهد؛ تحول اجتماعی و اقتصادی را باید مرحله به مرحله بیان کنیم.

وی ادامه داد: ما انقلاب کردیم اما اساتید بزرگواری در دانشگاه نشستند و گفتند مسایل انقلاب های دیگر را در دنیا برای شما توضیح می دهیم، این به چه درد انقلابی که در ایران است و سبقه اسلامی دارد می خورد؟ 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دانشجویان تشکل های دانشجویی باید به سمت دانشجویان حوزه علوم انسانی بروند و از آنان بخواهند برای پروسه کردن تحول اجتماعی در ایران فکری کنند.

آیت الله دژکام افزود: آرمان ها را خوب گفته ایم اما اهداف مرحله ای تحول اجتماعی را دقیق بررسی نکردیم که نقش حوزه و دانشگاه در این زمینه مهم است و از این نهادها مطالبه دارم.

وی ادامه داد: با کمال افتخار از دکتر شریعتی و شهید مطهری یاد می‌ کنم که تحول اجتماعی را در بستر زمان دیدند، اکنون هم جامعه ما نیاز دارد که از سیاه نمایی بیرون بیایم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: انقلاب اسلامی در جهات بسیاری حرف جدید برای دنیا دارد و ما پیشرفت کرده ایم اما متاسفانه کسانی با چند ترجمه خیال می کنند می توانند مسایل را حل کنند.
آیت الله دژکام افزود: انقلاب اسلامی ایران با همه چالش هایی که داشته، در حوزه های مختلف پیشرفت های بسیار خوبی داشته است.

امام جمعه شیراز در ادامه بیان کرد: دغدغه عدالت بسیار دغدغه ارزشمند است اما برای عدالت طلبی و اجرای عدالت نیز باید یک چارچوب تعریف کنیم، نمی شود شعار آرمانی در مورد عدالت داد.
آیت الله دژکام اظهار کرد: از نظر آموزه های دینی و اسلامی تامین عدالت اجتماعی بدون تربیت انسان‌های عادل امکان پذیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به مساله حاشیه نشینی در شیراز و دیگر شهرستان های استان فارس گفت: باید فکری به حال این مهاجرت‌ ها کنیم چرا که تولیدکنندگان روستا به مصرف کنندگان حاشیه شهرها تبدیل شده‌ اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حمایت‌ های مقطعی از حاشیه نشینان به تنهایی کافی نیست لذا جهادگران باید برای مشکل حاشیه نشینی از نظر اجتماعی مطالعه و مطالبه داشته باشند.

آیت الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ۱۶ آذرماه روز دانشجو گفت: روز دانشجو یادآور حماسه سازی عده ای از جوانان کشور ما و وظیفه شناسی آنان به عنوان قشر روشن فکر و تحصیل کرده جامعه ایرانی و اسلامی برای ایجاد تحول در کشور و جلوگیری از ظلم و زمینه سازی برای عدالت اجتماعی است.

در این مراسم تعدادی از نمایندگان تشکل های دانشجویان به بیان مطالبات خود در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی پرداختند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول