اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نیمی از کشور در تب و تاب سیل و بارش پاییزی/ امدادگران درتکاپوی نجات هموطنان گرفتار

چند روزی است که کشور حال و هوای کاملا زمستانی به خود گرفته و بارش‌های قابل توجه در بسیاری از نقاط، باعث بروز خسارت‌های مادی و بعضا جانی شده است؛ در این میان دستگاه‌های امدادی از جمله سازمان امداد و نجات در تلاش برای نجات هموطنان گرفتار هستند.

نیمی از کشور در تب و تاب سیل و بارش پاییزی/ امدادگران درتکاپوی نجات هموطنان گرفتار

گروه سلامت خبرگزاری فارس: این روزها با ورود سامانه‌های بارشی در نقاط مختلف کشور شاهد بارش‌های قابل توجه باران و برف  هستیم؛به طوری که این بارش‌ها در برخی نقاط باعث بروز آبگرفتگی‌های زیاد و بروز خسارت‌های مادی و جانی شده است.

در این میان، سازمان امداد و نجات هلال احمر در کنار سایر دستگاه‌های مختلف امدادی و مرتبط، اقدامات امدادی انجام داده و این روند همچنان ادامه دارد.

مهدی ولی پور،رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح گزارش عملیات امداد در 24 ساعت گذشته،گفت: ٦ استان اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد متاثر از سیل و آبگرفتگی‌اند که 318 امدادگر و نجاتگر در قالب 76 تیم عملیاتی در 41 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین به هموطنان امدادرسانی کردند.

به گفته وی، با تلاش نیروهای امدادی هلال احمر، 1202 نفر امدادرسانی شدند که از این تعداد به 42 نفر به صورت اضطراری اسکان داده و 74 واحد مسکونی از آب تخلیه شد. به علاوه 7 نفر در بوشهر و هرمزگان جان باختند.

ولی پور درباره توزیع اقلام امدادی و غذایی میان متاثران از سیل و آبگرفتگی، گفت: 10 دستگاه چادر، 236 تخته پتو،  84 تخته موکت، 1295 کیلوگرم نایلون پوششی و سایر مواد غذایی بین متاثران از سیل توزیع شد.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: در پی افزایش بارندگی در ۵ استان اصفهان، بوشهر، فارس، هرمزگان و یزد ۲۵۹ امدادگر در قالب ۵۹ تیم به ۹۵۰ نفر در ۲۶ شهر، روستا و مناطق عشایر نشین امدادرسانی کردند.
  *امدادرسانی به ۹۵۰ نفر در ۲۶ شهر و روستا و مناطق عشایرنشین

به گفته وی  ۶۹ واحد مسکونی از آب تخلیه، 40نفر اسکان اضطراری شدند و همچنین ۱۱ هزار و ۸۲ کیلو نایلون پوششی هم استفاده شد، علاوه بر این نیروهای امدادی ۳۸۴ قوطی کنسروجات، ۱۵۹ کیلو برنج و ۲۵۳ کیلو حبوبات میان آسیب‌دیدگان توزیع کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: در ۱۲ ساعت گذشته امدادگران به ۹۵۰ نفر در ۲۶ شهر و روستا و مناطق عشایرنشین امدادرسانی کردند.

سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس از بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، زنجان، قزوین، قم، مازندران، مرکزی، همدان و خراسان شمالی خبر داد.

محمدباقر محمدی،معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به گزارش خدمات امداد و نجات در برف و کولاک  ٢٤ ساعت گذشته، گفت:هموطنان در ١١ استان آذربایجان شرقی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی و همدان متاثر از برف و کولاک بوده اند.

وی افزود: در این مدت به 180 نفر از هموطنان در  20 محور کوهستانی توسط 26 تیم عملیاتی امداد رسانی شده است.

محمدی با اشاره به رهاسازی 23 خودرو از برف و کولاک، تصریح کرد: 109 تخته پتو میان متاثران توزیع شده است.

وی ادامه داد: ۲ نفر بر اثر سیل و ریزش آوار در شهرستان دشتستان جان خود را از دست دادند؛همچنین ریزش کوه هم در روستای سوک هم جان یک زن جوان را گرفت.امداد رسانی در مناطق سیل زده ادامه دارد.

 امداد رسانی در ۱۴ شهرستان استان فارس ادامه دارد

 حسین درویشی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس از ادامه امداد رسانی در ۱۴ شهرستان متاثر از سیل در این استان خبر داد.

وی افزود: ۱۱۰ نیروی نجاتگر، امدادگر، کادر و داوطلب مشغول امداد رسانی در مناطق سیل زده هستند.

درویشی اضافه کرد: اکنون ۲۷ تیم عملیاتی در استان به امدادرسانی ادامه می‌دهند و تاکنون توانسته‌اند ۷۵ خودروی گرفتار در سیل را رها سازی کنند.

وی از امداد رسانی  به ۱۸۵ خانوار سیل زده این استان خبر داد و افزود: ۵ نفر از آسیب دیدگان اسکان اضطراری یافتند.

جان باختن 5 هموطن در سیل هرمزگان

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی طی 24  ساعت گذشته در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان، توضیح داد: سیل و آبگرفتگی در این استان‌ها منجر به مصدومیت دو نفر شد و متأسفانه 5 نفر از هموطنان در هرمزگان و 2 نفر نیز در بوشهر جان باختند.

وی افزود: براساس داده‌های ثبت شده دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون هیچ گونه خساراتی به زیرساخت‌های حوزه سلامت وارد نشده است. تیم‌های حوزه سلامت در حال ارزیابی و ارائه خدمات به آسیب دیدگان هستند.

خالدی در خصوص آخرین وضعیت سیلاب و آبگرفتگی در استان بوشهر ( دشتستان، گناوه و دیلم )، گفت: براساس ارزیابی‌ تیم‌های بهداشتی هیچگونه آسیبی به لوله‌های آب آشامیدنی وارد نشده است و با بررسی چاه‌های آب آشامیدنی نیازی به کلر سنجی نبوده است.  خدمات حوزه سلامت در این استان بدون وقفه در حال انجام است.

محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «طرح امداد و ونجات زمستانی از چه زمانی اجرا خواهد شد؟»،اظهار داشت:طرح زمستانی امداد  و نجات هلال احمر از 20 آذر لغایت 20 اسفند ماه در کشور اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح در مجموع 1263 مرکز فعال داریم که شامل 561 پایگاه ثابت، 179 پایگاه موقت، 22 مرکز امداد هوایی، 433 شعبه امداد و نجات شهرستانی و 34 مرکز آنست است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات افزود: در طرح زمستانی 1553 تیم تخصصی در قالب نزدیک به 11 هزار نفر امداد گر فعالیت می‌کنند؛ضمن اینکه 1043 دستگاه آمبولانس و 456 خودرو نجات نیز بکار گرفته خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه دیدگاه امداد رسانی توجه به شرایط کرونا است،گفت: در صورت نیاز به اسکان نیز مکان‌های اسکان اضطراری دوبرابر سال گذشته در نظر گرفته شده است.

وی متذکر شد:‌ در تمامی شهرستانها و به ویژه در مناطقی که گردنه‌های برف‌گیر دارند، تکایا، حسینه‌ها، مساجد در نظر گرفته شده و پایگاه‌های امدادی مجهز شده و امکانات لازم از جمله پوشاک و بسته‌های امدادی 24 و 72 ساعته را در نظر گرفته‌ایم.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر مهمترین تفاوت امسال طرح امداد رسانی زمستانی امسال  با سالهای گذشته را شیوع کرونا برشمرد و گفت: باید امسال توجه داشته باشیم تا عامل انتقال بیماری کرونا نباشیم و به مسائل بهداشتی هموطنان توجه کنیم.

محمدی درباره «وضعیت امداد رسانی به مناطق سیل زده خوزستان»، بیان داشت:در چند روز گذشته استان‌های خوزستان، کردستان و برخی نقاط دیگر کشور درگیر سیل و بارش بودند.  در کردستان در یک شب به بالغ بر 700 نفر مسافر درمانده امدادرسانی شد.

وی اضافه کرد:در استان خوزستان 15 شهر درگیر سیل و آبگرفتگی شدند و هنوز هم ادامه دارد. اکنون در استان بوشهر، لرستان، چهار محال  نیز همین شرایط وجود دارد؛ در بوشهر  شهرهای بندر گناوه و دیلمان درگیر هستند و اکنون امداد رسانی در حال انجام است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر یادآور شد:‌در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته همراه با رئیس سازمان امداد و نجات به خوزستان رفته و از نزدیک بررسی لازم صورت گرفت.

محمدی ابراز داشت: مشکل اصلی خوزستان بحث سطح شهر است و سازمان امداد و نجات متولی آن نیست و این موضوع بر عهده شهرداری و آتش نشانی است؛ البته این مجموعه‌ها در حال فعالیت هستند، اما ما نیز به عنوان پشتیبان همکاری داریم.

دقت کنیم! با توجه به بارش‌های اخیر در بیشتر نقاط کشور و علی رغم تلاش‌های زیادامدادگران و دستگاه‌های مختلف مرتبط، هنوز برخی از هموطنان به کمک و امداد رسانی نیازمند هستند و ضرورت تلاش و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های امدادی و خدماتی به خوبی احساس می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول