اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بعد از گذشت یک قرن از شهادت برگزار می‌شود/ نخستین همایش بین‌المللی شهید خیابانی در تبریز، خامنه و تهران

نماینده مردم تبریز در مجلس، با اعلام خبر برگزاری نخستین همایش بین‌المللی شهید خیابانی بعد از گذشت یک قرن از شهادت وی تاکیدکرد که شهید خیابانی به‌دنبال برقراری عدالت و تحقق مشروطه واقعی در کل کشور بود.

بعد از گذشت یک قرن از شهادت برگزار می‌شود/  نخستین همایش بین‌المللی شهید خیابانی در تبریز، خامنه و تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با اعلام خبر برگزاری نخستین همایش بین‌المللی شهید خیابانی در تشریح جزئیات آن  اظهار داشت: شهید شیخ محمد خیابانی نماینده مردم تبریز در ادوار دوم و چهارم مجلس مشروطه بود که در دور دوم مجلس مشروطه در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روسیه محکم ایستاد همچنین در دوره چهارم مجلس مشروطه نیز در مقابل قرارداد ننگین وثوق‌الدوله معروف به 1919 ایستادگی کرد که در پی آن مردم آذربایجان قیام کردند.

صد سال از شهادت شیخ محمد خیابانی می‌گذرد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شهید خیابانی به دنبال برقراری عدالت و تحقق مشروطه واقعی همراه با قانون در کل کشور بود، چراکه استبداد در تمام کشور وجود داشت و بیگانگان اعم از روس‌ها و انگلیسی‌ها در ایران سلطه کرده بودند، بنابراین وی با رویکرد مبارزه با سلطه خارجی و استبداد داخلی در جهت برقراری عدالت تلاش می‌کرد.

وی تصریح کرد: قیام شهید شیخ محمد خیابانی در آذربایجان همزمان با قیام میرزاکوچک خان جنگلی در شمال اتفاق افتاد با این هدف که مشروطه به صورت واقعی تحقق پیدا کرده و در کل کشور گسترش داده شود.

میرتاج‌الدینی یادآور شد: شهید خیابانی در سال 1299 به شهادت رسید و الان یکصد سال از آن تاریخ می‌گذرد، بنابراین بنده با حکم رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان مسوول ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت وی انتخاب شده‌ام.

همایش بین‌المللی شهید محمد خیابانی در قالب وبینار برگزار می‌شود

مسوول ستاد بزرگداشت صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، افزود: همایش بین‌المللی شهید محمد خیابانی در شرایط شیوع کرونا در قالب وبینار در سه  شهر تبریز، خامنه و تهران (مجلس مشروطه) برگزار خواهد شد، بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم که متقاضیان تا آخر آذرماه آثار خود را در چهار بخش شرح احوال و زندگی شهید شیخ محمد خیابانی، بُعد سیاسی و مبارزاتی، مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ و بُعد فرهنگی و اجتماعی برای شرکت در این همایش ارسال کنند که این مهلت تا آخر دی‌ماه نیز تمدید خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبه مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: علاقمندان برای شرکت در همایش بین‌المللی شهید محمد خیابانی می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این همایش به نشانی تبریز، میدان شهید بهشتی، ابتدای خیابان شهید بهشتی، خانه موزه شهید شیخ محمد خیابانی ارسال کرده یا به نشانی Setad@shahidkhiyabani.com ایمیل کرده یا از طریق نشانی اینترنتی Shahidkhiyabani.com  ارسال کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: امروز هم در شهر خامنه نشست شورای سیاستگذاری با حضور مسوولان استان آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود و یک بازدیدی نیز از خانه اجدادی رهبر معظم انقلاب در این شهر و خانه پدری شهید شیخ محمد خیابانی خواهیم داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته در نشست کمیته موزه و اسناد هم که با حضور دبیر اجرایی ستاد و همایش بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی و رئیس مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور و مسوول کمیته اسناد و موزه این ستاد برگزار شد، پیشنهاد تولید تور مجازی از خانه موزه شهید شیخ محمد خیابانی به تصویب رسید و مقرر شد، این موضوع از طریق اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیگیری شود. همچنین بر استفاده از ظرفیت خانه پدری این شهید در شهر خامنه و سایر اماکن مرتبط با زندگی آن مبارز نستوه هم تاکید شد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول