اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پروژه ای به وسعت 3 دولت/ افتتاح آزاد راه ۲۲ کیلومتری سهند- تبریز، پس از ۱۲ سال!

مدیرعامل شرکت عمران سهند در پاسخ به ابراز نگرانی رئیس کل دادگستری استان در رابطه با نواقص مسیر سهند- تبریز گفت: تا زمان بهره‌برداری رسمی از پروژه آزادراه سهند- تبریز تمام موانع و نواقص این پروژه رفع و جایی برای دغدغه و نگرانی نبوده و آماده استفاده شهروندان خواهد بود.

پروژه ای به وسعت 3 دولت/ افتتاح آزاد راه ۲۲ کیلومتری سهند- تبریز، پس از ۱۲ سال!

خبرگزاری فارس- زهرا عبداللهی: سالهاست تبریز به مثابه سایر کلان‌شهرهای کشور در مسیر سرریز شدن جمعیتی قرار داشته و دارد، شهر جدید سهند گریزی برای این جمعیت سرریز شده تبدیل شد که خیل عظیمی از کسانی که در تبریز مشغول به کار هستند با در نظر گرفتن تمام مزایای اقتصادی و اجتماعی، شهر جدیدی سهند را به عنوان سکونت‌گاه انتخاب کرده‌اند.

در زمان دولت دهم بود که به منظور تسهیل نه تنها رفت و آمد مردم این شهر خوش آب و هوا، بلکه ترددهایی که از سمت استان آذربایجان‌غربی به سمت تبریز و به تبع آن پایتخت صورت می‌گیرد.

احداث آزادراه سهند- تبریز تصویب شد اما این راه حساس اکنون بیش از 12 سال عمر و همزمانی با سه دولت را در کارنامه دارد و هنوز هم که هنوز هست به سر منزل مقصود نرسیده است.

بهره‌برداری از این پروژه مزیت‌های پیدا و پنهان فراوانی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد از کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی گرفته تا مزیت‌های فرهنگی و اجتماعی، رونق شهر جدید سهند و حتی تسهیل سفرهای ترانزیتی استان و کشور را می‌توان اشاره کرد.

حال اکنون بعداز 12 سال مسوولان تمام تلاش و هم و غم خود را برای بهره‌برداری از این مسیر حیاطی را معطوف کرده‌اند اما باید گفت که افتتاح همراه با نواقص از جمله روشنایی این پروژه که هیچ‌گونه اقدامی در آن رابطه صورت نگرفته، مطمئنا تبعات جبران‌ناپذیرتری به‌دنبال خواهد داشت و به این منظور رئیس دادگستری آذربایجان‌شرقی نیز در این باره عکس و عمل نشان داده و عنوان کرده اجازه بهره‌برداری بدون رفع نواقص را به این پروژه نخواهد داد.

 

 

افتتاح  آزاد راه 12 ساله تبریز- سهند در 26 آذر

جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی به آخرین وضعیت اتوبان تبریز- سهند نیز اشاره کرد و ادامه داد: این اتوبان در تاریخ 26 آذرماه سال جاری و با حضور وزیر راه و شهرسازی زیر بار ترافیک می‌رود.

 

 
صدور مجوز افتتاح آزادراه تبریز- سهند به شرط رعایت اصول ایمنی

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی، گفت: به منظور حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم تنها به شرط رعایت شاخص‌های احداث آزادراه و مسائل ایمنی اجازه افتتاح آزادراه تبریز- سهند داده خواهد شد.

موسی خلیل‌اللهی با بیان اینکه خوشبختانه پس از سال‌ها آزادراه تبریز – سهند به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت: البته احداث یک آزادراه مبنی بر رعایت شاخص‌هایی بوده که باید رعایت شود و متاسفانه تاکنون اصول مد نظر در این پروژه رعایت نشده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بر اساس مکاتبات انجام شده با استانداری آذربایجان‌شرقی در صورتی که مسائل ایمنی و شاخص.های مدنظر در احداث آزادراه رعایت نشود، اجازه افتتاح و بهره‌برداری از آن داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه خاطره خوبی از احداث برخی پروژه‌های راه‌سازی در استان از جمله اتوبان شهید کسایی که در طول 17 کیلومتر اتوبان خروجی‌های متعددی ایجاد شده و این موضوع عامل افزایش تصادفات و تصرف اراضی ملی شده در اذهان عمومی نمانده است.

وی تأکید کرد: با توجه به این مسئله و برای حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم تنها به شرط رعایت شاخص‌های احداث آزادراه و مسائل ایمنی اجازه افتتاح آزادراه تبریز- سهند داده خواهد شد.

 

تبریز به سهند نزدیک می شود

مدیرعامل شرکت عمران سهند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در پاسخ به ابراز نگرانی رئیس کل دادگستری استان در رابطه با نواقص مسیر سهند- تبریز گفت: تا زمان بهره‌برداری رسمی از پروژه آزادراه سهند- تبریز تمام موانع و نواقص این پروژه رفع و جایی برای دغدغه و نگرانی نبوده و آماده استفاده شهروندان خواهد بود.

سیدعباس مصطفوی افزود: در حال حاضر نیز نواقص خاصی غیر از بحث ایمنی، تابلو و علائم در این طرح وجود ندارد که این موارد نیز در حال اتمام و تکمیل می‌باشد.

وی با اشاره به خاکبرداری رمپ ورودی و خروجی آزادراه سهند- تبریز به اتوبان شهید کسایی از منطقه لاله اضافه کرد: این بخش نیز در حال اتمام بوده و موردی برای بهره‌برداری رسمی در موعد مقرر نخواهد بود.

مصطفوی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد رمپ‌های ورودی و خروجی این مسیر متذکر شد: این بخش از پروژه نیز با اصول و استانداردهای تعریف شده احداث و تاکنون در هیچ جلسه و نشستی که مربوط به این پروژه بوده موضوع و موردی در این رابطه از سوی کارشناسان مربوطه مطرح نشده است.

این مقام مسوول در این پروژه حیاتی برای شهر جدید سهند تبریز درباره بحث روشنایی این مسیر نیز که تاکنون مسکوت مانده، تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل سرما نمی‌توان در این زمینه اقدامی کرد اما پیش‌بینی می‌شود، بحث روشنایی آزادراه سهند- تبریز نیز تا خرداد سال آینده به اتمام برسد.

وی، برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای موضوع روشنایی این پروژه را 200 تا 300 میلیارد ریال اعلام و عنوان داشت: مناقصه‌ای برای قطعه اول با قیمت پایه 60 میلیارد ریال برگزار شد که متاسفانه متقاضی و شرکت‌کننده‌ای در این مناقصه حضور نیافت و این موضوع حکایت از بالا بودن اعتبار مورد نیاز برای اجرایی کردن روشنایی این مسیر داشت و تجدیدنظر در پیش‌بینی صورت گرفته را می‌طلبد.

مصطفوی تاکید کرد: کل اعتبار اولیه صرفا پیش‌بینی و برآورد شده برای این پروژه 2 هزار و 600 میلیارد ریال بوده که با اضافه کردن هزینه روشنایی نزدیک به 3 هزار میلیارد ریال خواهد بود که آورده سهم دولت 40 درصد و مشارکت‌کننده در این پروژه 60 درصد تعیین شده است.

آزاد راه تبریز- سهند ایمن‌ترین راه شمال‌غرب کشور

مدیرعامل شرکت عمران سهند در بخش دیگری از این مصاحبه به ترددهایی که هم اکنون و قبل از بهره‌برداری از این مسیر صورت می‌گیرد نیز گریزی زد و یادآور شد: از هموطنان، همشهریان و ساکنان سهند که چندین سال منتظر اتمام این پروژه بودند درخواست می‌شود، 10 تا 15 روز آینده را نیز برای استفاده از این مسیر صبوری کنند تا شاهد حوادث ناگوار و تصادفات جبران‌ناپذیر در این مسیر نباشیم.

وی با یادآوری مزایای همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش تایم سفر از 45 تا یک ساعت تنها به 10 دقیقه، کاهش بار ترافیکی مسیر پرتردد پلیس راه تبریز- آذرشهر به سمت تبریز و برعکس به عنوان یکی از مناطق پرتردد تاکید کرد: با بهره‌برداری از این مسیر یکی از ایمن‌ترین راه‌های شمال‌غرب کشور که توسعه سهند و تبدیل شدن آن به منطقه مهم را به دنبال خواهد به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

استانداردهای فنی لازم در آزادراه سهند- تبریز رعایت شده است

آنچه که در بخشی از این پروژه جای سوال و حس کنجکاوی شهروندان را تشدید می‌کند و ذهن هر گذر‌کننده از آزادراه سهند- تبریز را به راحتی مشغول و به فکر فرو می‌برد، این سوال هست که ضرورت وجود شیب‌های تند در این مسیر به عنوان کوتاه‌کننده راه مسافران تبریز- سهند چیست؟

 شیب‌های موجود در این مسیر با توجه به سردسیر و سهمگین بودن بارش‌های زمستانی در این منطقه تردد آسان در آن  را با اما و اگر همراه می‌سازد.

براساس اعلام کارشناسان، ارتفاع ورودی آزادراه سهند- تبریز (انتهای آزادراه) یک‌هزار و 770 متر و ارتفاع ابتدایی آن در بدو شروع (تقاطع لاله) یک‌هزار و 450 متر می‌باشد که شیب متوسط 2.5 درصدی را در طول مسیر به‌وجود می‌آورد اما در بعضی از شیب‌های متمرکز این مسیر به نظر می‌رسد، درصد اشاره شده سیر نزولی فراوانی دارد و حال با توجه به اینکه طول شیب در علم مهندسی راه‌سازی از این فرمول که اگر طول شیب، سرعت خودروها از ۸۵ درصد سرعت طرح (۱۲۰ کیلومتر در ساعت) یعنی از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را کاهش دهد تبعیت می‌کند پس باید یک باند اضافی با عنوان باند کندرو احداث شود که با توجه به سه خطه بودن این آزادراه (۳خط رفت و سه خط برگشت) این مشکل نیز به زعم کارشناسان منتفی می‌شود.

آزاد راه تبریز- سهند براساس آیین نامه و طبق استاندارد اجرا شده است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح موقعیت شیب‌ها در طول مسیر این پروژه اذعان داشت: طرح هندسی این آزادراه براساس آیین‌نامه مربوطه طراحی و اجرا شده و بر طبق استاندارد می‌باشد به‌طوریکه شیب در راه از پنج درصد نباید فراتر رود و در صورت افزایش این درصد باید لاین کندرو برای مسیر تعریف و احداث شود که در آزادراه سهند- تبریز، با توجه به 6 بانده بودن نیازی به لاین کندرو وجود ندارد.

ابوالقاسم سلطانی تاکید کرد: بحث نگهداری و ورود رانندگان با وسایل ایمنی نیز در این مسیر باید لحاظ شود.

نبود روشنی نمی‌تواند مانع بهره‌برداری شود 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز با یادآوری نواقص این مسیر که باید تا زمان افتتاح از سوی پیمانکار رفع شود، در رابطه با بحث روشنایی ادامه داد: نبود روشنی نمی‌تواند مانع بهره‌برداری شود و جزو ملزومات بهره‌برداری محسوب نمی‌شود و می‌توان برای استفاده از آن بدون این بخش مجوز صادر کرد.

مدیرعامل شرکت عمران سهند نیز در پاسخ به موضع شیب‌های این مسیر، رعایت تمام استانداردهای لازم در این پروژه را یادآور شد و اضافه کرد: موضوع نگهداری و ایمنی راه در تمامی مقاطعه از سال در دستور کار حوزه‌های مربوطه می‌باشد.

گزارش فارس حاکی است، سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجان‌شرقی است که سال 87 و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده است.

مسوولان استانی از همان ماه‌های اولیه مکان‌یابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاه‌تر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد.

با احداث این آزادراه مسیری که شهروندان فاصله بین تبریز ـ سهند را در شرایط عادی در حدود نیم ساعت تا سه ربع ساعت طی می‌کنند به حدود 10 دقیقه تقلیل خواهد یافت. ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ ‌آذرشهر نیز کاسته خواهد شد.

آزاد راه تبریز ـ سهند با 22 کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول 7کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از‌ سال 89 و قطعه دوم آن با 15 کیلومتر طول از سمت تبریز در سال 90 آغاز شده است.

پروژه‌ای که گفته می‌شود با بهره‌برداری از آن ساکنان سهند در کمتر از 10 دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و ... در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند، اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسوولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.

شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید اطراف کلان‌شهر تبریز است که هم‌اکنون پذیرای ده‌ها هزار متقاضی مسکن مهر است و احداث آزادراه تبریز ـ سهند باعث می‌شود ساکنان شهر جدید سهند برای رسیدن به تبریز مسیر 45 دقیقه‌ای را مدت 10 دقیقه طی کنند و هم از بار سنگین ترافیکی تبریز ـ آذرشهر کاسته شود.

این پروژه یکی از طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام مهم استان است که بیش از 12 سال از آغاز احداث آن سپری می‌شود و مردم منطقه منتظر تحقق این رؤیا هستند.

طولانی شدن این پروژه در بیش از یک دهه گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان آذربایجان‌شرقی در حوزه حمل‌ونقل تبدیل‌شده است.

انتهای پیام / 60014/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول