اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب زاده: کارهای اولیه و پیش خرید واکسن کرونا انجام شده/ وزیر خارجه عربستان در حد و حدودش صحبت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خرید واکسن کرونا گفت: مسیرهای مختلف را رفتیم و کارهای اولیه و پیش خرید واکسن انجام شده و در مورد نقل و انتقالات مالی نیز پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم.

خطیب زاده: کارهای اولیه و پیش خرید واکسن کرونا انجام شده/ وزیر خارجه عربستان در حد و حدودش صحبت کند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ۱۶ آذر را خدمت دانشجویان تبریک گفت و افزود: دانشگاه سرچشمه تمامی تحولات اساسی و بنیادین در جامعه است و این تحول خواهی و کمال جویی و عدالت جویی سرلوحه حرکت‌های دانشجویی بوده است و انشاءالله همچنان فضای دانشگاهی ما بالنده و رو به جلو خواهد بود.

*سفر فیصل المقداد به تهران

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به سفر وزیر خارجه جدید سوریه بیان کرد: ایشان در اولین سفر خارجی خود و به دعوت آقای ظریف در تهران هستند و دیدارهایی را امروز خواهد داشت و علاوه بر وزیر خارجه، با رئیس جمهور و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تماس تلفنی اخیر ظریف و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: آقای بورل هم بر مجرمانه بودن عملیات تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی تأکید و هم مواضع اروپا را تشریح کرد و ظریف هم مسئولیت‌های بین‌المللی را یادآور شد.

*وزیر خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه در تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در این نشست اعلام کرد: چهارشنبه ۱۹ آذر ماه وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با محمدجواد ظریف و دیگر مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

*ایران درباره امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند

خطیب زاده در واکنش به اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره اینکه ایران باید برنامه موشک بالستیک را کنار بگذارد و به تعهداتش عمل کند و همچنین اظهارات دیگر مقامات اروپایی گفت: موضع ایران درباره برجام تداوم دار و بدون تغییر بوده است. برجام را مذاکره کردیم و سال‌های سختی مذاکره شده و نتیجه مقاومت ملت ایران بوده و امضا و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده است. همه آنهایی که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند می‌دانند نه ایران چیزی که یک بار مذاکره کرده، مذاکره می‌کند و نه الزام آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام به آن ضمیمه است با این نکات تغییر می‌کند.

وی افزود: برخی نکات مختلف از اروپا شنیده می‌شود، امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط را در نظر بگیرد. یکی از طرف‌هایی که به تعهداتش پایبند نبوده کشورهای اروپایی هستند. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام و هماهنگ کننده اجرای برجام بوده است و اینها حتی سال‌هایی که آمریکا از برجام خارج نشده بود، نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند. 

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: انتظار ما این است که به واقعیات توجه و بدانند ایران درباره امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند و ایران با حقوق و مسئولیت‌های خودش به خوبی آشناست. ضمن اینکه همواره حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری آمریکا به دست نیامد، آلمان و اروپا بدانند از طرق دیگر به دست نخواهد آمد.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: سیاست ما اصولی است. منافع خود را می‌شناسیم. هم منافع و هم دغدغه‌های مشروعی داریم. آنها را دعوت می‌کنیم این موارد را رعایت کنند.

* در حد ظرفیت‌تان صحبت کنید

خطیب زاده درباره اینکه عربستان و بحرین خواستار مشارکت در مذاکرات احتمالی آمریکا با ایران شدند، اظهار داشت: برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس جمهور در حال خروج از کاخ سفید به اهدافشان برسند و پول مردم خود را خرج شرکت‌هایی کردند که چند روزی امنیت بخرند. کسانی که امنیت خود را بر روی پایه‌های سست خارجی بنیان گذاشتند مشخص است که کمی نگران هستند. 

وی خطاب به این کشورها افزود: صدای رسای تهران به این کشورها این است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه و کشور بزرگ و تاریخی در منطقه است و مثل یک برادر بزرگ‌تر سعی کرده خطاهای برخی از این کشورها را نادیده بگیرد. این کشورها باید بدانند جایگاهشان چیست و در روابط بین‌الملل و ترتیبات منطقه‌ای تمام اینها برای آنهایی که آشنا هست روشن است و این کشورها در حد ظرفیت خود صحبت کنند.

* اگر مصوبه مجلس تبدیل به قانون شود، وزارت خارجه قطعا پایبند خواهد بود و اجرا می‌کند

خطیب زاده درباره مصوبه اخیر مجلس در خصوص تحریم‌ها گفت:  این مصوبه هنوز تبدیل به قانون نشده و مراحل قانونی خود را طی می‌کند. درباره مصوبه مجلس نظر رئیس جمهور و دولت از روز اول کاملا روشن بوده است و وزارت خارجه هم نظرات تخصصی خود را بیان کرده و ما موافق نبودیم که این نظرات تخصصی در نظر گرفته نشود. مجلس مستقلا مسیر را رفته و براساس برداشت‌های خودشان مصوبه‌ای داشتند.

وی بیان کرد: این مصوبه اگر تبدیل به قانون شود، قطعا و یقینا وزارت خارجه پایبند خواهد بود و اجرا خواهد کرد. البته بسیاری از ابعاد این قانون به سازمان انرژی اتمی برمی‌گردد.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: هم مصوبه فعلی مجلس و هم مصوبات قبلی مجلس که اقدام متقابل ایران بوده در آنها نوشته شده که مشروط هستند و گام‌های کاهش تعهدات ایران تا روزی است که آنها به تعهداتشان برگردند. اگر اروپا و آمریکا تعهداتشان را کاملا اجرا کنند ما هم در ذیل برجام تعهدات خودمان را کامل مثل همیشه انجام خواهیم داد. این توازنی است که در برجام دیده شده است.

خطیب زاده بیان کرد: شنیده‌هایی از دولت منتخب جدید آمریکا شنیده می‌شود که مایلند به تعهداتشان برگردند و روش غلط قبلی را اصلاح و تروریسم اقتصادی را بر ضد ملت ایران متوقف کنند. امیدواریم اروپا به سال‌های عدم پایبندی خود خاتمه دهد. اگر چنین باشد در مسیر درستی گام برمی‌دارند. ایران کشور مسئولی است و به آنچه امضا کرده پایبند است.  

* برجام احتیاج به چانه زنی جدیدی ندارد

خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت خارجه می‌خواهد از قانون جدید مجلس درباره تحریم‌ها به عنوان ابزار چانه زنی با غرب استفاده کند تصریح کرد: ما احتیاجی به چانه زنی جدیدی نمی‌بینیم، چون برجام نوشته شده است و احتیاج به چانه زنی جدیدی ندارد.

*آمریکا از نفت سوریه استفاده و هیچ شرم و حیایی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فیصل المقداد به تهران گفت: این اولین سفر خارجی ایشان است و نشان می‌دهد روابط دو کشور چقدر نزدیک است و ایشان تا دقایقی دیگر با آقای ظریف ملاقات می‌کند.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: روابط دو کشور برای آرامش، صلح و ثبات منطقه است. ملت سوریه از مسیر بسیار دردناکی عبور کرده است. مسیری که برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با توهم اینکه بتوانند قدرت را به سبک خود تغییر دهند روزهای پر از درد و رنجی را برای مردم سوریه درست کردند و تکفیری‌ها را آنجا فرستادند. آمریکا از چاه‌های نفت سوریه استفاده و هیچ شرم و حیایی ندارد. بخشی از سوریه اشغال شده است. باید با هم کار کنیم که صلح و ثبات برای سوریه از طریق گفت‌وگوهای سیاسی داشته باشیم.

وی گفت: ایران در کنار مردم سوریه است تا اینکه روزهای بهتری برای مردم سوریه رقم بخورد.

* کشت زعفران در قطر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره کشت زعفران در قطر و ممنوعیت صادرات پیاز زعفران و برگزاری دوره آموزش کشت پیاز زعفران توسط سفارت ایران در دوحه اظهار داشت: درباره همکاری‌های ایران با دولت برادر و دوست قطر روابط ابعاد بسیار مختلف و گسترده‌ای دارد. تمامی اقدامات در چارچوب دستورالعمل‌هاست و جزییات این موضوع قبلا گفته شده است.

وی گفت: یکی از اصول اساسی و اصیل دیپلماسی اقتصادی ما حمایت از تولید داخلی و حمایت از حضور تولیدکنندگان داخلی در خارج از کشور و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف است. برخی ابعاد این موضوع به شکل دیگری روایت شده است.

خطیب زاده بیان کرد: ایران هیچ کاری نمی‌کند مگر با هماهنگی بین دستگاهی. البته در این خصوص یکسری نگرانی‌ها مطرح شده که در حال بررسی است. روابط دو کشور طی چند سال اخیر ارتقا یافته و همچنان به این مسیر ادامه می‌دهیم.

*ریاض مسئول بسیاری از گرفتاری‌ها و مسئول جنگ و قحطی و خونریزی در یمن است

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه با بازگشت آمریکا به برجام مشکلی ندارد ولی باید عوامل نگرانی در این خصوص برطرف شود، گفت: برخی دستپاچگی‌ها در بعضی کشورهایی که در این منطقه تمام آبرو و حیثیت خودشان را گذاشتند برای اینکه بر ضد منافع کشور و به نفع یکی دو کنشگر خارج منطقه کار کنند، دیده می‌شود. پیام‌های متناقضی از این پایتخت‌ها شنیده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وقتی سیاست خارجی یک کشور در چارچوب اصولی تعریف نشود، هر روز یک پیام بیرون می‌آید. توصیه ما این است که عربستان سعودی به ویژه و حکام آن توجه کنند مشکلاتی که هر روز برای مردم خود و برای جهان عرب و اسلام درست کردند، تنها با اصلاح مسیر آنها قابل حل است و با این فرافکنی‌ها راه به جایی نخواهند برد.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: ریاض مسئول بسیاری از گرفتاری‌های جهان عرب است. ریاض مسئول جنگ و قحطی و خونریزی در یمن است. ریاض مسئول برخی اقدامات از شاخ آفریقا تا جنوب شرق آسیاست. متاسفانه بسیاری از مدرسه‌های تکفیری با پول عربستان و کشورهای دیگر در حال فعالیت است. هر چه زودتر به این مسیر پایان دهند برای مردم منطقه و مردم این کشور بهتر است.

خطیب زاده با بیان اینکه مردم عربستان سعودی استحقاق سیاست‌های بهتری دارند، اظهار داشت: به جای اینکه تمامی نگاه حکام عربستان به دستان خون آلود برخی کنشگران خارج از منطقه به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

*ما عضو و پایبند به این معاهده بودیم و تا مادامی که اتفاق بزرگی نیفتد و حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خروج ایران از معاهده NPT عنوان کرد: جامعه ایران جامعه کاملا چند صدایی است. در داخل رسانه‌ها و اندیشکده‌ها صحبت‌هایی می‌شود. سیاست اصولی نظام سیاستی است که نهادهای رسمی نظام اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما عضو و پایبند به این معاهده بودیم و تا مادامی که اتفاق بسیار بزرگی نیفتد و ما عدم پایبندی خاصی و حرکت اشتباه راهبردی از طرف مقابل نبینیم، به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی مجری تصمیمات عالی نظام است و درباره این گفت‌وگوها و مباحث نظری نداریم و اجازه دارند درباره نظراتشان صحبت کنند. 

* دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خودش درباره بیانیه خود توضیح دهد

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر مجلس  و بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و اینکه در برگیرنده نظرات وزارت خارجه است، بیان کرد: در خصوص بیانیه دبیرخانه، خود دبیرخانه باید توضیح بدهد. نظرات وزارت خارجه که در قانون و مصوبه شورای عالی امنیت ملی که باید درج شود و باید لحاظ شود لحاظ نشده است ولذا از نظر رویه‌ای و محتوایی به این مصوبه اخیر مجلس ایراد وارد می‌دانیم. موضع وزارت خارجه کاملا روشن است.

* مسئولیت آژانس و گروسی درباره حفظ محرمانگی اسناد

وی درباره مسئولیت آژانس در حفظ محرمانگی اطلاعات محرمانه ایران گفت: اولین بار نیست که اسناد به رسانه‌ها درز می‌کند. نه این بار دفعه‌های قبل به طور قطعی مسئولیت آژانس را متذکر شدیم و دوباره هم رسما گفتیم و هم در ملاقات‌ها گفته شده و متاسفیم از اینکه برخی جریان‌های درون آژانس به دنبال به هم زدن مسیر فنی هستند که ایران و آژانس قبل از سفر گروسی و بعد از آن شروع کردند. گروسی و آژانس در این خصوص مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.

*دوستان ما در اروپا بدانند اول برادری خود را ثابت کنند بعد ادعای ارث و میراث کنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: موارد عدم پایبندی اتحادیه اروپا در ابعاد رفع تحریمی کاملا روشن است و به اروپا گفته شده است. اینکه برخی فکر کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبعانه فشار حداکثری بر ضد ملت ایران و اهدافی که رژیم ترامپ نتوانستند به دست بیاورند، از طریق دیگری اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند و می‌توانند به آن برسند، کسی در تهران خریدار این نکات نیست.

 

 

خطیب زاده تصریح کرد: دوستان ما در اروپا بدانند اول برادری خود را ثابت کنند بعد ادعای ارث و میراث کنند. لیست بلند بالایی از عدم تعهداتشان وجود دارد.

وی گفت: الان فرصتی ایجاد شده که یک بار مسیر درست را ادامه و همه طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند و ایران هم گفته است در چارچوب تصمیمات اعلامی قبلی، اقدامات کاهشی انجام شده که آن هم در چارچوب برجام انجام شده، برگشت پذیر هستند و جمهوری اسلامی هم در قبال اجرای کامل تعهدات مقابل اجرای تعهدات خود را انجام خواهد داد.

*بانک مرکزی و نهادهای حاکمیتی می‌دانند وزارت خارجه با چه دقتی در حال فعالیت است

خطیب زاده درباره اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف و اینکه برخی کارشناسان می‌گویند وزارت خارجه عملکرد قابل قبولی در این خصوص ندارد، اظهار داشت: کارشناس زیاد در کشور داریم و یکی از خوبی‌های کشور ما این است که همه کارشناس هستند. آشنایان به موضوع بانک مرکزی و نهادهای حاکمیتی می‌دانند وزارت خارجه با چه دقتی در حال فعالیت است. اگر امروز سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است ناگهانی اتفاق نیفتاده و تمامی ارکان نظام دست در دست هم داده‌اند و البته در بسیاری از موارد بانک مرکزی و نهادهای دیگر باید جزییات را بگویند و وقتی بتوانیم جزییات را بگوییم روایت این سال‌ها را که روایتی غرورآفرین است خدمت مردم بزرگ ایران خواهیم گفت.

* کشورهایی که دچار سکته‌هایی در بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران هستند

وی در عین حال یادآور شد: برخی کشورها به خاطر تحریم‌های فراقانونی آمریکا و ترس بسیار زیادی که از آنها دارند به خاطر رفتار آمریکا در مسلح کردن دلار در برابر ارز‌های دیگر و سال هایی که در غفلت بودند و آمریکا توانسته بانک مرکزی خودش را بانک مرکزی دنیا کند و رویه‌های خودش را رویه‌های دنیای لیبرالی کند، اینها دچار سکته‌هایی در بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران از مجاری مختلف این را پیگیری و برخی را دریافت کردیم و در برخی کشورها اشکالات جدی وجود دارد که همچنان در حال ادامه مسیر هستیم و فکر می‌کنیم مسیر درستی را با همکاری نهادهای دیگر در پیش گرفتیم.

*اگر مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مراحل قانونی طی شود ایران چه زمانی غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد و اینکه عدم اجرای پروتکل الحاقی قطعی خواهد بود؟ گفت: اگر مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست. مسائل فنی با سازمان انرژی اتمی است. برخی ابعاد سیاسی دارد که ما باید پیگیری کنیم.

به گزارش فارس، وی عنوان کرد: معتقدیم باید ملاحظات دولت و وزارت خارجه به عنوان مرجع داستان رعایت می‌شد  و رعایت شود، ولی مسیر قانونی کاملا روشن است. بسیاری از قوانینی که مخالف نظر ما بوده براساس تکلیف قانونی انجام دادیم و این را هم انجام خواهیم داد. جزییات آن توسط بخش‌های مختلف اعلام خواهد شد.

خطیب زاده یادآور شد: برای اینکه تبدیل به قانون شود مسیری را  طی می‌کند پیشگویی نمی‌کنیم و منتظر می‌مانیم که نتیجه این مسیر را ببینیم.

* برجام مهر و موم شده و هر دست زدن به آن چه شکلی و چه محتوایی به معنای پایان برجام است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ژاپن هم اعلام کرده علاقه‌مند است در گفت‌وگوهای برجام شرکت کند، خاطرنشان کرد: ما که دوست در دنیا زیاد داریم و می‌توانیم یک کلوب دوستان درست کنیم. برجام یک چیزی مربوط به گذشته است و با تمام فراز و نشیب‌ها مذاکره شده و موافقات و مخالفان خود را داشته و با دقت نکات لحاظ شده و مهر و موم شده و هر دست زدن به آن چه از حیث شکلی و چه محتوایی، به معنای پایان برجام است. 

وی گفت: همکاری‌های ایران با ژاپن و همچنین کشورهای دیگر در مجاری خود ادامه خواهد یافت. برجام مربوط به رفع تحریم و عادی سازی پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران بود و در همین حد هم باقی خواهد ماند.

 

*دولت فعلی آمریکا هم متوجه شده که مسیر فشار حداکثری مسیر شکست خورده‌ای بوده 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس و اینکه بازه زمانی در آن داده شده است و بازگشت آمریکا به تعهداتش گفت: بازگشت آمریکا به تعهداتش بازگشتی ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است و این قطعنامه کاملا روشن و برای همه کشورها الزام آور است. آمریکا از برجام خارج و به تعهدات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند نبوده است. اگر می‌خواهند مسیر درست را دنبال کنند به نظر می‌آید متوجه شده‌اند. حتی دولت فعلی آمریکا هم متوجه شده که مسیر فشار حداکثری مسیر شکست خورده‌ای بوده و به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود نرسیدند.

*مصوبه مجلس کاملا روشن است و تفسیربردار نیست/ مجلس مستقل است و براساس نظرش عمل کرده

وی افزود: مصوبه مجلس کاملا روشن است و تفسیربردار نیست. مصوبه در چارچوب مصوبات قبلی شورای عالی امنیت ملی می‌توانست در چارچوب بهتری با ملاحظه نکات فنی نوشته شود. مجلس شورای اسلامی مستقل است و براساس نظر خود عمل کرده است.

* تغییری در نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نداریم/ عراقچی به عنوان معاون سیاسی به فعالیت ادامه می‌دهد

وی در پاسخ به سوالی درباره عزیمت سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به سازمان ملل به جای مجید تخت روانچی گفت که تغییری در نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نداریم و در سطح سفیر و نماینده دائم آقای تخت روانچی به کار خود ادامه می‌دهد و آقای عباس عراقچی هم در تهران به عنوان معاون سیاسی به کار خود ادامه می‌دهد.

*منبع ناآرامی در منطقه، حضور غیرمحترمانه آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات فرمانده ناوگان پنجم آمریکاست که گفته به مهار نسبی ایران در دریا دست پیدا کردند و اینکه ناوگان پنجم آمریکا به ناوگان ایران احترام متقابلی داشته است، گفت: این سوال را باید سخنگوی ستاد کل درباره آن صحبت کند.

وی با بیان اینکه ایران همواره در آب‌های سرزمینی خود و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس رفتار کاملا حرفه‌ای را داشته است، عنوان کرد: آمریکا در موارد بسیار زیادی تقریب‌های غیر حرفه‌ای را به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و ناوگان ایران در خلیج فارس داشته و تذکرات لازم همواره داده شده و موارد هم ثبت شده است. آمریکا ‌چندین هزار مایل دورتر از آب‌های خود کاری در خلیج فارس ندارد. منبع اصلی ناآرامی رفتار جنگجویانه و رفتار نظامی و حضور غیرمحترمانه آمریکاست. پیام ما در همه مواجهه‌ها کاملا روشن بوده و خوشحالیم که طرف مقابل این پیام را دریافت و رفتار خود را محترمانه‌تر کرده است.

* کارهای اولیه و پیش خرید واکسن کرونا انجام شده و منتظریم کواکس اعلام کند که واکسن را به مرحله تولید رسانده

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت خارجه برای واردات واکسن کرونا گفت:  موضوع کرونا و واکسن این یک موضوع ملی است. از روز اول در چارچوب ستاد ملی کرونا اقدامات خود را صورت داده‌ایم.

وی ادامه داد: ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و در آن کنسرسیوم که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت است، مسیر جدی طی شده و کارهای اولیه و پیش خرید همه انجام شده و منتظریم کواکس اعلام کند که واکسن را به مرحله تولید رسانده است. در خصوص کشورهای دیگر هم در جریان هستید که مسیر قانونی آن در وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت هم در ایران استانداردهای بسیار جدی دارد و با کشورهای مختلف صحبت شده و همه تسهیلات را فراهم کردیم از جمله در چین اگر وزارت بهداشت و بخش خصوصی آمادگی داشته باشند که در بسیاری موارد بخش خصوصی پیشرو است، تسهیلات را فراهم خواهیم کرد.این موضوعی با اولویت بالا برای ایران بوده و مسیر را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود: مردم امین ما هستند و می‌دانند آمریکا و رژیم فعلی ترامپ از همه ابزارهای خود استفاده می‌کند که به زعم خودشان درد را به ملت ایران وارد کنند، ولی نمی‌دانند این سیاست سال‌هاست شکست خورده است و ما مسیر خود را در همکاری با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

* روابط ایران و قطر متاثر از عامل سوم نیست

وی درباره نزدیک شدن قطر و عربستان و شکل گیری آشتی و تاثیر آن بر روابط ایران و قطر گفت: ما از هرگونه حل و فصل تنش‌ها در خلیج فارس استقبال کردیم و وزیر خارجه ایران هم گفت در چارچوب سیاست حسن همسایگی ما در هر سطحی از حل و فصل سیاسی این بحران در خلیج فارس استقبال می‌کنیم.

خطیب زاده مسیری که امارات و عربستان برای محاصره قطر طی کردند را مسیر قلدری خواند و افزود: باید با حل و فصل موضوع حل و شرایط عادی شود و روابط ایران و قطر متاثر از عامل سوم نیست و ایران در زمان سختی و گشایش همراه در کنار همسایگان خود بوده و خواهد بود.

 

 

* وزیر خارجه عربستان بهتر است در حد و حدود خود صحبت کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی که گفته باید ممنوعیت دائم غنی سازی برای ایران وضع و از تاسیسات نظامی مخفی ایران بازرسی شود، گفت: اینکه بییش از حد به جایگاه یک کشور متوسط در منطقه بپردازیم کمکی نمی‌‌کند. جایگاه کشورها در نظام منطقه و بین‌الملل کاملا روشن است.

وی با بیان اینکه عربستان رفتار نامناسبی نسبت به همسایگان خود اعم از ایران، قطر و عراق و یمن و و بسیاری از کشورهای منطقه داشته و متاسفانه در مسیر غلطی حرکت کرده است، اظهار داشت: این کشور در باره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مسیر را اصلاح و هر چه زودتر برگردد به نفع خودش و منطقه است.

خطیب زاده عنوان کرد: درباره موضوعات دیگر هم البته هر کسی می‌تواند صحبت کند، ولی بهتر است در حد و حدود خود صحبت کند که باعث بی آبرو شدن بیشتر نکاتی که ارائه می‌کنند، نباشد.

* برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در چارچوب برجام و در صورت لزوم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۴ بیان کرد: کمیسیون مشترک برجام در حوزه مسائل فنی تنظیم شده و انجام خواهد شد و کمیسیون روتینی است و در صورت لزوم در سطح وزرا هم می‌تواند برگزار شود. بله صحبت‌هایی بوده و باید دستورکار مشخص شود و اگر دستورکار مشخص شود این نشست می‌تواند در سطح وزرا در چارچوب برجام برگزار شود.

*معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار معاونت موفقی بوده/ رسانه‌ها نگاه جناحی نداشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با تغییر معاون دیپلماسی اقتصادی آیا قرار است تغییری در عملکرد این معاونت صورت بگیرد؟ گفت: تغییر در معاونت دیپلماسی اقتصادی تغییر اداری بوده است. معاون پیشین به سن بازنشستگی رسیده و براساس مصوبات قبلی به افتخار بازنشستگی نائل شد.

خطیب زاده بیان کرد: نمایندگان مجلس در مقام مطالبه‌گری درباره روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها حق و وظیفه نقد و نظارت را دارند. البته در روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر، ‌وزارت خارجه از اساس نقش هماهنگی و تسهیل را دارد. نهادهای بیشماری در ایران هستند که مسئولیت‌های توسعه صادرات، همکاری‌های بازرگانی و ... را دارند و وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و ... را داریم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: وزارت امور خارجه در بسیاری از این ابعاد نه آن پول‌ها را دارد و نه قانون این اختیار را به آن داده است.

وی افزود: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار معاونت موفقی بوده است. در چند روز آینده بزرگ‌ترین پروژه همکاری‌های دوجانبه و شاید منطقه‌ای ایران و راه آهن خاف - هرات افتتاح می‌شود و همکاری ما با کشورهای همسایه به چندین میلیارد دلار در همین دوران تحریم می‌رسد و اینها ناگهانی رخ نمی‌دهد. از اصحاب رسانه دعوت می‌کنم نگاه‌های جناحی نداشته باشند. وزارت خارجه نهاد حاکمیتی است.

*کسی نمی‌تواند در روابط ایران و عراق مداخله مصنوعی انجام دهد

سخنگوی وزارت خارجه درباره تفاهمنامه بین عراق و عربستان در بحث تامین برق و اینکه آیا به دنبال کاهش وابستگی عراق به ایران هستند، اظهار داشت: روابط ایران و عراق کاملا تاریخی و چندلایه و مردمی و عمیق و چندبعدی است و روابط طبیعی است و مصنوعی نیست. درباره عربستان عرض نمی‌کنم، اگر کشور یا قدرتی بخواهد جنس این روابط را تغییر دهد با موانع زیادی روبرو است.

خطیب زاده ادامه داد: این ایران و عراق هستند که مرزهای زیادی دارند و روابط گسترده مردمی دارند و کسی نمی‌تواند در این روابط مداخله مصنوعی انجام دهد. در عین حال ایران معتقد است روابط عراق با همه همسایگان و گسترش آن به صلح و ثبات در منطقه و بهبود وضعیت مردم عراق کمک می‌کند و ما هم از این روابط همواره حمایت کردیم و هم استقبال کردیم و درباره نیت کشورهیا دیگر اظهارنظر نمی‌کنیم اگرچه برخی موارد قابل مشاهد است.

* برای ما اقدام مهم است نه حرف

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا می‌خواهد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و مسیر غلط ترامپ را اصلاح کند مسیر درستی است و ما هم به صراحت گفته‌ایم اگر آمریکا و طرف‌های دیگر برجام تعهدات خودشان را کامل و درست انجام دهند، ما هم از مسیر کاهش تعهدات برمی‌گردیم. البته به نظر ما عاقلانه است که هر دولتی در آمریکا باشد این مسیر را طی کند. چون مسیر قبلی جز خسارت به خودشان و منطقه حاصلی نداشته است و آمریکا این مسیر را اصلاح کند.

وی افزود: برخی ضمائم از قول ایشان در مصاحبه گفته شده و آن ضمائم برای ما ارزش خاصی ندارد مهم این است که آمریکا تعهد و مسئولیت قطعی دارد که آن مسیر غلط را اصلاح کند. این حرف‌ها در حد حرف است و اقدامات برای ما مهم است.

 

 

*برای خرید واکسن کرونا مسیرهای مختلف را رفتیم

سخنگوی وزارت خارجه درباه خرید واکسن کرونا بیان کرد: ما مسیرهای مختلف را رفتیم و عضو کنسرسیوم کواکس هستیم و وزارت بهداشت اعلام کرده که مسیر پیش خرید انجام شده و در مورد نقل و انتقالات مالی پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم که هم بانک مرکزی و هم وزارت بهداشت باید اعلام کنند. این تنها مسیر ما نبوده است و بخش خصوصی هم اقداماتی را انجام داده و ما تسهیل کردیم و آمادگی داریم به محضی که وزارت بهداشت در چارچوب دستورالعمل‌های خود آماده اعزام هیأت ارزیابی باشد، تسهیل کنیم که هر چه زودتر این کار انجام شود.

* فعلا برنامه‌ای برای دیدار وزیر خارجه سوریه با رهبر معظم انقلاب وجود ندارد

وی درباره سفر وزیر خارجه سوریه و دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: برنامه‌ای برای ملاقات وزیر خارجه سوریه در این سطح معمولا دیده نمی‌شود و فعلا هم برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

*به محض اینکه مصوبه مجلس توسط رئیس جمهور ابلاغ شود برای همه دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه لازم الاجراست

خطیب زاده درباره اظهاراتش که گفته بود مصوبه مجلس بعد از قانون شدن وزارت خارجه موظف به اجرای آن است، گفت: ریاست جمهوری باید آن مصوبه را امضا و برای اجرا ابلاغ کند. به محض اینکه توسط رئیس جمهور ابلاغ شود برای همه دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه لازم الاجراست. درباره بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این دبیرخانه باید توضیح دهد. من در آن خصوص نظری ندارم.

*در آینده نزدیک با ارمنستان رفت و آمدهایی خواهد بود

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی گفت: ما درباره بحران قره باغ و اتفاقاتی که رخ داده روشن گفتیم این موضوع باید در چارچوب حل و فصل دائمی باید حل شود. از حل و فصل این موضوع در چارچوب‌های سیاسی استقبال می‌کنیم. نگرانی‌های ایران درباره جریان‌های تکفیری عنوان شد. هم روابط ما با جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان روابط بسیار خوب و دارای ابعاد مختلفی است.

خطیب زاده افزود: فکر می‌کنیم سفر روز چهارشنبه وزیر خارجه آذربایجان همکاری‌های فیمابین را تسریع خواهد کرد و انشاءالله در آینده نزدیک با ارمنستان هم رفت و آمدهایی خواهد بود. از هرگونه حل و فصل در منطقه از طریق سیاسی حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: برخی جریان‌های بدخواهانه در منطقه و بیرون منطقه هستند که اتفاقا همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه ما با کشورهای همسایه ضامن عدم موفقیت آنهاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول