اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

آشنایی با پارلمان مجازی ایران + فیلم

پارلمان مجازی ایران سامانه تعاملی جدیدی است که نمایندگان از طریق آن با مردم درباره طرح‌ها و لوایح مشورت می‌کنند و نظرات و پیام‌های جامعه نخبگانی را دریافت می‌کنند.

آشنایی با پارلمان مجازی ایران + فیلم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،  پارلمان مجازی ایران از مجلس نهم تا کنون فعالیت داشته و توانسته پشتوانه خوبی برای گفت‌وگوها و بحث‌های تخصصی نمایندگان با مردم و جامعه نخبگانی کشور باشد. 

در همین راستا حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به پارلمان مجازی ایران اظهار داشت: طرح‌ها و لوایح در پارلمان مجازی ایران به شکلی که در یک مجلس واقعی است ارائه می‌شود؛ مردم و اصحاب کسب و کار و صاحب نظران و اساتید دانشگاه و حوزه و متخصصین هم می‌توانند به این پارلمان ورود کرده و تک تک طرح‌ها و لوایح را مشاهده و مواد، تبصره‌ها و بندها را رؤیت کرده و می‌توانند در این باره رأی دهند و حتی می‌توانند پیشنهاد اصلاحی و جایگزین و اخطار قانون اساسی بدهند؛ عملا هر امکانی که برای یک نماینده در کمیسیون‌ها و صحن مجلس در حوزه قانون‌گذاری و تأثیرگذاری بر محتوای قانون وجود دارد، برای نخبگان هم فراهم است.

 

 

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: با وجود پارلمان مجازی ایران قطعا هیچ صاحب نظری نمی‌تواند بگوید که  من به مجلس دسترسی ندارم؛ هم اکنون پارلمان مجازی برای عموم قابل دسترسی است و چند سالی است که کار می‌کند و مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح هم در آن بارگذاری شده و حتی هم اکنون لایحه بودجه 1400، تبصره‌ها و بندهای تفکیکی آن قابل دسترس عموم است.

پارلمان مجازی هم تقنینی است و هم نظارتی

وی افزود: طرح‌ شفافیت آراء که گزارش نهایی کمیسیون آیین نامه مجلس است، در پارلمان مجازی ایران بارگذاری شده و حتی طرحی هم که در مجلس در باره ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی است در این پارلمان وجود دارد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: وجود این طرح‌ها و لوایح در پارلمان ایران نیاز به گرفتن استعلام از صاحب نظران دارد و به همین دلیل در آنجا بارگذاری شده است.

حسین زاده بحرینی گفت: پارلمان مجازی ایران منحصر به تقنین نیست و در حوزه نظارت هم برای مردم و نخبگان فضا را آماده کرده است. به این معنی که آنها می‌توانند اگر قانونی اجرا نشده و یا به درستی اجرا نشده است، گزارش لازم را بدهند و حتی می‌توانند به نمایندگان گرا بدهند تا آنها ورود کنند و از ابزارهای قانونی خود مانند تذکر، سؤال و استیضاح استفاده کنند.

حذف مراجعه فیزیکی مردم به دفاتر نمایندگان با راه‌اندازی پارلمان مجازی 

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس که عضو پارلمان مجازی ایران هستند، متعهدند که اگر تذکرات و سؤالات مردم وارد باشد، آنها را در مجلس و صحن علنی پیگیری کنند. البته ما سه دوره است که این کار را می‌کنیم و از دوره نهم مجلس، پارلمان مجازی ایران فعال بوده است. 

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هر نماینده‌ای در پارلمان مجازی ایران یک دفتر مجازی مخصوص به خود دارد تا مردم از مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگان بی نیاز باشند؛ این کار برای نماینده مجلس هم به این جهت خوب است که موجب افزایش بهره‌وری‌اش خواهد شد.

وی افزود: امکانی هم اخیراً در پارلمان مجازی ایران به نام اتاق‌های گفتگوی تخصصی اضافه شده است که برای موضوعات مهم در نظر گرفته شده است؛ برای مثال بودجه سال 1400 موضوع مهمی است و باید گفتگوی تخصصی بین نمایندگان، مردم و نخبگان در باره آن صورت گیرد. به این منظور، اتاق گفتگوی تخصصی در باره لایحه بودجه 1400 را با مدیریت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پارلمان مجازی ایران ایجاد کرده‌ایم.

کاربران با مراجعه به آدرس اینترنتی‪ www.ir-vp.ir ‬می‌توانند در پارلمان مجازی ثبت نام کرده و از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول