اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

در دیدار ظریف و فیصل المقداد چه گذشت؟

وزرای امور خارجه ایران و سوریه در تهران بر اراده خود برای گسترش و تحکیم مناسبات تأکید و درباره توسعه مناسبات دوجانبه و چندجانبه اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

در دیدار ظریف و فیصل المقداد چه گذشت؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، فیصل المقداد وزیر خارجه جدید جمهوری عربی سوریه که شب گذشته به دعوت محمدجواد ظریف و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرد.

 

 

* تأکید بر گسترش و تحکیم مناسبات و توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی

محمدجواد ظریف و فیصل المقداد وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در این ملاقات مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مبارزه مشترک علیه تروریسم مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت. 

دو طرف با اشاره به روابط گسترده و راهبردی، بر اراده خود برای گسترش و تحکیم مناسبات تأکید و در خصوص توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف در ابتدای این ملاقات یاد و خاطره مرحوم ولید المعلم وزیر امور خارجه فقید سوریه را گرامی داشت و ضمن تبریک به فیصل المقداد، آمادگی خود را برای همکاری با وزیر خارجه جدید سوریه اعلام کرد. 

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با ابراز خرسندی از ادامه روند سیاسی در سوریه، حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند آستانه را مورد تأکید قرار داد و برگزاری اجلاس اخیر آوارگان در دمشق را مثبت ارزیابی کرد. 

به گزارش فارس، ظریف ضمن تشریح شرایط و تحولات اخیر منطقه، ضرورت هوشیاری و همفکری بین ایران، سوریه و سایر کشورها را بیش از پیش ضروری برشمرد.

* قدردانی سوریه از حمایت‌های ایران

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار مراتب تسلیت بشار اسد رئیس جمهور و ملت سوریه به دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت شهید فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی و همچنین سردار شهید سلیمانی را ابراز و برای این دو شهید والامقام رحمت واسعه الهی مسئلت کرد.

 

 

وزیر امور خارجه سوریه با ابراز تشکر و قدردانی از حمایت‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، به اقدامات ناهنجار آمریکا در منطقه که به افزایش تنش‌ها منجر شده است نیز اشاره و آن را در چارچوب ترجیح منافع رژیم صهیونیستی بر منافع آمریکا در منطقه ارزیابی کرد.

فیصل المقداد عزم دولت سوریه برای ادامه مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و همکاری‌های مشترک دو کشور در این خصوص را مهم خواند و آن را گام اساسی به منظور بازگشت صلح و آرامش به سوریه خواند.

 

 

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباه سفر فیصل المقداد عنوان کرد: این اولین سفر خارجی ایشان است و نشان می‌دهد روابط دو کشور چقدر نزدیک است. روابط دو کشور برای آرامش، صلح و ثبات منطقه است. ملت سوریه از مسیر بسیار دردناکی عبور کرده است. مسیری که برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با توهم اینکه بتوانند قدرت را به سبک خود تغییر دهند، روزهای پر از درد و رنج برای مردم سوریه درست کردند و تکفیری‌ها را آنجا فرستادند. آمریکا از نفت سوریه استفاده و هیچ شرم و حیایی ندارد. بخشی از سوریه اشغال شده است. 

وی گفت: ایران در کنار مردم سوریه است تا اینکه روزهای بهتری برای مردم سوریه رقم بخورد.

لازم به ذکر است وزیر خارجه سوریه که پس از درگذشت ولید المعلم وزیر خارجه فقید سوریه عهده‌دار این سمت شده و پیش از این قائم مقام وزیر خارجه بود، قرار است با دیگر مقامات ایرانی نیز دیدار کند. او صبح سه‌شنبه (۱۸ آذر ماه) نیز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول