اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

امارات: معامله اف-35 برای محافظت از منافع مشترک ما و آمریکا حیاتی است

پس از بالاگرفتن اعتراضات به معامله فروش جنگنده‌های اف-35 به امارات در آمریکا، سفارت امارات عربی متحده در واشنگتن در این خصوص گفت که این معامله برای منافع مشترک ابوظبی و واشنگتن حیاتی است.

امارات: معامله اف-35 برای محافظت از منافع مشترک ما و آمریکا حیاتی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفارت امارات عربی متحده، شامگاه امروز (دوشنبه)، به اظهارات «کریس مورفی» سناتور آمریکایی در اعتراض به معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات واکنش نشان داد.

سفارت امارات در واشنگتن در حساب توئیتری خود به نقل از سفیر امارات، «یوسف العتیبه» نوشت: «امیدوار بودیم که به پهپادها و جنگنده‌های اف-۳۵ نیاز پیدا نکنیم؛ اما خاورمیانه منطقه اسکاندیناوی نیست! ترجیح می‌دهیم در برنامه‌های فضایی، انرژی پاک، کمک‌های بشردوستانه،  حمایت از مدارا و ایجاد فرصت برای جوانان سرمایه‌گذاری کنیم؛ اما همانند آمریکا مهم‌ترین اولین ما محافظت از چیزهایی است که ساخته‌ایم و آنچه به آن اعتقاد داریم.».

 

سفیر امارات در واشنگتن در ادامه گفته است: «این بسته دفاعی ما را ایمن‌تر می‌کند، آمریکا را هم همین‌طور. این معامله برای محافظت از منافع مشترک ما در برابر دشمنان مشترک اهمیت حیاتی دارد.»

 العتبیه این ادعاها را در واکنش به اعتراض «کریس مورفی»، سناتور آمریکایی مطرح کرده است. مورفی پیشتر در حساب کاربری خود در توئیتر درباره علت مخالفتش با فروش اف-۳۵ به ابوظبی نوشته بود که امارات با چین و روسیه شراکت دفاعی بسیار مستحکمی دارد.

این دومین واکنش سفارت امارات به معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ است. روز جمعه هفته گذشته نیز «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن در واکنش به اظهارات کریس مورفی گفته بود که امارات نیازمند جنگنده‌های نسل پنجم است تا منافع امنیتی مشترک با آمریکا و هم‌پیمانان آن را توسعه دهد.

العتیبه در ادامه همچنین گفته بود که «معامله جنگنده‌ها بیش از مسئله فروش تجهیزات نظامی به یک شریک است زیرا این مسئله به خاورمیانه‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر مربوط می‌شود و به آمریکا کمک می‌کند که با چالش‌های جهانی مقابله کند».

از طرفی دیگر، خبرگزاری «رویترز» نیز اخیرا گزارش داده است که ۲۹ سازمان کنترل تسلیحاتی و حقوق بشری در مخالفت با فروش ۲۳ میلیارد دلار موشک، جنگنده و پهپاد به امارات متحده عربی نامه‌ای امضا کرده و از کنگره ایالات متحده خواستار توقف آن شده‌اند.

پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی بود که برخی رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند، یکی از بندهای سری توافق صلح با امارات فروش جنگنده اف-۳۵ به طرف اماراتی است؛ مسئله‌ای که در ابتدا، انکار مقام‌های رژیم صهیونستی را در پی داشت بطوریکه مقام‌های این رژیم می‌گفتند که در صورت صحت این موضوع، این معامله «برتری نظامی» تل‌‌آویو را در منطقه در معرض خطر قرار خواهد داد.

اما پس از گذشت چند روز از انتشار این اخبار و سفر «بنی گانتز»‌ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به واشنگتن، مقام‌های این رژیم رسما اعلام کردند که با فروش جنگنده اف-۳۵ به امارات مشکلی ندارند.

پس از این اعلام، «مایک پامپئو» وزیرخارجه آمریکا رسما اعلام کرد که واشنگتن معامله فروش پنجاه جنگنده اف-۳۵ به امارات را تأیید کرده است.

پامپئو در این خصوص گفته بود که وزارت خارجه این کشور با فروش ابرازهای دفاعی پیشرفته به ارزش ۲۳ میلیارد دلار به ابوظبی موافقت کرده است.

طبق گزارش‌ها، این معامله تنها محدود به فروش جنگنده‌ اف-۳۵ به امارات نمی‌شود بلکه فروش ۱۸ پهپاد MQ-9B موشک‌های  هوا به هوا و هوا به زمین را نیز در بر می‌گیرد.

این در حالی است که وبگاه «دیفنس وان» که یک رسانه آمریکایی فعال در زمینه اخبار نظامی و دفاعی است، گزارشی درباره احتمال نهایی شدن فروش جنگنده های اف-۳۵ به امارات در زمان باقی مانده از دولت کنونی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا منتشر کرده بود.

در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا آمده بود که احتمال نهایی شدن موافقت واشنگتن با فروش جنگنده های اف-۳۵ به امارات تا پیش از خروج دونالد ترامپ از ریاست جمهوری وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول