اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

نوشتن چنین بودجه ای فقط یک ساعت زمان می‌خواست/ فاجعه کسری 320 هزار میلیاردی تراز عملیاتی

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه نوشتن این لایحه بودجه کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد و کپی از بودجه‌های سنواتی است، گفت:‌ کسری 320 هزار میلیاردی تراز عملیاتی یک فاجعه است.

نوشتن چنین بودجه ای فقط یک ساعت زمان می‌خواست/ فاجعه کسری 320 هزار میلیاردی تراز عملیاتی

محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهارداشت: این لایحه بودجه کمتر از یک ساعت برای نوشتن وقت لازم داشته و «Save as» بودجه سنوات گذشته است به همراه یک سری رویاهایی که وضعیت آن معلوم نیست.

این نماینده سابق مجلس افزود: مقام معظم رهبری سه سال است راجع به اصلاح ساختار بودجه صحبت می‌کنند و هیچ اصلاح ساختار و کاهش اتکا به نفت که در برنامه ششم و از برنامه سوم به آن تاکید شده محقق نشد. آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ می بینیم خلاف آن را ثابت می‌کند.

وی با اشاره به ایکه قرن در حال تغییر است، با طرح این سوال که آیا پیش‌بینی از بودجه ۱۴۰۰ رویای شده یا واقعیت ها تغییر کرده است، گفت: بودجه باید منعطف و با واقعیت‌های موجود بسته می‌شد متاسفانه دولت بودجه را بدون هیچ تغییری حتی در احکام لایحه  پیش بینی کرده است. مثل کسی که می خواهد برای دیگران مشغول بنویسد نه برای خودش که بخواهد اجرا کند. لذا تعهدات بیشتر برای دولت، مجلس و مردم ایجاد کرده است.

به گفته این کارشناس بودجه، در سال جاری ۵۵ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت پیش بینی شده اما وصولی در حد ۵ درصد است. اما یکباره برای سال آینده ۲.۳ میلیون بشکه رات نفت پیش بینی می شود. در حوزه نفت یک درآمد ثابت را لحاظ می‌کنند و روی ارقامی مانند تعداد بشکه، نرخ ارز و تسعیر آن بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: این مفروضات نباید ما را سردرگم کند بلکه آنچه مهم است این بوده که چگونه ۱۵۳ هزار میلیارد تومان نفت صادر کنیم. از طرفی ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق نفتی پیش‌بینی شده است.

حسینی با اشاره به واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد:‌ در کنار این مسئله باید توجه داشت که بازاربورس این ظرفیت جدید است اما خاطرتان هست در سال جاری چه بلایی سر مردم آوردن از کجا می‌خواهند ۹۰ هزار میلیارد تومان از بورس درآمد کسب کنند و ۲۹۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی به دست بیاورند.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۰ از بابت منابع بسیار انبساطی بسته شده و این به نفع کشور نیست می‌خواستیم به قطع وابستگی نفت حداقل در هزینه‌های جاری برسیم اما در حال حاضر تراز جاری بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منفی است که به دلیل افزایش سهم نفت و منابع واهی افزایش یافت که یک فاجعه است.

این کارشناس مسائل بودجه با بیان اینکه اگر دولت می‌تواند به‌غیر از سهم شرکت نفت و ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی ۲.۳ میلیون بشکه نفت صادرات کند چرا سهم صندوق توسعه ملی ۳۸ درصد نمی‌پردازد، عنوان کرد:‌ حتی ۷۵ هزار میلیارد تومان قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول