اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مجمع عمومی سازمان ملل، پایان فوری «اشغال کریمه» را خواستار شد

مجمع عمومی سازمان ملل یک قطعنامه غیرالزام‌آور درباره خروج نظامیان روسی از اوکراین و لزوم پایان یافتن «اشغال منطقه کریمه» توسط روسیه تصویب کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل، پایان فوری «اشغال کریمه» را خواستار شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی اوکراین با موضوع تنش‌ها در مناطق شرقی این کشور و منطقه کریمه را تصویب کردند و خواستار پایان یافتن «اشغالگری روسیه» شدند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، مجمع عمومی سازمان ملل با ۶۳ رای موافق، ۶۲ ممتنع و ۱۷ مخالف قطعنامه غیرالزام آور درباره تحولات اوکراین و منطقه کریمه را تصویب کرد.

طبق این گزارش، در این قطعنامه آمده است: «از فدراسیون روسیه به عنوان قدرت اشغالگر خواسته می‌شود فورا، کاملا و بدون قید و شرط نیروهای نظامی خودش را از کریمه خارج کند و بدون تعلل به اشغالگری موقتی خود در سرزمین اوکراین پایان دهد».

نماینده اوکراین در جلسه رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد، روسیه با اشغال کریمه قوانین بین‌المللی را نقض و صلح و امنیت منطقه را تهدید کرده است.

نماینده روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، متن قطعنامه پیشنهادی اوکراین به مجمع را «سیاست‌زده» خواند و در دفاع از الحاق منطقه کریمه به روسیه به نتیجه همه‌پرسی برگزار شده در این منطقه اشاره کرد و گفت، مردم کریمه از طریق رای دادن در این همه پرسی درباره آینده خودشان تصمیم گرفتند.

نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در سخنان خواستار پیگیری یک راه حل عملی مبتنی بر توافق مینسک (بین اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه) شد، توافقی که  قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تایید کرده است. به گفته او، پرداختن به این موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل یا جستجو برای یافتن راه‌حلی خارج از چارچوب توافق شده قبلی بین طرف‌ها کارساز نخواهد بود.

به دنبال ساقط شدن رئیس‌جمهور حامی روسیه در اوکراین در نتیجه شورش‌های مورد حمایت آمریکا و غربی‌ها و متواری شدن او به روسیه، بیست و پنجم اسفند ماه ۱۳۹۲ در منطقه کریمه درباره الحاق به روسیه همه‌پرسی برگزار شد.

طبق اعلام مقام‌های روسیه، بیش از ۹۰ درصد ساکنان کریمه به الحاق به روسیه رای مثبت دادند اما اوکراین و حامیان غربی این کشور الحاق را غیرقانونی خوانده و آمریکا و اتحادیه اروپا در همین ارتباط تحریم‌هایی ضد مسکو وضع کرده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول